Spring naar bijdragen

Geboortebeperking en Downsyndroom


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Begin maar met rabies: 99,99 % mortaliteit meen ik. Dat is afgerond, omdat er maar een overlevende is. tot op heden. Was trouwens een atheistisch meisje van 14....

Weet ik niet zeker, maar iig zonder geloof en met medische wetenschap

Ja rabiës, daar lacht God om. Makkelijk te genezen voor Hem.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Sjaloom Barbapapa,

Om wat voor factoren gaat het dan?

Hier heb ik er wat over geschreven. Maar er zijn misschien wel meer versperringen te verzinnen. Ik weet ze zo gauw niet, maar misschien schiet mij nog wel iets te binnen. Oh ja, wat bijvoorbeeld ook mee kan spelen, is het geloof van degene die voor de zieke bidt. Ook van diegene is het belangrijk dat die geloof heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 85
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Ja, het maakt inderdaad ook niet uit welke ziekte je noemt, want Jezus is voor alle ziekten gestorven. Ik heb ook geen idee wat die ziekte is

Ah ja. Dus als jij zegt "het kan" bedoel je eigenlijk niet veel meer dan "ik heb geen benul waar je het over hebt, maar het kost mij toch niks om dit soort beweringen te doen, dus doe ik ze gewoon". Waarvan akte.

Ik herhaal maar wat ik eerder zei: ik hoop dat je de schellen van de ogen vallen vóór je jezelf en anderen zozeer beschadigd hebt dat de schuld niet meer te dragen is.

Tot die tijd zie ik de irrelevante kreten en citaten wel komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Barbapappa,

Quote:
Ten eerste is er de zondeval. Als afgeleide daarvan zijn er zonden van mensen zelf, van voorouders en van mensen om je heen. Daarnaast speelt geloof een rol. Ook speelt volharding een rol. Bestaande vloeken in een leven of voorgeslacht kunnen een rol spelen. Demonen kunnen een rol spelen. Bitterheid, onvergevingsgezindheid, trots en hoogmoed kunnen een rol spelen. Onwetendheid kan een rol spelen.

Dat zijn wel héél veel factoren. Ik kan dan eigenlijk drie soorten in jouw verhaal onderschrijven: Satan en demonen, de zonde, het geloof.

Satan en demonen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij God zou kunnen beperken in het genezen van iemand. Als God iemand wil genezen, dan heeft Satan er niks tegenin te brengen, lijkt mij dan. Ik kan me dus niet voorstellen dat Satan meer macht dan God zou kunnen krijgen. Ik geloof dan ook niet dat mensen kunnen bepalen of Satan meer macht heeft of God.

De zonde. Je noemt enkele zonden en daaraan verbonden vloeken op, die genezing zouden kunnen belemmeren. Aangezien elke christen weleens een van zulke zonden begaat, zou dus geen enkele christen genezen kunnen worden. En wat is dan genade als het van je werken afhangt of je genezen wordt? En waarom kunnen zelfs zonden van je voorouders jou beperken?

Het geloof. Frappant dat je dat tóch noemt, terwijl je eerst zegt dat geloof er niets mee te maken heeft. Eerder zei je al dat niet alleen de "patiënt," moet geloven, maar dat het toch ook belangrijk is dat de bidder in de genezing moet geloven. Naast geloof noem je ook volharding, wat ook niet altijd makkelijk is.

Mij lijkt het dan dus overduidelijk dat maar weinig gelovigen echt genezen zouden kunnen worden. Je mag niet zondigen, moet het geluk hebben dat je voorouders ook niet teveel gezondigd hebben, je moet volhardend blijven geloven en je moet een omgeving uit zien te zoeken waar God meer macht heeft dan Satan. God deelt dus blijkbaar niet zo grif uit?

Vind je het dan vreemd dat ik hieruit concludeer dat jij wel zegt dat genezing van Gods genade afhangt, maar dat je er stiekem wel allerlei voorwaarden aan vasthangt, voordat een gelovige genezen zou kunnen worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ah ja. Dus als jij zegt "het kan" bedoel je eigenlijk niet veel meer dan "ik heb geen benul waar je het over hebt, maar het kost mij toch niks om dit soort beweringen te doen, dus doe ik ze gewoon". Waarvan akte.

Ik herhaal maar wat ik eerder zei: ik hoop dat je de schellen van de ogen vallen vóór je jezelf en anderen zozeer beschadigd hebt dat de schuld niet meer te dragen is.

Tot die tijd zie ik de irrelevante kreten en citaten wel komen.

Het zijn zéér serieuze opmerkingen. Ik zeg niet zomaar iets!


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Nou, met de inentingen uitgevonden door mensen lukt het hem aardig.

God heeft geen inentingen nodig. Het is mooi als mensen inentingen uitvinden. God houdt er ook van als Zijn schepselen genezen door de medische wetenschap. God haat ziekte, dus als mensen genezen is Hij daarom blij.


Samengevoegd:

Quote:

Satan en demonen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat hij God zou kunnen beperken in het genezen van iemand. Als God iemand wil genezen, dan heeft Satan er niks tegenin te brengen, lijkt mij dan. Ik kan me dus niet voorstellen dat Satan meer macht dan God zou kunnen krijgen. Ik geloof dan ook niet dat mensen kunnen bepalen of Satan meer macht heeft of God.

Klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De zonde. Je noemt enkele zonden en daaraan verbonden vloeken op, die genezing zouden kunnen belemmeren. Aangezien elke christen weleens een van zulke zonden begaat, zou dus geen enkele christen genezen kunnen worden. En wat is dan genade als het van je werken afhangt of je genezen wordt? En waarom kunnen zelfs zonden van je voorouders jou beperken?

Christus is voor de zonden gestorven, dus dat mag niet meer van invloed zijn. Wel geeft Jezus soms ernstig advies mee na de genezing, waarbij Hij oproept niet meer te zondigen.

Joh 5,14

Daarna vond Jezus hem in de tempel en zeide tot hem: Zie, gij zijt gezond geworden; zondig niet meer, opdat u niet iets ergers overkome.

Soms hebben voorouders zich ingelaten met spiritisme, verslavingen, enz. waardoor mensen nu nog last hebben van stemmen, slapeloosheid, ziekten enz. . Soms moet die macht uit het verleden gebroken worden, waarna mensen gezond worden.


Samengevoegd:

Quote:

Het geloof. Frappant dat je dat tóch noemt, terwijl je eerst zegt dat geloof er niets mee te maken heeft. Eerder zei je al dat niet alleen de "patiënt," moet geloven, maar dat het toch ook belangrijk is dat de bidder in de genezing moet geloven. Naast geloof noem je ook volharding, wat ook niet altijd makkelijk is.

Ik heb niet geschreven dat geloof er niets mee te maken heeft.

Volharding hebben inderdaad niet alle christenen geleerd, terwijl het toch te leren is. En ook is volharding nodig in lijden dat andere mensen je aandoen vanwege het evangelie dat je uitdraagt. Volharding wordt in heel Gods Woord genoemd als een belangrijk aspect van de gelovige.


Samengevoegd:

Quote:

Mij lijkt het dan dus overduidelijk dat maar weinig gelovigen echt genezen zouden kunnen worden. Je mag niet zondigen, moet het geluk hebben dat je voorouders ook niet teveel gezondigd hebben, je moet volhardend blijven geloven en je moet een omgeving uit zien te zoeken waar God meer macht heeft dan Satan. God deelt dus blijkbaar niet zo grif uit?

God deelt Zijn genezing rijkelijk uit. Voor de zonden is Christus aan het kruis gegaan; vloeken van voorouders kunnen worden verbroken, doordat Jezus elke vloek heeft gedragen, 'volharden' betekent gewoon 'volhouden', als je fietst door de wind heen of iemand gaat de hele dag winkelen, houdt iemand ook gewoon vol. En alle macht is satan afgenomen, dus heeft satan geen recht meer iemand ziek te maken/houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het zijn zéér serieuze opmerkingen. Ik zeg niet zomaar iets!

Oh nee, ik schat je ook niet onnozel in ofzo. In tegendeel, de schuld zal des te harder aankomen als je je realiseert hoe je mensen beschadigt zo, in naam van Christus, hoe je geloof in Christus zo tot vloek maakt voor mensen. Nee, dat je deze dingen niet zomaar zegt, daar ben ik me zéér van bewust.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vind je het dan vreemd dat ik hieruit concludeer dat jij wel zegt dat genezing van Gods genade afhangt, maar dat je er stiekem wel allerlei voorwaarden aan vasthangt, voordat een gelovige genezen zou kunnen worden?

Ja, dat vind ik vreemd. Ten eerste is niets stiekem en ten tweede is alles inderdaad door genade. Door genade heeft God de aarde volgepropt met grondstoffen en gewassen, maar we kunnen door de grondstoffen te winnen en de gewassen te oogsten, ervan genieten. Als je wilt dat je tanden gezond blijven, poets je toch ook gewoon je tanden? En je kookt toch ook je eten, als je wil genieten van Gods genade waarin Hij je voedsel heeft gegeven?

God heeft gezondheid gegeven en wij kunnen daar iets mee doen, zodat we gezond worden. Het enige wat we hoeven te doen is het te zaaien, laten groeien en oogsten. Net zoals gewassen groeien als de agrariër slaapt, zo zal het vrucht dragen van de mens ook deels gebeuren als de mens slaapt. God laat het geloof en de genezing opkomen in het mensenhart.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Oh nee, ik schat je ook niet onnozel in ofzo. In tegendeel, de schuld zal des te harder aankomen als je je realiseert hoe je mensen beschadigt zo, in naam van Christus, hoe je geloof in Christus zo tot vloek maakt voor mensen. Nee, dat je deze dingen niet zomaar zegt, daar ben ik me zéér van bewust.

Joh. 5

60 Vele dan van zijn discipelen hoorden dit en zeiden: Deze rede is hard; wie kan haar aanhoren? 61 Jezus nu wist bij Zichzelf, dat zijn discipelen hierover morden, en Hij zeide tot hen: Geeft u dit aanstoot? 62 Wat dan, indien gij de Zoon des mensen daarheen zaagt opvaren, waar Hij tevoren was? 63 De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven. 64 Maar er zijn sommigen onder u, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie het waren, die niet geloofden, en wie het was, die Hem verraden zou. 65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem van de Vader gegeven zij.

66 Van toen af keerden vele van zijn discipelen terug en gingen niet langer met Hem mede.

De dingen die Jezus vaak zei, kwamen hard aan bij de omstanders, maar Hij zei de dingen omdat Hij leven wilde geven voor degenen die het aannemen.

Er zal geen enkele schuld naar mij toe komen, omdat ik de wil van mijn Vader doe.

Geloof in Christus is geen vloek, maar een zegen.

Als een dokter weet dat iemand kan genezen, laadt deze dan niet juist schuld op zich door het niet te vertellen? Stel dat iemand kan genezen en een dokter vertelt niet dat er een nieuwe behandelmethode is, dan laadt deze toch schuld op zich?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Klopt. Ik hoop oprecht voor je, en voor je omgeving, dat je dat mag ontdekken voor het te laat is.

Ik heb nooit anders beweerd. Ik heb altijd geschreven dat geloof in Christus een zegen is. Wat een zegen is, staat in Deut. 28. Geloof in Christus is een zegen, oftewel: redding, gezondheid, voorspoed, vrede, rust, blijdschap, bescherming enz. .

Mat 11,5

5 blinden worden ziende en lammen wandelen, melaatsen worden gereinigd en doven horen en doden worden opgewekt en armen ontvangen het evangelie.

Mat. 11,6

6 En zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oh nee, ik schat je ook niet onnozel in ofzo. In tegendeel, de schuld zal des te harder aankomen als je je realiseert hoe je mensen beschadigt zo, in naam van Christus, hoe je geloof in Christus zo tot vloek maakt voor mensen. Nee, dat je deze dingen niet zomaar zegt, daar ben ik me zéér van bewust.

iets met valse profeten....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom Barbapapa,

Zou je op de rest van mijn post ook willen antwoorden? Alvast bedankt daarvoor.

Same here smile.gif

Quote:

Jezus Christus is Het Antwoord en Hij kan ieder kind van God een goed leven geven op alle gebieden: gezondheid, voorziening, rust, vrede, blijdschap enz.

Dat zou Hij zeker kunnen, maar dat doet Hij ook heel vaak niet. Jezus kwam om vergeving mogelijk te maken, de rest is puur en alleen genade. Niet iets wat automatisch komt als je maar hard genoeg bidt en een oprechte gelovige bent.

Quote:

Ik geloof dat het wel gebeurt. God heeft Zelf gezegd dat Hij elke ziekte geneest (ps. 103:3). God houdt Zich aan Zijn Woord.

Niet altijd dus. Het is dat het wettelijk verboden is, anders zou ik je graag uitnodigen op mijn werk. Stel ik je voor aan mongooltjes, autisten, ADHD'ers, mensen met psychoses, mensen die automutileren, mensen met een laag IQ, flinke agressie problemen, stapels lichamelijke klachten en dan vraag ik me af of je het lef zult hebben om nog dergelijke uitspraken te doen.

Wellicht zijn er zoveel ziektes zodat mensen er niet om heen kunnen. Worden we net zo lang met gehandicapten overladen totdat mensen eindelijk eens gaan inzien dat mensen zijn zoals ze zijn, dat ze niet slechts een 'product' zijn van een lading oorzaken die je kan wegbidden. Dat mensen zullen inzien dat ze er mogen zijn, ook al hun problemen en beperkingen. Dat dat gewoon helemaal prima is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Barbapappa,

Ik prijs je enerzijds in je geloofsvastheid tot zover. Echter.......

Mijn moeder was MS patiente en een gelovige vrouw. Zij heeft veel strijd gehad met die ziekte, haar positie, etc. Later werd haar motto: "Waarom zou iemand anders het wel hebben en ik niet? Vanuit die berusting kwam er plaats voor getuigenis". Zij genas niet.... Zij leefde 28 jaar (gediagnostiseerd) met MS en stierf uiteindelijk aan de gevolgen van keelkanker. Toch mochten wij haar wegbrengen met vertrouwen op Gods beloften.

Jezus is gestorven voor onze zonden en de gevolgen daarvan, echter het belangrijkste was het vrijmaken van de weg naar de Vader. Verlossing van de eeuwige dood. Kan God alle ziekten genezen? Ik geloof dat zeker, maar wel op Zijn tijd en wijze en binnen Zijn soevereiniteit. Wij kunnen daar eerbiedig om vragen maar we kunnen niets afdwingen, dat zou tegen de soevereiniteit van God ingaan.

Wanneer we kijken naar Paulus, dan weten we dat hij een doorn in het vlees had. Wat die doorn was, weten we niet. Lastig was het wel en getuige jouw visie volstrekt onnodig. Paulus geldt voor velen als een model apostel en hij bad om verwijdering van de doorn. Maar wat zei God? :"Stop nou maar Paulus, mijn genade zij u genoeg!"

Hartelijke groet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja...

Probleem is dat Barbapapa heel hard beweert dat álle christenen gezond blijven, rust vinden, het financieel voor de wind gaat en 120 jaar worden. Maar de werkelijkheid pleit toch duidelijk voor wat de anderen hier zeggen: ook christenen, zelfs de meest heilige, worden ziek, zijn weleens rusteloos, kunnen in armoede vallen en als kind al plotseling overlijden. En tja, daar zit hem de kneep hè?

Om weer ontopic te komen: als ik een ernstige, zeer erfelijke aandoening zou hebben, dan zou dat voor mij al een reden zijn om niet te willen trouwen en dus geen gezin te willen stichten. Alleen niet iedereen zal zo redeneren. Ik denk echter dat als je al getrouwd bent, je best op natuurlijke basis aan gezinsplanning kan doen, als de redenen daartoe dringend zijn. Ik denk dus wel dat je best als getrouwd stel je verantwoordelijkheid hierin moet nemen, zolang je geen zonde begaat.

Aan de andere kant zijn ook kinderen met een handicap of aandoening waardevol in Gods ogen en kunnen zij ook gelukkig zijn. En tegenwoordig kunnen bijvoorbeeld kinderen met het Downsyndroom een redelijk normaal leven leiden of goed behandeld worden. Maar ja, stel dat je toekomstige kind voor bijna honderd procent zeker een zeer zware, afschuwelijk pijnlijke ziekte zou krijgen en daardoor jong in pijn zou sterven, dan zou het juist uit liefde voor het kind zijn om zwangerschap te voorkomen. Moeilijke kwesties zijn dit en ik kan ook niet zo een antwoord op die vraag geven. Termeer ook omdat die vraag voor mij niet speelt, daar ik alleengaand ben en dat ook wel zal blijven...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nu vraag ik me af: hoe ouder je wordt hoe groter de kans op kinderen met afwijkingen. Hoe moet je daar mee omgaan als je tegen geboortebeperking bent. Is het niet onverantwoord om maar door te fokken tot je definitief onvruchtbaar bent geworden met het gevolg dat je één of meer kinders op de wereld zet met ernstige afwijkingen?

Nee, dat is het niet.


Samengevoegd:

Quote:

Ik vind in bepaalde gevallen zwanger worden moreel verwerpelijk. Zo heb ik eens een vrouw gezien die met de liefde van de heer het ene na het andere jongetje met Duchenne baarde. Dit is een slopende en zeer kwaadaardige spierziekte. Bij zo'n vrouw hoop ik gewoon dat haar eierstokken afsterven om het leed te beperken.

Noot: als je weet dat Duchenne in je genen zit dan is de kans dat jongetjes het krijgen ik meen 50 %. Bij dat soort risico vind ik zwanger zo maar worden onaanvaardbaar.

Ik niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb je wel eens rondgekeken in instellingen waar mensen met een ernstige afwijking worden geholpen, en heb je daar wel eens iets van het diepe lijden geproefd? Zo ja, dan denk ik dat het je heel weinig moeite kost om te bedenken waarom er mensen zijn die menen dat ze er goed aan doen dergelijk lijden te voorkomen door geen kinderen op de wereld te zetten die een dergelijk voorland hebben.

Ik zeg niet dat ik het ene beter vind dan het andere. Maar oordeel niet te snel. De gruwel van sommige levens die zich maar voortslepen tot een verlossend sterven is nauwelijks voorstelbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja en ja, maar ik heb ook weinig mensen zo veel zien lachen als een Downtje dat ik kende.

Verder is het ook niet bedoelt als een oordeel, het zijn meer vragen en iedereen moet/mag daarin zijn eigen keuzes maken
smile.gif

smile.gif sorry, ik bedoelde het ook zeker niet als een soort terechtwijzing in jouw richting hoor!

Punt is, dat ik om hier verder niet relevante redenen, vrij veel mensen zie met een leven dat voornamelijk een marteling is, en daar kan geen lachend Downtje tegenop.

Ik weet dat je mensen in een situatie als deze natuurlijk heel snel een geweldig leven kan geven door voor ze te bidden of demonische vloeken van hun voorouders te verbreken ofzo (neeee, dat is al helemaal geen reactie op jouw bericht knipoog_dicht.gif ), maar ik kan me bijzonder goed voorstellen dat je, als je weet dat je nageslacht een extreem grote kans heeft op een dergelijk leven, liever geen nageslacht hebt.

En nogmaals, ik zeg niet dat ik de ene keuze beter vind dan de andere. Ik pleit in het algemeen slechts voor een mild, of liever helemaal geen, oordeel over de keuzes die mensen maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heb je wel eens rondgekeken in instellingen waar mensen met een ernstige afwijking worden geholpen, en heb je daar wel eens iets van het diepe lijden geproefd?

Als ernstige meervoudige (zowel verstandelijk als lichamelijk) handicaps daaronder vallen is het antwoord ja. Sterker nog; ik heb jarenlang met dergelijke mensen in één huis gewoond.

Quote:

Zo ja, dan denk ik dat het je heel weinig moeite kost om te bedenken waarom er mensen zijn die menen dat ze er goed aan doen dergelijk lijden te voorkomen door geen kinderen op de wereld te zetten die een dergelijk voorland hebben.

Dat kost mij weldegelijk moeite.

Quote:

Ik zeg niet dat ik het ene beter vind dan het andere. Maar oordeel niet te snel. De gruwel van sommige levens die zich maar voortslepen tot een verlossend sterven is nauwelijks voorstelbaar.

Evenals de diepe vreugde en simpele tevredenheid. Verrek, het zijn net gewone mensen. Sommigen een kloteleven, anderen een goed leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid