Spring naar bijdragen

Gezocht en gevonden


Aanbevolen berichten

Omdat Nederland één van de weinige calvinistische bolwerken op aarde is. Ga je naar bijv. Noorwegen, dan is dat opeens de kerk waar iig 80% lid van is. Ik meen dat in de wereld Lutherse kerk ook meer vertegenwoordig is dan de gereformeerde, zo uit mijn hoofd.

Het zelfde met de Anglicaanse Kerk, is erg groot, maar zie je vooral in het voormalige British Empire. Methodisten zijn ook best groot, maar daar geldt 't zelfde voor, die zijn immers van de Anglicanen afgesplitst. Bepaalde gebieden is de pinksterbeweging ook erg groot (die trouwens weer historisch gezien van de methodisten afkomstig is).

Orthodoxe kerk is best groot, maar is ook in bepaalde regio's op de wereld vooral groot.

Kortom, dat ligt vooral aan Nederland, dat we vooral de gereformeerde kerken kennen, omdat deze kerken gewoon erg groot zijn hier, waardoor ik iig nog practisch geen Lutheranen ben tegengekomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 50
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De Lutheranen hadden nooit binnen de PKN moeten gaan.

Over het algemeen vindt je Lutheranen in heel Nederland,mooie kerken en een prachtige klassieke Liturgie/Mis.Het zijn heel blijmoedige Christenen.De Nederlandse Lutheranen hebben enigsinds een wat calvijnse inslag.

Binnen de PKN hebben ze hun eigen synode en kerkorde,daardoor kunnen ze blijven bestaan gelukkig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

als Eli mij is voorgegaan, dan durf ik ook wel een verhaaltje te schrijven.

Vroeger toen ik nog kleiner was dan dat ik nu ben had je de volgende groepen:

- je had echte christenen, charismaat, vervuld met de Geest, de gaven van de Geest praktiserend, gaand naar een kleine huisgemeente die alles precies zo deden als de eerste christenen

- je had evangelischen/baptisten die waren er bijna, ze deden alleen zo moeilijk over de gaven van de Geest, maar gelukkig deden ze wel aan volwassen doop

- je had protestanten, saaie traditionele mensen, die natuurlijk geen levend geloof hadden. Daartoe behoorde een paar jongens uit mijn klas.

- je had ongelovigen, zoals mijn opa's, oma's, tantes en ooms. Die wilde niet naar de kerk en aan de ene kant moest je dat maar zo laten zoals bij mijn familie, maar aan de andere kant moest je heel hard gaan evangeliseren.

Er moesten in mijn geval eerst wat flinke barsten in mijn charismatische geloofsbeleving komen voordat ik open stond voor nieuwe ontdekkingen.

Er ging in de gemeente waar ik zat iets ontzettend fout en ik zat er met mijn neus boven op. Ik ging studeren, dat veroorzaakte de volgende barst, want opeens werd mijn ratio aangesproken terwijl mijn geloofsbeleving puur emotioneel was. Gelukkig kwam ik op hetzelfde moment een vriend tegen die me meegenomen heeft naar een christelijke studentenvereniging.

Daar leerde ik, wat de bijbel lezen inhield, ik leerde mensen uit allerlei kerken kennen en zat daar mee ook op kring. Dat heeft in het eerste jaar best tot felle discussie geleid met een jongen uit de Gereformeerde Bond. Een van mijn voorbeelden in geloof en enthousiasme was een Bonder. In mijn derde jaar leidde ik mijn dispuut met een andere Bonder, waar ik nu nog bevriend mee ben. Dat maakte dat ik ging nadenken over de Gereformeerde leer. Ik ploos het archief na van refoweb. Het duurde nog twee jaar voor ik echt besloot dat ik niet meer charismatisch was en in die tijd werd ik gecoacht op religieus gebied door een mevrouw die christelijk gereformeerd is. Ik ging op zoek naar een kerk, kwam in de kerk waar ik nu zit en kwam tijdens mijn zoektocht die nog niet afgelopen was toevallig terecht op credible.

Daar deed weer een aantal ontdekkingen.

De Katholieke kerk is meer dan een kerk vol mooie kunstige voorwerpen. De katholieken die ik hier ontmoet heb, zijn stuk voor stuk vol liefde en toewijding voor wat ze geloven en dat vind ik erg mooi om te zien.

Er bestaan JG's, waar ik lang niet altijd van weet wat ik er mee moet.

Er zijn moslims die weer op een andere manier argumenteren.

Ik moet nog hard mijn best doen om me te blijven verdiepen in wat mijn kerk leert, op te houden met charismaten te bashen en me echt te richten op de kerk waar ik nu door God ben neergezet. Het komt wel goed met Gods hulp denk ik.

en ik ben nog lang niet uit ontdekt en geleerd engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hmmm, balen... Ach ja, misschien is Amersfoort gewoon een hoop verschillende kerken rijk. Misschien zit hier zelfs een satanskerk.
:o

Oja, en de Zevende Dags Adventisten, die missen we hier ook nog.

Volgens mij zijn die er ook hoor. Ik kreeg er iig een keer een foldertje van in de bus

ff zoeken...

yep smile.gif

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat een prachtig topic dit
smile.gif

Inderdaad! party.gif

Zelf kan ik weinig inbrengen. Voor mij waren er vroeger 'christenen', 'joden', 'moslims' en 'ongelovigen'.

Moslims waren buitenlanders en ik heb me er nooit in verdiept.

Joden waren die mensen die in WO2 in grote getale zijn omgebracht. Pas toen ik ontdekte dat mijn familie van origine ook joods is kwam het wat dichter bij maar dat was het ook wel.

Christenen waren in mijn ogen allemaal dom en bang voor het leven (en de dood). Daarom hadden ze een denkbeeldig vriendje bedacht dat 'God' heet zodat ze niet meer bang hoeven te zijn en zodat ze een reden hebben om alles en iedereen om zich heen te veroordelen.

Ongelovigen waren de mensen met verstand en karakter, zoals ik. Mensen die dat denkbeeldige vriendje niet nodig hadden en die niet in sprookjes hoefden te geloven om te leven.

De crucifixen in Oostenrijk werden door mij dan ook veelvuldig omgedraaid, dat vond ik stoer.

Toen ik me een tijdje later eens in de kerk begaf (God mag weten waarom ik dat eigenlijk deed) en me op Credible.nl aanmeldde zag het er allemaal opeens héél anders uit....

Link naar bericht
Deel via andere websites

En zoals ik het een paar jaar geleden nog zal, voordat ik de wat hardere kern van de gereformeerden binnenstapte:

Openbaren (aka Atheïsten)

Mensen die ik niet ken en die nog nooit van God hadden gehoord.

Ze waren dus eigenlijk best wel zielig. En op zondag zouden ze zich ongetwijfeld vervelen, want ze gingen nergens heen (behalve de winkel).

En die ene oom, die altijd een grote mond had, te veel dronk en door me ouders als belachelijk werd bestempeld. Dus dat was makkelijk.

Katholieken

Noord-Brabanders en Limburgers en Fransen.

Omdat daar de reformatie niet was doorgekomen en ze dus nog in het oude christenlijke geloof geloofden wat totaal tot iets slechts was verworden.

Katholieken geloofden nog zoals katholieken geloofden ten tijde van Luther. Dus was er nog dagelijks aflaat en ze knielden/beden nog tot Maria.

Met een hele grote en mooie geschiedenis en mooie, gouden dingen.

Ik was er soms wel jaloers op: zij hebben wel mooie kerken.

Maar goed, ze hadden dan ook geen gelovigen.

Protestanten

Onze familie, van zwarte-kous tot bloementjes-jurk. En wij waren uiteraard de 'gewonen' die het bij het rechte eind hebben.

Kortom: alle mensen die op zondagochtend naar de kerk gingen ipv naar de winkel.

Naast de 13 protestantse kerken hadden we ook 3 protetensate basisscholen. Eentje was zo goed als openbaar en die andere was gewoon voor de andere helft van Sliedrecht.

Jehovahs

Mytische figuren. Worden net als komeet Harley eens per 10 jaar waargenomen.... ik was jong en had ze maar 1x gezien.

Evangelischen

Evangelischen bestonden nog niet.

Moslims

En moslims... die liggen wat mij betreft op dezelfde hoop als mensen die in Wodan, Thor, Mars, Venus, Osiris en Ra geloven.

Ik noemde ze dan ook de Moslimitische Mythologie.

En ja, uit de Aardrijkskunde boeken natuurlijk big-smile.gif.

Oke... 2 jaar later is er toch wel wat veranderd... in details. Grootste verschil is dat katholieken ook echt geloof kunnen hebben en ik niet meer jaloers op hunnie ben. Ze hebben dan wel geen aflaat meer, maar knielen doen ze alsnog voor beelden.

Maar, zoals Marlies al zei: "De Katholieke kerk is meer dan een kerk vol mooie kunstige voorwerpen.".

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Oke... 2 jaar later is er toch wel wat veranderd... in details. Grootste verschil is dat katholieken ook echt geloof kunnen hebben en ik niet meer jaloers op hunnie ben. Ze hebben dan wel geen aflaat meer, maar knielen doen ze alsnog voor beelden.

widegrin.gif nu maar hopen dat nog 2 jaar credible je weer verder helpt flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

* Katholieken waren mensen die o.h.a. 1x per jaar naar de kerk gingen, nl met Kerst. Ik kende nagenoeg geen andere mensen dan katholieken. Ik was het zelf ook, maar ging wel vaker naar de Mis. Eerst 1x/week (tot aan m'n puberteit), omdat dat moest en het gewoonte was. Maar de andere 167 uur/week speelde dat geen rol, dus eigenlijk was het niet veel anders dan 1x/jaar gaan. Later ging ik nog 1x/maand met het koor, omdat ik zingen zo leuk vond. Toen ik in een profaan koor ging, hoefde die kerk ook niet meer. Zo tegen m'n 20e heb ik ruzie gehad met m'n ouders, toen ik stopte met 1x/jaar te gaan, omdat ik het hypocriet vond om als niet-gelovige de zitplaats van (die enkele) echte gelovigen in te nemen met Kerst.

* Protestanten waren mensen die ik alleen van de TV kende en die heel streng en zonder humor waren en altijd zwarte kousen droegen. Bovendien praatten ze over God en als ik dat hoorde (bijv bij een evangelisatiekraampje), liep ik een straatje om, of zette ik de TV op een andere zender. Tijdens mijn studie leerde ik wel wat protestanten kennen en ik knapte volledig af op een jongen op wie ik verliefd was, toen die zei dat zijn zus met een katholiek getrouwd was, maar dat zijn zwager natuurlijk wél eerst tot de kerk was toegetreden.

* JG waren mensen die op zondag kwamen aanbellen, ook al met een verhaal over God. Mijn vader zei altijd tegen JG: 'jullie hebben jullie geloof en wij hebben ons geloof' en ik vroeg me dan altijd af welk geloof dan. Ooit heb ik eens de paus staan ophemelen, terwijl ik hem in werkelijkheid maar niks vond. Een keer was ik zondags bij een vriendin toen zij een wachttorenblaadje heeft aangenomen, waarin stond dat hardrockmuziek van de duivel was. De volgende week kwamen ze terug (zoals beloofd) en hebben we hen met Guns'n'Roses t-shirts van mijn broers aan en met keiharde muziek van diezelfde band opgewacht.

* Moslims waren buitenlanders, van wie ik er geen (echt) kende. Tijdens mijn vakantiewerk in het aardbeienveld moesten ze in de ramadan het de hele (vaak verschrikkelijk hete en zonnige) dag zonder water stellen. Dat vond ik heel knap, maar ik snapte er niet de zin van. Wel zorgde ik dat ik niet in hun zicht aardbeien at of water dronk, uit medelijden. Ze geloofden in Allah, wat iets heel anders was dan de God die bij ons in de kerk genoemd werd - ik kon me eigenlijk helemaal geen voorstelling maken bij wat Allah nou eigenlijk was.

* Atheïsten waren geen apart slag mensen, ze waren niet duidelijk anders dan nagenoeg iedereen in mijn omgeving (atheïsten konden toch ook wel 1x/jaar in de kerk zitten voor de sfeer). Zelf geloofde ik ook niet in God, maar in de wetenschap. Echt zeggen dat God niet bestond, vond ik niet wetenschappelijk, want dat kon ik immers ook niet bewijzen.

Mmm, aan dat beeld is wel e.e.a. gewijzigd widegrin.gif Daar post ik misschien morgen nog wat details over. Nu eerst slapie slapie doen smile.gif

Quote:

Ze hebben dan wel geen aflaat meer,

Oh, maar die hebben we nog steeds hoor smile.gif

Quote:
maar knielen doen ze alsnog voor beelden.

Komt inderdaad wel eens voor, ja yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mmm, aan dat beeld is wel e.e.a. gewijzigd
widegrin.gif
Daar post ik misschien morgen nog wat details over.

Bij dezen: na een plotselinge en heftige Godservaring nu zo'n vier jaar geleden, daarna terugkeer tot de katholieke Kerk na een offswing via new age en een gnostische 'kerk' en na (en door!) activiteiten op div discussiefora sta ik er nu zo in:

* Katholieken: in Nederland zijn ze vaak 'lauw' (zoals ik zelf ook ben opgevoed), maar dat wil niet zeggen dat er helemaal niks zit. Dit is ook typisch iets Nederlands (en West-Europees) - onze kerkprovincie is niet bepaald maatgevend voor de Wereldkerk. Ik ken inmiddels ook een ander slag katholieken, nl die hun geloof zeer bewust beleven en goed kennen. Zo één ben ik er nu ook. De kerk zie ik weer minstens 1x/week vanbinnen.

* Protestanten: blijken lang niet allemaal zwarte kousen te dragen (sterker nog: bij de GerGem-diensten waar ik geweest ben, was ik de enige met donkergrijze kousen, verder hadden de dames nagenoeg allemaal blote enkels widegrin.gif). Er zijn veel denominaties, die soms onderling meer met elkaar verschillen dan met de RKK. En protestanten zijn helemaal niet eng of saai, zeker niet als je zelf ook graag over God praat knipoog_dicht.gif Met protestanten (calvinisten en soms ook evangelischen) uit de orthodoxe vleugel voel ik op geloofgebied stukken meer verbondenheid dan met lauwe medekatholieken (op cultuurgebied overigens niet).

* Jehova-getuigen: altijd gedacht dat ze christen waren, maar dat zijn ze dus niet. Met hun leer kan ik niet zoveel. Maar het blijken vriendelijke en consequente mensen te zijn (en met gevoel voor humor, zie mijn profiel van vandaag puh2.gif). Met veel plezier diverse discussies gehad met enkele JG-dames die bij mij langskwamen.

* Moslims: ken ik er nog steeds niet zoveel van en zeker niet de doorsnee zoals ze in Nederland wonen. Vooral leren kennen via discussiefora, waar - net zoals van de christenen en atheïsten - sommigen open staan voor discussie en anderen alles verketteren wat niet precies in hun straatje past. Verder één zakenrelatie met wie ik diepe gesprekken heb gehad over het geloof en met wie ik veel verbondenheid voelde op dat gebied (helaas is hij van baan veranderd en spreek ik 'm nooit meer). In Egypte op vakantie zag ik de vanzelfsprekendheid van het (islamitische) geloof in het dagelijkse leven en ook dat gaf een gevoel van verbondenheid.

* Atheïsten: er blijken maar weinig 'harde' atheïsten te zijn - de meesten die 'niets' geloven, denken alsnog dat er 'meer is tussen hemel en aarde'. Mijn enige atheïstische/marxistische vriend ben ik helaas kwijtgeraakt na mijn bekering. Op de fora zwerven wel harde atheïsten rond, van wie sommigen echt niet voor rede vatbaar zijn (!), maar de meesten prima met gelovigen door één deur blijken te kunnen.

* Joden: oh ja, die zijn er ook! Vroeger kende ik hen alleen van horen zeggen - m.n. als slachtoffers in WO II en van het nieuws over Israël. Nu werk ik voor een Israëlisch bedrijf en heb ontdekt dat de overtuigingen van Joden net zo divers zijn als die van christenen/gedoopten: variërend van atheïst tot zeer orthodox. Heel leuk en interessant op geloofsgebied. Ik moest even wennen aan hun 'zuidelijke' temperament, maar nu vind ik hen heel erg leuk in de omgang en ik kan ook supergoed met hen samenwerken. De enkele Jood die ik wel eens op de fora tegenkwam, was zéér onderlegd in de Bijbel (OT) en daarmee leerde ik veel van die contacten. Helaas zijn er nu geen Joden meer actief op de fora die ik ken.

Tja, en eigenlijk dezelfde conclusie als die diakio trok: binnen alle bovenstaande groepen zijn 2 hoofdgroepen te herkennen: zij die openstaan voor vriendelijk contact met andersdenkenden en zij die dat niet doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 year later...
Gast Anon_phpbb

Quote:

Ooit, toen diakio nog een diokiootje was, en nog nooit van internetfora of echt zelf nadenken had gehoord, was de wereld simpel. Je had:

1. Atheïsten. Verstandige mensen die begrepen dat geloof voor domme mensen is.

2. Katholieken. Domme mensen als bedoeld in 1, maar met een fantastische geschiedenis vol prachtige kunst, mooie cultuur, en geschifte oorlogen om niks.

3. Protestanten. Domme mensen als bedoeld in 1, altijd gehuld in zwarte kousen, wettische enge mensen zonder humor en niet de minste muzische interesse.

4. Jehovahs. Domme mensen als bedoeld in 1, niet goed bij hun hoofd, maar reuze grappig voor moppen en grappen. En op de basisschool zat een meisje uit die kring dat errug leuk was.

Sindsdien zijn er wat dingen gebeurd, waaronder niet geheel onbelangrijk: fora. Via ebate, rorate en credible, irenaeus, GKv, en het onvolprezen forum van de gronningse Ichtus, ontdekte ik dat de wereld wat anders was.

Eerste ontdekking: protestanten zijn niet één groep. Lach er maar om, voor mij, geboren en getogen in het ZvhL was dat best een ontdekking. Ik leerde dat je gereformeerden in ontelbare smaken hebt, die over het algemeen erg verstandige dingen te melden hadden als ze hun papenhaat in bedwang wisten te houden. En dat je een voor mij totaal nieuw fenomeen had: \"evangelischen\". Dat bleken in eerste instantie mensen te zijn met wie simpelweg geen zinnig gesprek te voeren was. Beetje lastig dat een erg goede vriendin er toe behoorde, dus dat moest ook alweer genuanceerd worden. Maar de hoofdconclusie was toch wel: gemiddeld genomen stapelgek en tot geen zinnig gesprek in staat.

Tweede ontdekking: ook katholieken komen in ontelbare smaken. Niet te geloven hoe katholieken er een sport van maken elkaar de strot af te bijten om niks.

Derde ontdekking: Getuigen van Jehovah blijken een bijzonder consistent geloof te hebben, en, uitzonderingen daargelaten, vriendelijke, respectvolle en intelligente gesprekspartners waar je het weliswaar nooit mee eens wordt, maar die bepaald niet zo geschift zijn als vroeger gedacht.

Vierde ontdekking: Luther was veel gekker dan altijd gedacht. Calvijn was veel samenhangender en verstandiger dan altijd gedacht. Gereformeerde theologie is niet een \"tegenover\" maar een aanvulling en een verrijking.

Vijfde ontdekking: Het boek van Mormon uitlezen lukt me niet. Te idioot. De Koran uitlezen lukt wel, lekker kort, maar wel een bizar allegaartje van rare uitspraken, onsamenhangende teksten en totale inconsistentie.

Zesde ontdekking: tijdens een viering in een pinkstergemeente voelde ik me alsof ik op een andere planeet zat. Tijdens een viering in een bonds-gemeente voelde ik me erg thuis, alleen dat zingen: hard!. Tijdens een viering in een Vrijgemaakte gemeente voelde ik me prima op mijn gemak, beetje raar, maar weinig mis mee. Tijdens het middaggebed in een moskee voelde ik me vrijwel volmaakt thuis. Tijdens een Mis en een Vespers in Oostenrijk verstond ik vrijwel niets, maar ik heb me nog nooit zo thuis geweten.

Zevende ontdekking: \"Evangelischen\" komen ook al in een enorme variatie. Ik ben op fora, en opmerkelijk genoeg in een aantal derde wereldlanden over de hele wereld, de totaal geschifte types die ik eerder noemde blijven tegen komen. Hysterische types, onmogelijk om een zinnig gesprek mee te voeren. Maar ook, en meer en meer, (vooral op credible moet ik zeggen) \"evangelischen\" die er enerzijds voor hebben gezorgd dat ik niets negatiefs meer durf te zeggen in een zin waarin ook het woord \"evangelisch\" staat, uit zorg dat ik ongewild Olorin voor het hoofd stoot, maar die me anderzijds en vooral hebben laten zien dat de evangelische theologie, net als de gereformeerde, geen \"tegenover\" is, maar een verrijking.

Achtste ontdekking: hoewel er fundamentele verschillen zijn, is er vooral héél veel overeenkomst tussen de grote religies, en tussen de religieuze ervaringen van individuen.

En nu is de wereld langzaamaan weer simpel aan het worden. Je hebt:

1. Mensen van goede wil, van liefde, vriendschap en open gesprek. Atheïsten, Katholieken, Gereformeerden (Bonds, Vrijgemaakt, Gemeente, Nederlands, Christelijk, etc. etc.
widegrin.gif
), Evangelischen (charismaten, baptisten, gereformeerden zelfs, katholieken mogelijk), Getuigen van Jehovah, Moslims, Wicca's, Boeddhisten, etc. etc.

2. Mensen met diepe frustraties of blind fanatisme voor hun inconsistente overtuigingen. Mensen die ofwel hun hele bestaan schijnen te definieren in het afzetten tegen iets of iemand anders, ofwel met oogkleppen op, een bord voor de kop en poep in ogen en oren hun eigen onsamenhangende en inconsistente gelijk blijven verkondigen zonder de bereidheid zelfs maar te luisteren naar wat anderen te melden hebben.

Wel mooi, als de wereld overzichtelijk is.

Iria, kom er maar in smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, helder antwoord. smile.gif Oud topic al, maar ik kwam het per ongeluk tegen laatst en ik vond het echt mooi om te lezen. Hoe het bij mij zo'n beetje ging:

-vlak voor ik op credible kwam, een jaar of 16, 17 zal dat geweest zijn:

-Christenen, dat waren katholieken natuurlijk want daarbuiten kende ik eigenlijk niet echt iets, waren een beetje vreemde snuiters, zomaar geloven in iets heel erg onbewijsbaar, wat kon je daar nou toch mee, dat moest wel een sprookje zijn dat zwakke geesten zichzelf vertelden omdat ze de leegte van het besef dat We Het Nooit Zeker Kunnen Weten niet aan kunnen. Maar ach, er zijn er toch nauwelijks die nog echt geloven, de hele boel sterft wel uit. Interessant is het anders wel, maar geloven dat het waar is gaat toch wel te ver voor een weldenkend mens.

-Atheïsten, ja, die maakten zichzelf een pak minder wijs, mooi zo, maar ze hingen toch ook maar vast aan een schijnzekerheid, namelijk dat er geen god was, terwijl WHNZKW, je weet wel.

-Agnosten, die hadden het begrepen, dat waren nu eens de enige werkelijk zinnige mensen, die durven tenminste de afgrond van de onzekerheid recht in de niet bestaande ogen kijken en erkennen dat WHNZKW.

-Protestanten en oosters-orthodoxen waren vage afsplitsingen die ik wel eens in de geschiedenisles had horen vallen, naar het schijnt bestonden die mensen op andere plekken in de wereld nog wel. Sjah, boeiend hoor, voor hen zelf dan toch.

-Wicca's, new-agers en andere zweeftypjes geloven natuurlijk ook in iets onbewijsbaars maar zij maken er tenminste zelf wat van en zijn in touch met de natuur en laten zich niet leiden door al dat achterhaalde, hiërarchische, patriarchale gedoe. En die pentagrammen passen zo leuk bij mijn gothicjurken. Gooi er nog wat random boeddhabeeldjes bij enzo en ik kon het wel smaken, zonder natuurlijk ook echt werkelijk te geloven dat er een metafysische realiteit achter zit.

Na een tijdje op credible:

-he, er bestaan blijkbaar een heleboel andere dingen dan katholiek!

-gereformeerd, hervormd, wat is me dat allemaal, wat is nu het verschil met protestants? rare jongens, die crediblers

-evangelischen had ik tot voor credible nog nooit van gehoord en dat was maar goed ook want help, wat een stelletje doorgedraaide mafketels, de schepping in zes dagen en discussies over welk slipje je aan mag?! en wat is opwekking nu weer voor iets?

-en die katholieken zijn ook niet normaal hoor, wat een vreemd stelletje conservatieve weirdo's

-ja, ook al vind ik het allemaal wonderlijk en valt er veel over te leren, wat ben ik blij dat ik me daar als agnost niet zo mee bezig hoef te houden!

Ja, het was wel zo'n cultuurschok hoor, zo'n forum vol christenen van allerlei mij totaal vreemde denominaties. smile.gif Intussen is er heel wat veranderd. Ik heb mijn eigen agnosticisme serieus in vraag gesteld, heb meer en meer waardering leren krijgen voor visies die ik altijd achterhaald en conservatief vond, heb de rijkdom van het christendom kunnen zien op een manier die mij in eigen land moeilijk zou gelukt zijn, en ben er mede dankzij een op credible opgescharreld evangelisch vriendje achter dat niet alle evangelo's zo gek als een deur zijn. Sommige dingen zijn niet veranderd, ik vind random boeddhabeeldjes nog steeds leuk en ik weet nog steeds niet wat nu ook weer het verschil is tussen gereformeerd en hervormd, maar jongens toch, wat heb ik veel van jullie allemaal mogen leren en wat ben ik jullie daar dankbaar om. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen Eulogía nog een klein Barbapapaatje was.. *bla* *bla* *bla*

- protestanten: aardige mensen en gelovig, maar de vrijzinnigen zijn een beetje vreemd

- evangelischen: aardige gelovigen, wel een beetje vreemd en jammer dat ze weinig de Bijbel lezen. Ook jammer dat ze voor volwassendoop zijn. Wel zingen ze leuke, vrolijke liederen.

- charismatischen? Wat zijn dat?

- katholieken: daar zitten ook wel gelovigen tussen. Jammer dat ze vloeken en na de mis naar de kroeg gaan. Veel katholieken doen niets aan het geloof.

- JG's: aardige mensen, maar ze zitten er erg naast.

- moslims: aardige mensen, maar zitten er ook naast. Ze hebben een saai, raar en naar boek. Het lezen ervan kon ik maar voor 1/3e deel volhouden. Het kwam er hoofdstukken lang op neer hoe groot, verheven, fantastisch, geweldig enz. Allah was en hoe dom de niet-moslims waren.

Van sommigen is mijn beeld een beetje veranderd en van 2 geef ik wat informatie over hoe ik er nu tegenaan kijk:

- evangelischen: ze zijn er in veel soorten en maten. Sommigen lezen weinig de Bijbel, anderen lezen bijna niets anders.

- katholieken: er zijn er best (heel) wat die hun geloof heel serieus beleven. Ook mooi dat er charismatische katholieken bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk om dit topic terug te lezen, zeg! smile.gif

Quote:

Toen Eulogía nog een klein Barbapapaatje was.. *bla* *bla* *bla*

[...]

- katholieken: daar zitten ook wel gelovigen tussen. Jammer dat ze vloeken en
na de mis naar de kroeg gaan.

Wat is daar jammer aan (vetgedrukte)? clown.gif

* weg2 heeft afgelopen zaterdagavond na de Mis met een lekker witbiertje in het café gezeten

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, OK! widegrin.gif Nou, voor orthodox-gelovige katholieken is het ook best gebruikelijk hoor (niet allemaal natuurlijk, maar heel raar is het ook niet en er zijn ook best wel wat priesters die graag een biertje lusten) smile.gif En het maakt natuurlijk heel wat uit of je een keer één of enkele biertjes drinkt of een alcoholist bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh grappig, er zit dus toch een kern van waarheid in. Ik dacht dat het alleen een hardnekkige onterechte gedachte onder protestanten was, waar men kritisch over was. (Wat misschien niet helemaal terecht is, omdat volgens mij vanuit het verleden juist de combinatie gereformeerd + jenever kan worden gelegd.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Haha, OK!
widegrin.gif
Nou, voor orthodox-gelovige katholieken is het ook best gebruikelijk hoor (niet allemaal natuurlijk, maar heel raar is het ook niet en er zijn ook best wel wat priesters die graag een biertje lusten)
smile.gif
En het maakt natuurlijk heel wat uit of je een keer één of enkele biertjes drinkt of een alcoholist bent.

de clerus drinkt wijn. Geen wijn drinken is een wijdingsbeletsel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid