Spring naar bijdragen

Is de Islam niet erg onbetrouwbaar?


Aanbevolen berichten

Quote:

Er is wel één stichting die de 'telling' bijhoudt, voor zover ik weet ... en als bedankje (voor de moeite die je neemt om je NAW gegevens aan hun door te geven) krijg je dan een 'welkomspakket' maar héééééél weinig 'nieuwe' moslim(a )'s weten dit ten eerste. En ten tweede: De 'nieuwe' moslims die dit weten maken er meestal geen gebruik van ... omdat het 'welkomspakket' thuis wordt gestuurd. En als de ouders erachter komen dat ze dan moslim zijn geworden, zwaait er nogal wat, hihi.

Maar ik geloof er wel sterk in dat er veel meer mensen zijn die bewust kiezen voor de islaam dan voor het christendom. Zo worden er regelmatig bijeenkomsten georganiseerd voor 'nieuwe' moslims en de opkomst is dan enorm. Maar omdat hier geen harde cijfers voor bestaan durf ik dit niet hardop te zeggen.

Als je kijkt naar de Christelijke stroming die hard groeit in Nederland op basis van bekering dan is dat de evangelische tak. Wereldwijd groeit het Christendom op basis van bekering harder dan de Islam. Zoals al reeds aangeduid in dit topic. Misschien zou er eens onderzocht kunnen worden op welke manier het CBS deze cijfers inzichtelijk maakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Staat hier:

Quote:
Enquêtegegevens

Het CBS gaat voortaan het aantal islamieten in Nederland schatten door gebruik te maken van het Permanent Onderzoek Leefsituatie (POLS). In dit jaarlijkse CBS-onderzoek wordt aan ongeveer 10 duizend mensen gevraagd wat hun kerkelijke gezindte is. De islam wordt hierbij als aparte categorie onderscheiden.

Omdat de cijfers zijn gebaseerd op steekproefonderzoek hebben ze een onnauwkeurigheidsmarge.

(BRON CBS)

En hier staat een uitgebreid stukje tekst:

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar ik geloof er wel sterk in dat er veel meer mensen zijn die bewust kiezen voor de islaam dan voor het christendom. Zo worden er regelmatig bijeenkomsten georganiseerd voor 'nieuwe' moslims en de opkomst is dan enorm. Maar omdat hier geen harde cijfers voor bestaan durf ik dit niet hardop te zeggen.

Hmm, je doet het toch knipoog_dicht.gif

Eigenlijk vind ik dit wel een onbetrouwbaar punt, want je bent niet de enige moslim die dit punt aandraagt. Toch knap dat zulke uitspraken gedaan worden, zonder dat er enig bewijs voor is... nosmile.gif er is nergens een vastlegging.

Wat jij een enorme opkomst vindt, is voor andere een kleine groep. Ik denk dat een word als enorm te subjectief is om er een waarde aan te hechten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er is wel één stichting die de 'telling' bijhoudt, voor zover ik weet ... en als bedankje (voor de moeite die je neemt om je NAW gegevens aan hun door te geven) krijg je dan een 'welkomspakket' maar héééééél weinig 'nieuwe' moslim(a )'s weten dit ten eerste. En ten tweede: De 'nieuwe' moslims die dit weten maken er meestal geen gebruik van ... omdat het 'welkomspakket' thuis wordt gestuurd. En als de ouders erachter komen dat ze dan moslim zijn geworden, zwaait er nogal wat, hihi.

Maar ik geloof er wel sterk in dat er veel meer mensen zijn die bewust kiezen voor de islaam dan voor het christendom. Zo worden er regelmatig bijeenkomsten georganiseerd voor 'nieuwe' moslims en de opkomst is dan enorm. Maar omdat hier geen harde cijfers voor bestaan durf ik dit niet hardop te zeggen.

Salaam aleikoum,

Weet je toevallig de naam van die stichting, een welkomstpakket is altijd welkom bij mij puh2.gif

en ik vind het ook een prettig idee om ergens geregistreerd te zijn, krijg je dan ook een soort van papiertje mee dat je moslim bent?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aleikoum salaam,

Ik weet niet meer hoe dat stichting heet :-S verder krijg je geen soort papiertje nee. Het is alleen maar puur voor de telling. Ze slaan je gegevens nergens op. Uhmm ... je kan bij de moskee/imaam gaan waar je moslima bent geworden insahallah een bewijsje krijgen dat je moslima bent.

@ Michiel:

Een moskee heeft geen leden, behalve bestuur dan, wat ook wisselt. Er is wel een groep mensen (overigens geen vaste groep) die maandelijks automatisch geld overschrijft naar de rekening vd moskee. Verder kan elke willekeurige persoon geld storten op de rekening vd moskee of in een 'potje' wat centjes doen. Maar wie wat geeft wordt niet bijgehouden.

Verder hebben mensen niet een 'vaste' moskee. Zoals dat met de kerk (van vooral kleinere gemeenten) wel vaak het geval is. Dus een moskee kent geen 'vaste' bezoekers. Zo was er bijv. in Den Haag in de moskee daar een conferentie ... was daar gewoon iemand tussen ons die geen moslim is, maar waarvan we dat niet wisten. Hij kwam daar kritisch (en spottend/minachtend daar naartoe eigenlijk, om later samen met zijn vrienden/familie de islaam uit te lachen) maar achteraf was hij moslim geworden :-)

Hij zo: 'Ik wil moslim worden.' Wij: 'Huh? Was je dan geen moslim?' lol.

Link naar bericht
Deel via andere websites


Samengevoegd:

Quote:

[...]De leer is anders van de RKK en de Gereformeerde Gemeenten, maar de doop wordt erkend. Als je dus van de Gereformeerde Gemeenten over wilt naar de RKK is dat geen probleem op doopgebied.[...]De reden gaf ik in de post, waarop je reageert. Evangelische gemeenten/ baptisten doen aan doop op keuze/ belijdenis en erkennen niet dat je als baby gedoopt kan worden. Voor hen ben je dus niet gedoopt en moet je dus nog gedoopt worden.[...]Nee, niet omdat het binnen het protestantisme valt, maar omdat de doopsleer gelijk is. Het uitgangspunt is hetzelfde en dat is ook zo met de RKK <> PKN maar niet vanuit RKK/ PKN <> evangelische gemeenten/ baptisten.

het is misschien raar hoor, maar volgens mij zouden mijn ouders het erger vinden als ik katholiek zou worden, dan dat ik nu moslim ben

Mijn vader houd helemaal niet van de katholieke kerk, met die Maria verering en die beeldjes enzo

Vroeger zei die al altijd, je mag met iedereen trouwen(met elk soort Christen) behalve met een Katholiek

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:


Samengevoegd:

[...]

het is misschien raar hoor, maar volgens mij zouden mijn ouders het erger vinden als ik katholiek zou worden, dan dat ik nu moslim ben

Mijn vader houd helemaal niet van de katholieke kerk, met die Maria verering en die beeldjes enzo

Vroeger zei die al altijd, je mag met iedereen trouwen(met elk soort Christen) behalve met een Katholiek

Credible: Roep allemaal mee: PIUS!!! PIUS!!! P!!!I!!!U!!!S!!!, misschien komt ie dan even terug....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

niet elke Nederlandse moslim staat geregistreerd als moslim, ik denk niet dat bij zo'n onderzoek ik als moslim gerekend word..want hoe moeten ze dat nou weten...en zo is dat bij veel bekeerlingen zo

wat dacht je van "opinieonderzoek"? Hoe denk jij dat mensen weten dat 45% van de nederlanders de huidige coalitie weg wil hebben? Of dat 71% van de nederlanders minder voetbal op tv wil? (ik verzin maar wat). Dacht je dat je daarvoor ingeschreven moest staan?

Quote:
Ik word zelf nog geregistreerd als Christen, ik ben gedoopt en sta in het register van de Gereformeerde Gemeente kerk,ik weet eerlijk gezegd niet of je je dooplidmaatschap kan schrappen, want je bent nou eenmaal gedoopt

Bij zo'n onderzoek word ik dus tot Christen gerekend,ookal ben ik niet meer kerks

Volgens mij moet je dan een heel gesprek aangaan met de ouderlingen van de kerk wil je je dooplidmaatschap laten vervallen

dus die onderzoeken kloppen voor geen meter, ik en vele andere Nederlandse moslims worden gewoon niet meegerekent als moslim zijnde, want we zijn niet geregistreerd

die onderzoeken kloppen wel, je argumentatie klopt voor geen meter. Ze vragen gewoon 10.000 mensen wat ze geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is het eigenlijk nutteloos om te blijven bakkeleien over het aantal moslims in Nederland. Of dat nou 857.000 waren in 2006 (volgens CBS) of dat nou een miljoen moslims zijn of dat nou anderhalf miljoen moslims zijn. Uiteindelijk kiezen we er toch allemaal zelf voor met wie we wel of niet omgaan.

Daarbij vind ik het een bekrompen gedachtengang om alleen met mensen met een bepaalde afkomst of religie om te gaan en de rest uit te sluiten. Vrienden kiezen we om wie ze zijn, karakter, hoe ze zijn in de omgang, etc. en niet selectief zijn op basis van afkomst of religie.

Voor zover mijn bescheiden mening hieromtrent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als we vrienden beoordelen op karakter en hoe ze zijn kun je ze toch heel goed uitsluiten op basis van de religie waarin die wenst te geloven? Als iemand kiest voor een religie die gesticht is door een bedrieger of oplichter, zoals de Latter Day Saints kerk of Scientology, dan heeft die persoon mijn inziens een dermate belabberd beoordelingsvermogen dat ik betwijfel of ik daar bevriend mee zou willen zijn.

Daarnaast is keuze op karakter of omgang net zo selectief als keuze op religie, sekse of afkomst. Minder politiek incorrect th0.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je een persoon op karakter bijv. beoordeeld om wel of niet met diegene bevriend te raken, dan kies je per persoon uit wie je wel of niet als je vriend wilt hebben.

In tegenstelling tot een religie (wat jij noemt vind ik geen religie, eerder een sekte) als je een hele groep van een bepaalde religie mensen afwijst, vind ik toch wel dat je bomvol vooroordelen zit. Dat ik bijv. een moslim ben, betekent niet automatisch dat ik 'slecht' ben.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat we personen individueel dienen te behandelen en te beoordelen, en niet elkaar in 'groepjes' te zien. Het tweede punt wat ik duidelijk wil maken is dat we een persoon niet geheel als 'slecht' kunnen zien, maar dat ze bepaalde eigenschappen hebben wat in onze ogen als 'slecht' overkomt.

Maar aan de andere kant heb ik hier wel begrip voor: Men wilt mensen graag in een 'hoekje' stoppen om hen met de (evt. beschuldigende) vinger aan te kunnen wijzen als een 'groep' zijnde.

Maar zo zit de wereld helaas niet in elkaar. Een voorbeeldje: Ik ken tig niet-moslims die in mijn ogen veel islamitischer gedragen en overkomen dan de meeste moslims die ik ken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Als je kijkt naar de Christelijke stroming die hard groeit in Nederland op basis van bekering dan is dat de evangelische tak. Wereldwijd groeit het Christendom op basis van bekering harder dan de Islam. Zoals al reeds aangeduid in dit topic. Misschien zou er eens onderzocht kunnen worden op welke manier het CBS deze cijfers inzichtelijk maakt?

Nee hoor, de islam is de snelst groeiende religie, al jaren lang. Dat bevestigt zelfs een geformeerde krant..

link

Ik zie ook overal christenen en atheisten die zich tot de islam bekeren, vooral in Frankrijk gebeurt dit heel veel, maar ook in de VS.. Moslims of joden die zich tot het christendom bekeren, daar hoor ik maar heel weinig over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee hoor, de islam is de snelst groeiende religie, al jaren lang. Dat bevestigt zelfs een geformeerde krant..

Ik zie ook overal christenen en atheisten die zich tot de islam bekeren, vooral in Frankrijk gebeurt dit heel veel, maar ook in de VS.. Moslims of joden die zich tot het christendom bekeren, daar hoor ik maar heel weinig over.

Luc 18,8

'Ik zeg jullie dat hij hun spoedig recht zal verschaffen. Maar als de Mensenzoon komt, zal hij dan geloof vinden op aarde?’

Heeft dit woord van Jezus hier misschien iets mee te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee hoor, de islam is de snelst groeiende religie, al jaren lang. Dat bevestigt zelfs een geformeerde krant..

"Je hebt kleine leugens, grote leugens en je hebt statistieken."

Een kleinere groep kan harder groeien dan een grote groep.

1) als ik een religie heb met 1 persoon en er komen er 5 bij, dan groei ik met 500%. Heb ik een religie met 20 en er komen 10 bij, dan groei ik maar met 50%.

2) Hoe groter, hoe moeilijker je kunt groeien. Er wonen immers 6 miljard mensen op op aarde. Als je religie er dan meer dan 2 miljard heeft, dan is de kans op groei kleiner dan als je een stuk kleiner bent.

Feit is dat ook het christendom nog steeds groeit.

Quote:

Ik zie ook overal christenen en atheisten die zich tot de islam bekeren, vooral in Frankrijk gebeurt dit heel veel, maar ook in de VS.. Moslims of joden die zich tot het christendom bekeren, daar hoor ik maar heel weinig over.

Dat ligt dan denk ik aan de scene waar je zelf zit. Ik hoor nl. wel weer van moslims die christen worden in Arabische landen. Het verschil wellicht met Frankrijk is dat die landen er niet zo open staan, waardoor die christenen er niet te openlijk over kunnen zijn. Hun voormalige broeders staan niet zo open voor afvalligheid...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee hoor, de islam is de snelst groeiende religie, al jaren lang. Dat bevestigt zelfs een geformeerde krant..

in 2002 ja.

zie hier voor een wikipedia artikel over "claims over de snelst groeiende religies"

Daarin staat, dat de islam voornamelijk snel groeit (1.8-en-nog-iets procent), door twee factoren:

1.) hoge geboortecijfers (1.8 % in moslim landen)

2.) sociale taboes. In moslimlanden is het not-done om als moslim je geloof vaarwel te zeggen

Quote:
Ik zie ook overal christenen en atheisten die zich tot de islam bekeren, vooral in Frankrijk gebeurt dit heel veel, maar ook in de VS.. Moslims of joden die zich tot het christendom bekeren, daar hoor ik maar heel weinig over.

misschien omdat Christenen daar minder over opscheppen?

zie hier voor heel veel moslims die van hun geloof gevallen zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

"Je hebt kleine leugens, grote leugens en je hebt statistieken."

Een kleinere groep kan harder groeien dan een grote groep.

1) als ik een religie heb met 1 persoon en er komen er 5 bij, dan groei ik met 500%. Heb ik een religie met 20 en er komen 10 bij, dan groei ik maar met 50%.

2) Hoe groter, hoe moeilijker je kunt groeien. Er wonen immers 6 miljard mensen op op aarde. Als je religie er dan meer dan 2 miljard heeft, dan is de kans op groei kleiner dan als je een stuk kleiner bent.

Feit is dat ook het christendom nog steeds groeit.

Duhh.. maar dat geldt ook voor het christendom met hun miljarden aanhangers...

Natuurlijk groeit het christendom ook, al hoewel in Europa en de VS zijn het vooral oude mensen die naar de kerk gaan en worden er steeds meer kerken gesloopt of gesloten..

harder dan de islam groeit het christendom iig níet.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

in 2002 ja.

zie
voor een wikipedia artikel over

Daarin staat, dat de islam voornamelijk snel groeit (1.8-en-nog-iets procent), door twee factoren:

1.) hoge geboortecijfers (1.8 % in moslim landen)

2.) sociale taboes. In moslimlanden is het not-done om als moslim je geloof vaarwel te zeggen

Je kan altijd wel negatieve redenen zoeken waarom de islam het hardste groeit. Feit is dat diezelfde redenen gelden voor christenen in Afrika, Zuid Amerika en China. Landen waar het christendom van afhankelijk is, want in het Westen is het aantal christenen aan het afnemen (en de islam aan het groeien)

Quote:
misschien omdat Christenen daar minder over opscheppen?

voor heel veel moslims die van hun geloof gevallen zijn

Blijkbaar kunnen christenen er ook over opscheppen, kijk ook maar eens EO.. nog nooit zoveel opscheppen gehoord.., dat bewijst wel dit haatartikel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kan altijd wel negatieve redenen zoeken waarom de islam het hardste groeit. Feit is dat diezelfde redenen gelden voor christenen in Afrika, Zuid Amerika en China. Landen waar het christendom van afhankelijk is, want in het Westen is het aantal christenen aan het afnemen (en de islam aan het groeien)

Die sociale taboes en het geboortecijfer telt niet echt voor China en ik betwijfel hoezeer het opgaat voor Zuid-Amerika.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Duhh.. maar dat geldt ook voor het christendom met hun miljarden aanhangers...

Vast, maar we hadden het daar niet over.

Quote:
Natuurlijk groeit het christendom ook, al hoewel in Europa en de VS zijn het vooral oude mensen die naar de kerk gaan en worden er steeds meer kerken gesloopt of gesloten..

Het christendom blijft aardig stabiel hier. Ik weet niet waar je trouwens dat 'oude mensen' vandaan haalt? Kijk eens naar jongeren events (bijv. de eo jongerendag)...

En laat je ook niet bedriegen door het sluiten van die kerkgebouwen. Er worden nl. nog steeds nieuwe kerkgebouwen gebouwd, gebouwen die aan de moderne behoeften voldoen en geen enorme stookkosten met zich mee dragen. Alleen zijn er dus nog een hoop oude kerkgebouwen van voor de secularisatie over.

Quote:
harder dan de islam groeit het christendom iig níet.

Over harder: zie mijn opmerking over statistiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

niet elke Nederlandse moslim staat geregistreerd als moslim, ik denk niet dat bij zo'n onderzoek ik als moslim gerekend word..want hoe moeten ze dat nou weten...en zo is dat bij veel bekeerlingen zo

Je wordt volgens mij standaard als moslim ingeschreven als je inwoner bent (of daar in de verte roots hebt liggen) van bijvoorbeeld Marokko. Dus alle Nederlandse Marokkanen zullen dus meegerekend worden als Moslim.

En weer back on-topic smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Je wordt volgens mij standaard als moslim ingeschreven als je inwoner bent (of daar in de verte roots hebt liggen) van bijvoorbeeld Marokko. Dus alle Nederlandse Marokkanen zullen dus meegerekend worden als Moslim.

En weer back on-topic
smile.gif

ja dat denk ik ook wel, alle Turken en Marokkanen, Iraniers en Irakezen etc. worden als moslim gerekend...maar dat klopt ook niet altijd want veel Iraniers die hier in NL wonen die zijn Christen.

En ik ben verder ook geen Nederlandse Marokkaan ik ben gewoon een hele echte Nederlander widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid