Spring naar bijdragen

Hoeveel kost jou geloof?


Aanbevolen berichten

Hoeveel kost jou geloof? Denk dan vooral in de termen 'kruis', 'lijden' en 'verdrukking'. Ik zou het in dit topic willen nadenken over het dragen van je kruis in dit leven.. Ik zou daarboven willen zetten met grote letters...

BELIJDEN IS LIJDEN

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het moet het niet zijn, het is het. Om de stomme reden dat je als belijdend christen dingen zal moeten laten die je eigenlijk misschien wel zou willen doen. Als belijdend christen heb je te maken met een seculiere, onkerkelijke en soms fel anti-religieuze/anti-christelijke samenleving van het laagste tot het hoogste niveau van de samenleving. Van overheid tot klasgenoten.

Twee citaten uit het Reformatorisch Dagblad van vandaag naar aanleiding van een boek geschreven door ds. Het Lam:

De auteur stelt dat de begrippen â€kruis†en â€verdrukking†in de prediking een andere invulling hebben gekregen, namelijk die van ziekte, depressie of het verlies van een dierbare. In het Nieuwe Testament duiden deze begrippen echter de vijandschap aan die een christen ontmoet omdat hij bij Jezus hoort.

Het is een van de eerste statements in zijn boek: alle christenen worden vervolgd. Wat hebben we al die jaren gedaan met Bijbelteksten over verdrukking, vraagt ds. Het Lam zich in het eerste hoofdstuk af. „Hebben we er altijd in gedachten iets bij gelezen? â€Misschien†of â€soms†of: â€in sommige landenâ€? Vreemd dat we dit gegeven altijd over het hoofd hebben gezien.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoeveel kost jou geloof? Denk dan vooral in de termen 'kruis', 'lijden' en 'verdrukking'. Ik zou het in dit topic willen nadenken over het dragen van je kruis in dit leven.. Ik zou daarboven willen zetten met grote letters...

BELIJDEN IS LIJDEN

Een goed topic, met nu ik er zo over nadenk best een moeilijke vraag.

Wat ik hier ook neer zal zetten, het zal in het niet vallen met het leed wat mijn broeders en zusters in verdrukte gebieden meemaken. En al helemaal als ik kijk naar de vele martelaren. Ik kan niet in hun schaduw staan. Ik kijk naar ze op, en hoop ooit wel te verdienen dat ik in hun voetsporen mag lopen, dat ik God waardig mag zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lijd er niet onder..heb er alleen maar baat bij eigenlijk..

Wat je allemaal moet laten???Is dat zo'n lijden?..Er worden inderdaad in andere landen mensen vervolgd omdat ze Christen zijn, dat noem ik lijden..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Belijden op zichzelf is geen lijden, maar de omgeving die reageert op het belijden, het contrast tussen belijden en de wereld, dat is lijden, belijden zelf niet, belijden zelf is zoals Will benoemd alleen maar winst. Net zoals lang haar laten groeien. Het groeien zelf doet geen pijn, maar dat mensen aan je haar gaan trekken of dat je als dude wordt aangezien/uitgemaakt voor vrouwmens, dat is de nare bijkomstigheid die van externe bronnen komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ik lijd er niet onder..heb er alleen maar baat bij eigenlijk..

Dan zou je (no offence knipoog_dicht.gif) misschien eens moeten gaan kijken wat er aan de hand is met je geloofsleven.

Quote:
Wat je allemaal moet laten???Is dat zo'n lijden?..Er worden inderdaad in andere landen mensen vervolgd omdat ze Christen zijn, dat noem ik lijden..

Dat is dus die Nederlandse bril waar Ds. Het Lam over spreekt wij koppelen lijden aan depressie, vervolging en verlies terwijl dat, toen Paulus de woorden schreef over het lijden ging dat niet over vervolging naar het lichaam, in die tijd was dat niet direct zo'n groot issue zoals dat 100 tot 400 jaar later het probleem was. De tijden van Paulus waren niet zo heel verschillend van die van ons denk ik..

HARDERWIJK - De vervolgde kerk ligt buiten het blikveld van veel Nederlandse christenen. Het boek â€Vervolgd om Jezus’ wil†-een nieuw deel in de Artiosreeks van de Gereformeerde Bond- wil een middel zijn om hen dichter bij elkaar te brengen. „Wij vormen een abnormaal stukje van de wereldkerkâ€, betoogt de auteur, ds. J. het Lam. „Geloof kost wat. Ook in Nederland.â€

„Juist ik moet erover schrijvenâ€, zo noteert de hervormde predikant uit Harderwijk in het voorwoord, „niet omdat ik er meer van weet dan anderen, maar omdat ik er meer over leren moet dan anderen.†En: „De enige keer dat ik gevangen zat, was een halfuur in een kledingkast door een plagerij van mijn broers.â€

Tijdens de zogenoemde Nacht van Gebed, waarin christenen bidden voor hun vervolgde geloofsgenoten, raakte hij door filmpjes en foto’s onder de indruk van de blijdschap en vurigheid van christenen die lijden om hun geloof. Sommigen broodmager, met zichtbare littekens van marteling. „Maar belangrijker dan de vervolging die ze ondergingen, is hun manier van leven met Christus. Welke andere keuzes zij maken. Daar kunnen wij iets van leren. In het contact met henâ€, gaat hij verder, „ontdek je dat de Nederlandse situatie niet normaal, maar heel vreemd is.†Dat besef kan volgens de predikant alleen rijpen als christenen weten dat ze bij de vervolgde kerk horen.

Het is een van de eerste statements in zijn boek: alle christenen worden vervolgd. Wat hebben we al die jaren gedaan met Bijbelteksten over verdrukking, vraagt ds. Het Lam zich in het eerste hoofdstuk af. „Hebben we er altijd in gedachten iets bij gelezen? â€Misschien†of â€soms†of: â€in sommige landenâ€? Vreemd dat we dit gegeven altijd over het hoofd hebben gezien.â€

En dat niet alleen. De auteur stelt dat de begrippen â€kruis†en â€verdrukking†in de prediking een andere invulling hebben gekregen, namelijk die van ziekte, depressie of het verlies van een dierbare. In het Nieuwe Testament duiden deze begrippen echter de vijandschap aan die een christen ontmoet omdat hij bij Jezus hoort. De predikant wijt deze begripsverwarring aan de Nederlandse bril waarmee christenen de Bijbel lezen. „Beschamend is datâ€, zegt hij. „We hebben niet de moeite genomen om goed te lezen. We denken dat de theologie in Nederland van hoog niveau is en zien het ontbreken daarvan in landen waar vervolging is, als een probleem. Nu blijkt dat we lijden aan blikvernauwing.â€

Westerse christenen hoeven om hun geloof niet de cel in en kennen geen marteling. De geestelijke strijd speelt zich volgens ds. Het Lam op een ander front af. In zijn boek noemt hij de seculiere intolerantie een bron van moeilijkheden, naast welvaart, gehaastheid, zelfontplooiing en het vertrouwen op kennis en techniek.

Wat is het grootste struikelblok? Ds. Het Lam: „Het ontwijken van lijden. We willen wel iets inleveren, maar niet ons héle leven, onze héle vrijheid en ál onze welvaart. De Bijbeltekst waarin staat dat wie zijn leven verliezen moet om het te behouden, is moeilijk voor ons. Die westerse denkwijze, dat gebrek aan radicaliteit, staat het echt volgen van Jezus in de weg.â€

Dure auto

Soms stelt hij in zijn preken de welvaart aan de kaak. „De Bijbel is heel kritisch over rijkdom. Je kunt beter niet rijk zijn. Jezus zei: „Geef het maar weg.†Ik vraag of de Heere het goed vindt dat we in die dure auto rijden, dat we naar dat grotere huis willen verhuizen. Ik weet dat ik in de problemen kom als ik dat zeg. Je spreekt de geest van welvaart aan. Dat vinden mensen heel vervelend.†Het was een van de eyeopeners bij zijn bezinning op dit onderwerp: „Het geloof kost wat. Ook in Nederland.â€

Het is mogelijk, zegt de predikant wat aarzelend, „dat we hier hardhandig bij stilgezet worden. Ik hoop niet dat de bewustwording die je hier en daar op dit punt ziet ontstaan, de voorbode is van een slechte tijd voor het christendom in Nederland. Ik kan echt bang zijn voor wat mijn kinderen en kleinkinderen kunnen gaan meemaken. Als het zo normaal is dat de kerk vervolgd wordt, zou het logisch zijn dat de situatie een keer verandert.â€

„Acht de Heere ons niet waardig om te lijden voor Hem?†vraagt de Harderwijker predikant zich in het boek af. Wat is het antwoord? „Ik weet het niet. Op veel plaatsen is nieuw leven zichtbaar. Eerder denk ik dat er een gelouterde kerk voortkomt uit de kerk die nu nog krimpt.â€

In het tweede deel van het boek, waarvan de redactie was in handen van drs. P. J. Vergunst, geven verschillende auteurs de vervolgde kerk een gezicht. Ze beschrijven het leven in tien landen die hoog op de ranglijst christenvervolging staan, een lijst die de stichting Open Doors jaarlijks uitgeeft. De selectie van landen is gemaakt in overleg met Open Doors en de Gereformeerde Zendingsbond.

Dat is het hele artikel uit het Reformatorisch Dagblad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Elke Christen wordt vervolgd"... pfff... Ik word wel eens uitgelachen, raar aangekeken oid als ik vertel over mijn geloof, dat lijkt in de verste verte niet op vervolging. Pretentieus geklets, imo.

Natuurlijk moet je dingen laten, daar krijg je ook heel veel voor terug, ik ga daar niet over klagen hoor, of opscheppen of hoe ik wel niet afzie om een Christelijke levenshouding aan te houden.

Waarom zou je moeten streven naar leed? Bij de zaken die voortkomen uit de Geest en niet uit het zondige vlees staan ook vreugde, vrede, geluk volgens mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Elke Christen wordt vervolgd"... pfff... Ik word wel eens uitgelachen, raar aangekeken oid als ik vertel over mijn geloof, dat lijkt in de verste verte niet op vervolging. Pretentieus geklets, imo.

In de volgende zin schrijft hij ook dat onze visie op de term verdrukking misschien niet helemaal correct is. Vervolging en verdrukking, dan denken wij direct aan Noord-Korea en mensen voor de leeuwen..

Het grappige is dat er niet staat 'misschien zul je worden verdrukt, om mijnent wil' maar er staat dát je verdrukt zúlt worden om mijnentwil naar mijn weten knipoog_dicht.gif Net als er niet staat 'geloof en mij en misschien zul je jou kruis op moeten nemen' of 'als je in mij geloofd zul je je kruis afwerpen en vrij zijn'. Dat staat er allemaal niet.

Quote:
Waarom zou je moeten streven naar leed? Bij de zaken die voortkomen uit de Geest en niet uit het zondige vlees staan ook vreugde, vrede, geluk volgens mij.

Absoluut en dat wordt ook totaal niet ontkent (nadruk op totaal) alleen is het misschien goed om als christenen een stil te staan en gewoon eens te kijken naar je leven, je visie en wat je geloof nou eigenlijk kost. Het leven van een christen draait om het kruis niet om de overwinning (gloria) naar mijn overtuiging. Bij een gezond geloofsleven hoort de acceptatie dat we zullen lijden. We hoeven er niet naar te streven, we zijn geen Sado-masochristenen... Alleen, ik zie hier op Credible nog wel eens mensen die roepen dat lijden er niet is voor christenen, dat we vrij zijn, als we maar hard genoeg geloven und so weiter.

Naar mijn gevoel heeft dat alles te maken met de cultuur waar in wij leven (en misschien ook wel aan de ongebondenheid van die groeperingen aan welke vorm van confessie dan ook).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Maar je laat die dingen toch na, omdat je gelooft dat God dat zo heeft bepaald? Hij kent de mens het beste, Hij weet dus wat de beste regels zijn. Sommige regels lijken voor ons wellicht lijden, vooral als je er net aan begint, maar uiteindelijk (als je echt radicaal bent) leef je je leven op een manier die perfect bij je natuur past. Gelukkiger kun je dan niet worden denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
"Raido" schreef het volgende:

In de volgende zin schrijft hij ook dat onze visie op de term verdrukking misschien niet helemaal correct is. Vervolging en verdrukking, dan denken wij direct aan Noord-Korea en mensen voor de leeuwen..

Dan ben ik benieuwd wat hij wel verstaat onder vervolging, dat vind ik een erg zwaar begrip smile.gif

Quote:
"Raido" schreef het volgende:

Het grappige is dat er niet staat 'misschien zul je worden verdrukt, om mijnent wil' maar er staat dát je verdrukt zúlt worden om mijnentwil naar mijn weten Net als er niet staat 'geloof en mij en misschien zul je jou kruis op moeten nemen' of 'als je in mij geloofd zul je je kruis afwerpen en vrij zijn'. Dat staat er allemaal niet.

In zekere zin hebben we allemaal wel een kruis te dragen, zowel gelovigen als ongelovigen. Mogelijk zijn die passages voornamelijk bedoeld voor de vroege Christenen, die wel regelmatig vervolgd werden voor hun ideeen. En misschien is het voor ons de bedoeling om niet te vergeten wat voor offers de mensen hebben moeten brengen voor hun geloof.

Quote:
"Raido" schreef het volgende:

Absoluut en dat wordt ook totaal niet ontkent (nadruk op totaal) alleen is het misschien goed om als christenen een stil te staan en gewoon eens te kijken naar je leven, je visie en wat je geloof nou eigenlijk kost. Het leven van een christen draait om het kruis niet om de overwinning (gloria) naar mijn overtuiging. Bij een gezond geloofsleven hoort de acceptatie dat we zullen lijden. We hoeven er niet naar te streven, we zijn geen Sado-masochristenen... Alleen, ik zie hier op Credible nog wel eens mensen die roepen dat lijden er niet is voor christenen, dat we vrij zijn, als we maar hard genoeg geloven und so weiter.

Naar mijn gevoel heeft dat alles te maken met de cultuur waar in wij leven (en misschien ook wel aan de ongebondenheid van die groeperingen aan welke vorm van confessie dan ook).

In die zin vind ik het wel nuttig om dat standpunt ook eens naar voren te brengen, voor het evenwicht, om tegenwicht te bieden aan de stuiter-Evangelo's die vooral ontzettend blij worden van hun geloof.

Desondanks brengt het geloof mij vooral veel vreugde, hoop en andere positieve zaken. Daar richt ik mij op, daar ben ik dankbaar voor. De offers neem ik voor lief.

Jezus zei ook: mijn juk is licht en weldadig knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach jee, moet ik nu ook al per se vinden dat ik vervolgd zou worden? Is het ook al niet goed als ik het lijden gewoon vooral zie in de tegenslagen die ik keer op keer ervaar? En als ik iets wat tot lijden wordt gerekend toch geen lijden vind, zou er dan meteen iets mis moeten zijn met mijn geloofsleven? Wat een toestand zeg. Is het dan nooit een keertje goed? Nee zeker...

Mijns inziens is dat vooral vrome woordspelerij. Het leven is al vervelend genoeg, zonder dat we het per se vervelender moeten noemen dan het al is. En dat gedoe met dat het lijden in andere landen veel erger is... Helemaal waar, maar dat betekent niet dat mijn lijden daarom maar genegeerd of gebagatelliseerd moet worden. Daar heb ik echt geen zin meer in hoor. Mijn lijden is mijn lijden, klaar.

Of lees ik dingen nu verkeerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp als ik het eerste stuk lees; dat christenen steeds meer in de verdrukking komen.

ja dat was mischien zo in de jaren zestig of zeventig tachtig en negentig.

Maar ik stel dat de nietgelovigen steeds meer in de verdrukking komen. De koopzondag ligt onder vuur, men wil de kroegen ed eerder dichtgooien, vanuit de politiek wordt er alles aan gedaan nu om de mensheid weer in de kerk te krijgen door zijn brood maar af te pakken en wie dat niet begrijpt, die moet maar eens vaker de gewone kranten lezen in plaats van elke keer hetzelfde verhaal waarmee hij of zij is opgevoed.

Ik bespeur een toevloed aan invloeden vanuit welke geloof dan ook en dan zijn wij het; die in de verdrukking raken en het kruis van het niet-moslim of niet-christen zijn moeten dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach iedereen wordt 'onderdrukt', rokers, autorijders, studenten, bejaarden, werklozen, gelovigen, ongelovigen, jongeren... Het is gewoon een groot zootje, maar om jezelf nou daarom de slachtofferrol in te praten gaat ook wel weer een beetje ver.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Belijden is lijden. Ja klopt. Maar Gode zij dank mogen we ons verheugen in Hem zodat we het niet meer als lijden zien. Lijden zie ik als iets moeilijks, iets wat zwaar is, wat je terneer drukt. Lijden tijdens een leven in Christus noem ik vreugde. Tuurlijk het is niet altijd leuk maar om met Paulus te spreken mogen we ons verblijden in Hem. Waarom? Wat ligt er nou voor je? Wat is er nou beter dan nu maar even te lijden en in de eeuwigheid heerlijk hand in hand met Jezus lopen. (want ik geloof echt dat dat is wat we mogen doen wanneer we in de hemel zijn) Hand in hand lopen of je nog niet eens zo fysiek te zien maar leven MET, NAAST Jezus Christus. Hoe heerlijk is dat??? Super toch?? (of ben ik nu gek?)

Zoals hierboven gezegd we hoeven niet in de slachtofferrol te gaan zitten omdat dit het beste soort lijden is dat er bestaat, simpelweg vanwege het vooruitzicht wat we hebben. Nogmaals, dat betekent niet dat het makkelijk is. En het mooiste nog van lijden vind ik wel dat we niet zelf de kracht ervoor op hoeven te wekken maar dat God ons kracht GEEFT.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dan zou je (no offence
knipoog_dicht.gif
) misschien eens moeten gaan kijken wat er aan de hand is met je geloofsleven.

muur.gif

Paulus' situatie was wel degelijk anders dan die van ons (itt tot wat je eerder beweerde). De man werd gevangen gezet vanwege zijn geloof, om maar eens wat te noemen.

Daarnaast denk ik dat je dingen door elkaar haalt. Hier hebben we relatief veel vrijheid, worden we niet onderdrukt vanwege ons geloof. Natuurlijk ervaar je als christen wel eens spot als je je geloof uitdraagt, of zoals in mijn geval, word je bijvoorbeeld wel eens afgewezen bij een sollicitatie omdat ze je vreemd vinden vanwege je geloof. En dat kan je als leed ervaren, maar misschien is het ook mogelijk dat mensen zo vol zijn van hun geloof dat ze dit echt als 'peanuts' zien? En als je dan zegt 'ik ervaar eigenlijk geen leed', is dat alleen maar mooi m.i.

Geldt niet voor mij trouwens, ik vind het wel degelijk vervelend om af en toe vervelende opmerkingen te horen van collega's of bij een sollicitatie niet meer serieus genomen te worden vanwege de dingen die ik over mijn geloof vertel. Als iemand daar boven kan staan, vind ik dat dus alleen maar mooi.

Echt leed vanwege het geloof zie ik hier niet zo, ik zou zeggen: maak gebruik van de mogelijkheden die deze vrijheid je biedt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hen die Militia Christi zijn dwingen respect af,gaan ook geen gekke discussie,s aan van wel of niet zeggen wat ze te zeggen hebben,en de overwin ning straalt van ze af van uit het innerlijke licht.Buiten het Kruis geen zaligheid.

OK. Het is niet meer dan een vermoeden dat ik heb, maar is dit een reactie op mijn post? Wil je 'm dan even toelichten? engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar ik stel dat de nietgelovigen steeds meer in de verdrukking komen. De koopzondag ligt onder vuur, men wil de kroegen ed eerder dichtgooien, vanuit de politiek wordt er alles aan gedaan nu om de mensheid weer in de kerk te krijgen door zijn brood maar af te pakken en wie dat niet begrijpt, die moet maar eens vaker de gewone kranten lezen in plaats van elke keer hetzelfde verhaal waarmee hij of zij is opgevoed.

Of je uitsluitend niet-gelovigen in de kroeg treft waag ik te betwijfelen en koopzondagen zijn niet in strijd met het nieuwe verbond. Jezus hefte immers de sabbat op.

Mat 12,8       

Want de Zoon des mensen is een Heere ook van de sabbat.

En Paulus leert ons Hij daarmee bedoelde dat elke dag hetzelfde is:

Galaten 4

10 Gij onderhoudt dagen, en maanden, en tijden, en jaren.

11 Ik vrees voor u, dat ik enigszins tevergeefs aan u gearbeid heb.

Quote:

Ik bespeur een toevloed aan invloeden vanuit welke geloof dan ook en dan zijn wij het; die in de verdrukking raken en het kruis van het niet-moslim of niet-christen zijn moeten dragen.

Een atheist is doorgaans veel gemakkelijker te manipuleren dan een christen, omdat sommigen van jullie wel geloven in paranormale dingen. Feit is dat er een grote belangstelling is voor het paranormale, getuige de vele programma's op tv en de paranormale beurzen overal in het land. Dat er goed gekeken wordt naar de Chars en Gellers weten we allemaal en onder de kijkers zitten geen christenen. clown.gif

Omdat ze er of bang voor zijn (indien slecht geinformeerd) of ze geloven Paulus (wat volgens mij het juiste is).

'wij weten, dat een afgod niets is in de wereld, en dat er geen andere God is dan één.(1 kor 8,4)'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paulus kende vervolging. Lees er 2 Kor 11:23-30 maar eens op na. Als ik dat lees dan kan ik gewoon niet zeggen dat ik op zo'n manier vervolgd word. Mensen om me heen die me niet snappen of denigrerende opmerkingen maken vind ik niet echt lijden om Zijns naams wil. Zo veel wordt ik niet uitgescholden door niet-christenen. Hen zijn zij gewoon onverschillig. De meeste kritiek en aanvallen komen doorgaans vanuit het lichaam waar mensen met de Bijbel in de hand je kunnen verketteren en je haarfijn kunnen uitleggen waarom je een "schijngeloof" hebt.

Vervolging merk ik dus niet echt hier. Lijden om zijns naams wil wel, tot op zekere hoogte. Dat wil zeggen, het is geen echt lijden, maar christen-zijn kost je wel wat. Je moet dingen opgeven, God leren vertrouwen in alles en dat kan dwars ingaan tegen de westerse cultuur. Het theoretische "ik geloof wel dat God bestaat" geloof kost niet echt wat, maar als je het in praktijk gaat brengen en verdiepen gaat het wel wat kosten. Als je bijvoorbeeld God wil vertrouwen in je financieen en er niet zelf aan gebonden wil zijn, zal je eerder een hoop geld weggeven dan het gebruiken om die mooie auto te kopen. En tegelijkertijd is het beter te geven dan te ontvangen en kan je zoveel vrede vinden in de gedachte dat het goede doel dat je hebt gesteund er zoveel meer mee kan doen dan jij, bijvoorbeeld het redden van weeskinderen. En ik zie wel dat God als je Hem vertrouwt, ook voorziet. Niet om poepierijk te worden, wel om te kunnen leven en daarbij te kunnen blijven zaaien in Zijn koninkrijk.

Of als je kijkt naar je tijd. Als je je geloof praktisch wil maken. Het zoeken naar God, door tijden van Bijbel lezen en gebed, het uitdragen van je geloof in woorden en/of daden. Het kost je wat. En tegelijkertijd krijg je er alles voor terug. Ik heb lang niet altijd zin om tijd te nemen om Bijbel te lezen of te bidden, maar ik merk wel dat het goed is als ik het doe. De tijd die ik ervoor "opoffer" wordt op de best mogelijke manier gebruikt smile.gif Of als je bijvoorbeeld je naaste wil liefhebben, terwijl je daar bij bepaalde naasten veel moeite mee hebt, dan zal je offers moeten maken. Je zal soms moeten reageren tegen je gevoel in, het is een weg van zelfverloochening. Maar als je erin volhard, kan het wel je relatie met diegene(n) enorm verbeteren. Je merkt dat je voor je liefdeloosheid die je moest verloochenen, liefde in de plaats hebt gekregen. Het kost je wat, maar je krijgt er iets beters voor terug...

Christen worden kost niets

Christen zijn kost alles

Maar wat je ervoor terug krijgt is beter dan wat het je kost.

Het kost je alles, maar uiteindelijk is het toch geen offer

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat er goed gekeken wordt naar de Chars en Gellers weten we allemaal en onder de kijkers zitten geen christenen.
clown.gif

Spreek je voor jezelf, toevallig vind ik Char heel vermakelijk. puh2.gif

Quote:

Ach iedereen wordt 'onderdrukt', rokers, autorijders, studenten, bejaarden, werklozen, gelovigen, ongelovigen, jongeren... Het is gewoon een groot zootje, maar om jezelf nou daarom de slachtofferrol in te praten gaat ook wel weer een beetje ver.

Eensch. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Een atheist is doorgaans veel gemakkelijker te manipuleren dan een christen, omdat sommigen van jullie
wel
geloven in paranormale dingen. Feit is dat er een grote belangstelling is voor het paranormale, getuige de vele programma's op tv en de paranormale beurzen overal in het land. Dat er goed gekeken wordt naar de Chars en Gellers weten we allemaal en onder de kijkers zitten geen christenen.
clown.gif

Heb je daar ook iets van een 'bron' voor?

Bovendien berust, volgens de gangbare definitie, het grootste deel van de Wereldreligies op het paranormale. Dus ga je mond spoelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid