Spring naar bijdragen

Licht of Duisternis?


Aanbevolen berichten

Wat doet dit in 'getuigenissen'?

Quote:

Wat kwam er eerst, Licht of Duisternis?

Er "kwam" niet iets "eerst"; er was duisternis en toen kwam er pas licht.

In den beginne schiep God de hemel en de aarde. De aarde nu was woest en ledig, en duisternis was op de afgrond; en de Geest Gods zweefde op de wateren. En God zeide: Daar zij licht! en daar werd licht. En God zag het licht, dat het goed was; en God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisternis.

Quote:
En wanneer vinden jullie iemand verlicht,

Als er een lamp op diegene schijnt.

Quote:
en wanneer vinden jullie dat er iemand in duisternis leeft?

Als die lamp uit is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op welke plek bedoel je Licht of Duisternis? Als het over de aarde gaat, ben ik het met The_Eyes eens. Als het over het heelal gaat, denk ik dat God licht is, dus dat er licht was bij God. Maar er was nog geen licht op aarde. Licht op aarde was er pas nadat God had gesproken dat er licht zou zijn.

Verlicht is iemand door wie het licht van Jezus Christus schijnt. Dit is iemand die eerst duister was, maar die het eeuwig leven van Christus heeft gekregen, waardoor die persoon in het licht leeft, doordat het duister uit zijn/haar leven is verdreven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op welke plek bedoel je Licht of Duisternis? Als het over de aarde gaat, ben ik het met The_Eyes eens. Als het over het heelal gaat, denk ik dat God licht is, dus dat er licht was bij God. Maar er was nog geen licht op aarde. Licht op aarde was er pas nadat God had gesproken dat er licht zou zijn.

Verlicht is iemand door wie het licht van Jezus Christus schijnt. Dit is iemand die eerst duister was, maar die het eeuwig leven van Christus heeft gekregen, waardoor die persoon in het licht leeft, doordat het duister uit zijn/haar leven is verdreven.

Klopt geloof ik best dat de mens door Jezus verlicht kan worden. Eerst was hij in duister en daarna licht maar alle mensen zijn zondaren, niemand is behouden alleen Jezus Christus kan je leven verlichten.

Maar waarom zegt Johannes en andere aposteln dat er sommigen zijn die uit het licht zijn geboren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit zijn mensen die opnieuw geboren zijn uit Jezus Christus en Jezus Christus is eeuwig, want Hij was er altijd al.

Joh 8,58

Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik.

Dezer mensen zijn geboren uit Gods Geest, de Heilige Geest die er al was in het begin.

Gen 1,2

De aarde nu was woest en ledig, en duisternis lag op de vloed, en de Geest Gods zweefde over de wateren.

Mat 4,16

het volk, dat in duisternis gezeten is, heeft een groot licht gezien, en voor hen, die gezeten zijn in het land en de schaduw des doods, is een licht opgegaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oke laten we het nu hebben over de mensen.. ik zie dat jij een paar versen pakt laten we beginnen.

[qoute]Mat 4,16

het volk, dat in duisternis gezeten is, heeft een groot licht gezien, en voor hen, die gezeten zijn in het land en de schaduw des doods, is een licht opgegaan.[/qoute]

Dit is duidelijk er zijn mensen die in duisternis leven en daarmee geboren zijn. Zij hebben het licht nodig en dat is Jezus het verhaal kennen we dus.

Maar nu vraag ik het nog een keer; Waarom zegt Johannes dat wij uit het Licht zijn geboren?

Hoe kan het dat hij zijn voorganger tegenspreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Menelik

Het antwoord op die vraag is al door Barbapapa gegeven:

mensen die geboren zijn uit het Licht zijn de mensen die in Jezus opnieuw geboren zijn. Dat waren dus mensen die eerst agv de zondeval in duisternis leefden. Maar door het leren kennen en erkennen van Jezus zijn zij nu uit het Licht geboren/herboren.

Daarin heeft Johannes Jezus op geen enkele manier tegengesproken. Hij bevestigt zelfs de inhoud van het gesprek dat Jezus met Nicodemus (Johannes 3) had over dit onderwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid