Spring naar bijdragen

Drama treft Nederlanders in Kenia


Aanbevolen berichten

*zucht*

Ik ben ook geen fan van die zogenaamde werkvakanties waar jongeren geld in zamelen om vervolgens hun vakantie/goede werk te bekostigen.. Huur dan een stel professionals in die verstand van zaken hebben.

Maar ik vind niet dat je t kan maken te zeggen dat ze dat zouden doen om in de schijnwerpers te staan met hun 'goeie daden'.. Hun intentie voor hen invullen is gewoon een stap te ver.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En wanneer je die bak geld overmaakt naar een goed lopend project daar wekt dat helemaal niet zoveel bewondering (niemand komt het te weten over het algemeen, namelijk) terwijl je die mensen daar waarschijnlijk een stuk beter helpt dan wanneer jij je geld uitgeeft aan een enorm duur vliegticket en daar voor een paar weken een gebouw op knapt terwijl je totaal geen verstand hebt van gebouwen en hoe dat op te knappen. Zulke feelgood-acties kosten meer dan dat ze opleveren (inefficient dus) en het lijkt er vaak meer op dat ze westerse jongeren de illusie geven dat ze wereldverbeteraars zijn.

Er zullen vast wel efficiëntere methoden zijn, maar heb je misschien enig idee welk percentage van het ingezamelde geld voor goede doelen uiteindelijk zijn doel bereikt?

Je zou je bijna moeten verdedigen als je je eigen gevoel volgt en vrijwilligerswerk in het buitenland doet.

Quote:
Los daarvan is het natuurlijk niet de eigen schuld van die vrouwen dat ze verkracht zijn en is dát een vreselijk drama. Ik hoop dat ze goed worden opgevangen thuis
smile.gif

Precies, dat was toch wel de kern van het bericht. Typisch Nederlands om reacties te horen als "eigen schuld, dikke bult".

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

Is allemaal hartverscheurend, echt verschrikkelijk.

Blijft natuurlijk wel een feit dat in dit land het gevaar op de loer ligt.

Het is altijd oppassen in dit soort landen, voor de goede bedoelingen van deze dames heeft men daar geen oog.

Geen hulp meer voor dit land!

Hoe goed ken je Kenia precies?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Er zullen vast wel efficiëntere methoden zijn, maar heb je misschien enig idee welk percentage van het ingezamelde geld voor goede doelen uiteindelijk zijn doel bereikt?

Als je geld geeft aan een organisatie met CBF-keurmerk, kan je dat exact weten ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tragisch inderdaad. Dit is simpelweg een verschrikkelijke misdaad. Ik begrijp dan ook niet waarom de beweegredenen van de vrouwen in kwestie om ontwikkelingshulp te verlenen in twijfel getrokken worden. Alsof die enig verband hebben met het gebeuren. Dat het ook in Nederland gebeurd is natuurlijk even erg.

'grappig' vind ik (voor zover dat kan in dit geval): mijn moeder kreeg allemaal telefoontjes van min of meer bekenden, want ik zat toch ook in Afrika... Ik zat alleen een paar uur vliegen lager, een tijdzone eerder én met een andere organisatie. Maar goed knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Diakio,

Je stelt me de vraag hoe goed ik Kenia precies ken.

Op welk gebied bedoel je precies dan?

Een land heeft vanzelfsprekend vele facetten

Denk niet dat het nadere toelichting vergt om aan te geven dat het een gevaarlijk land betreft; dat heeft deze gebeurtenis ten ene male duidelijk gemaakt.

Het negatief reisadvies bevestigt dit ook maar weer.

De goede bedoelingen van de dames zijn beslecht met het ontnemen van hun eerbaarheid en het beschadigen van hun geestelijk welzijn.

Vanuit dat perspectief gezien, lijkt het mij niet ongerechtvaardigd te stellen dat dit land de hulp en goede bedoelingen van onze natie domweg niet verdient.

Zo goed ken ik Kenia dus; want ze hebben zichzelf hiermee laten kennen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hallo Diakio,

Je stelt me de vraag hoe goed ik Kenia precies ken.

Op welk gebied bedoel je precies dan?

Op het gebied dat jou recht en reden geeft je zo oordelend uit te laten, waarbij je de indruk wekt nauwelijks inzicht te hebben in het feit dat Kenia een totaal ander land is dan de buurlanden, bijvoorbeeld.

Je doet nogal uitspraken, en ik was benieuwd of die enig fundament hebben.

Quote:
Denk niet dat het nadere toelichting vergt om aan te geven dat het een gevaarlijk land betreft; dat heeft deze gebeurtenis ten ene male duidelijk gemaakt.

Nee, dat heeft het niet. Anekdotische argumentatie is een drogreden. Vanwege één incident, hoe vervelend ook, kan je onmogelijk de redelijke conclusie trekken dat Kenia een gevaarlijk land is, laat staan dat het uitgesloten zou moeten worden van alle hulp.

Zou je een klein beetje op de hoogte zijn van de situatie in dat deel van Afrika, dan zou je weten dat Kenia, ook nu, juist één van de landen is die de weg omhoog wijzen voor Afrika, één van de landen met relatieve rust, economische groei, versterking van instituties, al met al in vele opzichten een lichtend baken in de regio. Er is economisch en menselijk gezien alle reden om Kenia te helpen verder te komen, en in haar ontwikkeling de regio mee te nemen op dat pad.

Quote:
Zo goed ken ik Kenia dus; want ze hebben zichzelf hiermee laten kennen!

Kortzichtige borrelpraat zonder werkelijke kennis van land of regio, zo te lezen. Jij zou een natie van miljoenen willen oordelen op het gedrag van enkelen. Heel beschaafd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Diakio,

Mijns inziens reageer je te diep op het punt dat ik wilde maken: je trekt mijn punt uit het verband door het in de context te plaatsen van de hele natie, ook als het gaat om de economische en maatschappelijke positie van Kenia.

Quote:

Nee, dat heeft het niet. Anekdotische argumentatie is een drogreden. Vanwege één incident, hoe vervelend ook, kan je onmogelijk de redelijke conclusie trekken dat Kenia een gevaarlijk land is, laat staan dat het uitgesloten zou moeten worden van alle hulp.

Bovenstaand commentaar geeft aan dat jij Kenia een veilig "vrijheid-blijheid" paradijs vindt.

Dus wat is jouw suggestie dan?

Mensen die hulp bieden laten verkrachten en beroven?

Lijkt me inderdaad wel een fair deal, want verkrachten en beroven staat inderdaad symbool voor een veilige samenleving en is ook een eerlijke manier om mensen te "bedanken" voor de geboden hulp!

Ik heb het idee dat jij een de mensen van Sodom bent, die zonden en ongerechtigheid negeren.

Draai je hoofd maar weg van wat er gebeurt is en bedek de hele situatie maar met de mantel der liefde.

Dit soort situaties vraagt om een kortzichtige aanpak, want jouw soort staat dit soort onrecht gewoon toe, onder het mom "ruimdenkend" te zijn.

Inderdaad een lichtend voorbeeld voor andere Afrikaanse landen dat Kenia!

Kortzichtigheid zie ik in dit geval dus niet als verwijt, maar als eerlijke oplossing. Actie-reactie zeg maar.

Bovendien was ik niet aan het borrelen, dus dat soort praat kan het nooit zijn geweest.

Diakio: hoop niet dat je dit persoonlijk opvat, is namelijk enkel en alleen bedoeld om mijn mening uit te leggen.

Mvg,

De Gezalfde

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Nederland worden ook mensen verkracht en berooft.

Maakt dat Nederland een gevaarlijk land?

Niet dat ik hiermee wil suggereren dat Kenia en Nederland vergelijkbaar zijn qua veiligheid, maar op basis van 1 incident kan je inderdaad niet (zoals Diakio al zei) concluderen dat Kenia te gevaarlijk is. En al helemaal niet dat het land kennelijk geen hulpverlening 'verdient'.

Zijn de gevaarlijkste landen niet vaak ook juist de landen die de meeste hulp nodig hebben?

Ik heb het idee dat jij een de mensen van Sodom bent, die ongerechtigheid negeren... Of wil je zeggen dat het gerechtigheid is om mensen in nood maar aan hun lot over te laten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

mjah ik weet niet, ik vind dat ze wel hulp nodig hebben en wij hen dat moeten geven natuurlijk.. maar op deze manier niet meer. Ik vraag me af of het echt zin heeft als een stel jongeren duizenden euro's opmaken aan tickets en onderdak om een schooltje te bouwen en te verven. Je kunt toch ook met geld ondersteunen en de lokale mensen zo aan het werk zetten. Ik vind dat het wel heel wat extra nut moet hebben wil je er jonge vrouwen naar toesturen, want het is er sowieso veel gevaarlijker dan hier in Nederland. Na 1 incident kan je dat wellicht niet zeggen, maar wel als je, zoals ook in veel kranten te lezen stond, weet dat er om de 30 seconden een vrouw in Kenia wordt verkracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo hopeloos,

Bedankt voor je reactie; dit voegt een nieuwe mening toe aan de discussie.

In Nederland wordt inderdaad ook verkracht en geroofd en dat maakt Nederland er niet veiliger op.

Echter is het verkrachten van vrouwen een vergrijp wat veel voorkomend is in Afrika als continent en Kenia in het bijzonder.

Vrouwen worden daar veelal gezien als lustobjecten; denk dus dat de Nederlandse cultuur op dit gebied niet zo barbaars is als de Keniaanse en daarom acht ik het land Kenia als gevaarlijk voor een vrouw om naartoe te gaan.

In het licht van mijn opmerking richting Diakio over ongerechtigheid stel jij mij de vraag of het dan wel gerechtig is om mensen in nood aan hun lot over laten.

Mijn antwoord daarop is: JA, DAT VIND IK GERECHTIGHEID.

Als die mensen hulpverleners verkrachten en beroven verdienen ze in mijn ogen geen hulp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In het licht van mijn opmerking richting Diakio over ongerechtigheid stel jij mij de vraag of het dan wel gerechtig is om mensen in nood aan hun lot over laten.

Mijn antwoord daarop is: JA, DAT VIND IK GERECHTIGHEID.

Als die mensen hulpverleners verkrachten en beroven verdienen ze in mijn ogen geen hulp.

Maar de meerdergeud van de mensen daar zal dat soort dingen niet doen.

En die laat je net zo goed aan hun lot over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En wanneer je die bak geld overmaakt naar een goed lopend project daar wekt dat helemaal niet zoveel bewondering (niemand komt het te weten over het algemeen, namelijk) terwijl je die mensen daar waarschijnlijk een stuk beter helpt dan wanneer jij je geld uitgeeft aan een enorm duur vliegticket en daar voor een paar weken een gebouw op knapt terwijl je totaal geen verstand hebt van gebouwen en hoe dat op te knappen. Zulke feelgood-acties kosten meer dan dat ze opleveren (inefficient dus) en het lijkt er vaak meer op dat ze westerse jongeren de illusie geven dat ze wereldverbeteraars zijn. Ik ben het dus wel een beetje eens met Sacerdos. Los daarvan is het natuurlijk niet de eigen schuld van die vrouwen dat ze verkracht zijn en is dát een vreselijk drama. Ik hoop dat ze goed worden opgevangen thuis
smile.gif

Je zou economie moeten gaan studeren. knipoog_dicht.gif Maar als psychologiestudent zou je toch echt beter moeten weten vind ik zelf. Het hele idee dat er jongelui zijn uit het verre Westen die zich om jou bekommeren is dan wel geen financiele hulp, maar het is zeer zeker wel hartverwarmend. En als je de harten verwarmt van zij die het koud hebben, dan ben je in mijn ogen ook heel erg aan het helpen.

Puntje daarnaast is dat dit soort acties weer nieuwe (grotere) wereldverbeteraars kweekt. Vaak is het zo dat je eerst de ellende gezien moet hebben voordat mensen bijvoorbeeld als arts zonder grenzen gaan werken. Vaak pas als je mensen gezien hebt, kun je echt om ze gaan geven en pas dan kan die grote motivatie komen om echt te willen helpen.

Weer ander punt is dat dat geld helemaal niet uitgegeven zou worden aan deze mensen als ze niet naar Afrika zouden zijn gegaan. Dan zouden deze mensen deze hulp dus helemaal niet krijgen. Dus wat mij betreft meer dan genoeg redenen om hier zeer zeker wel het goede van in te zien!

En verder is het zeker een zeer tragisch verhaal... Een oud-klasgenoot van mij was met deze tour mee en dan raakt het je toch wel even extra. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je zou economie moeten gaan studeren.
knipoog_dicht.gif
Maar als psychologiestudent zou je toch echt beter moeten weten vind ik zelf. Het hele idee dat er jongelui zijn uit het verre Westen die zich om jou bekommeren is dan wel geen financiele hulp, maar het is zeer zeker wel hartverwarmend. En als je de harten verwarmt van zij die het koud hebben, dan ben je in mijn ogen ook heel erg aan het helpen.

Puntje daarnaast is dat dit soort acties weer nieuwe (grotere) wereldverbeteraars kweekt. Vaak is het zo dat je eerst de ellende gezien moet hebben voordat mensen bijvoorbeeld als arts zonder grenzen gaan werken. Vaak pas als je mensen gezien hebt, kun je echt om ze gaan geven en pas dan kan die grote motivatie komen om echt te willen helpen.

Weer ander punt is dat dat geld helemaal niet uitgegeven zou worden aan deze mensen als ze niet naar Afrika zouden zijn gegaan. Dan zouden deze mensen deze hulp dus helemaal niet krijgen. Dus wat mij betreft meer dan genoeg redenen om hier zeer zeker wel het goede van in te zien!

hier ben ik het helemaal mee eens smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hallo De Gezalfde,

Ik ben Manoah en deel uw mening aangaande de kwestie in Kenia. Als de ondankbare Kenianen op deze manier omgaan met de door Nederlanders aangeboden hulp dan ben ik ook van mening dat alle hulp direct moet worden stop gezet.

Natuurlijk zijn er ook vele onschuldige Kenianen, maar wanneer de sterke arm er zo makkelijk mee omspringt en de daders geen passende straf (martelen) krijgen ben ik van menig dat deze hele natie en samenleving niet deugt.

Ik zie liever dat wij als Nederlanders ons meer bekommeren om en focussen op bijv. het drugsbeleid in Curacao of iets dergelijks.

Groeten,

Manoah

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als de ondankbare Kenianen op deze manier omgaan met de door Nederlanders aangeboden hulp dan ben ik ook van mening dat alle hulp direct moet worden stop gezet.

Natuurlijk zijn er ook vele onschuldige Kenianen, maar wanneer de sterke arm er zo makkelijk mee omspringt en de daders geen passende straf (martelen) krijgen ben ik van menig dat deze hele natie en samenleving niet deugt.

en al de onschuldigen daar dus maar laten verrotten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid