Spring naar bijdragen

praktische verschillen tussen kerke


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Hoi,

Ik ben 31 jaar en ik ben RK van geloof. Ik woon in Brabant en daar is nauwelijks sprake van een protestantse kerk. In ons dorp (30.000 inwoners) is er maar één (het gebouw dan). Voor mijn hobby speel ik toneel en nu ben ik voor een rol aan het uitzoeken wat de verschillen zijn tussen Hervormd, Gereformeerd, enz. Op internet lees ik al dat het verschil per regio nogal verschilt. De één is niet per definitie conservatiever dan de andere. Ook de hele geschiedenis wordt uitgebreid uitgelegd op Wikipedia. Maar dat is niet wat ik bedoel.

Waar ik vooral naar op zoek ben, zijn de praktische verschillen en hoe het geloof doorwerkt in je dagelijks leven.

Hier in Brabant hoor je veel \"verhalen\" over zondags naar de kerk in een lange rok en een hoed op (zwarte kousen), niet auto-rijden of fietsen op zondag. En zelfs anders-gelovigen verhinderen om auto te rijden of te fietsen. (Dat heb ik overigens nooit begrepen; jij jouw geloof, ik het mijne.) Geen televisie, enz. Ik neem aan dat het niet overal zo streng is, maar hoe zit het nou eigenlijk? En worden er bijvoorbeeld daadwerkelijk restaurants geboycot die op zondag open zijn? Hoe staan de verschillende kerken tegenover homosexualiteit en samenwonen?

Of is het bij \"jullie\" niet allemaal zo strikt als het lijkt, en hoor ik teveel spookverhalen uit het noorden.

Mocht ik me niet zo genuanceerd hebben uitgedrukt: ik ben er niet op uit om te (ver)oordelen. Als je dat uit mijn tekst haalt, was dat niet de bedoeling. Ik vraag me alleen oprecht af hoe het nou eigenlijk zit.

Groetjes, Deb

Link naar bericht
Deel via andere websites

nou ik kan je alleen vertellen wat ik weet.

ik zal het proberen.

ik kom uit delft, daar kerk ik in de gereformeerde gemeenten, jaja dat is een zwarte kousen kerk

Mijn moeder heeft een ander geloof maar woond in hoogvlied, daar kom ik ook wel eens in de gergem, gereformeerde gemeente maar dan hoef ik niet zo veel te typen.

daar zie ikin de kleding veel verschil, in hoogvlied is alles donker en bij mij in delft zit er ook kleur en soms ook lichte kleuren bij.

Kom je in delft in de bondsgemeenten, dat is hervormd, hebbie twee gemeentes.

maranata gemeente en de matheus gemeente.

allertwee hervormde gemeente ook met een kousgehalte

Nou de ene zit zonder hoed en de andere is dan ook weer donker en met hoed.

Die met hoed lijkt daardoor en door wat ze zeggen van de kansel op mijn kerk.

vooral de hervormde hebben veel verschil die twee maranata en de matheus zijn allertwee in delft

maar verschil hoeft niet zo erg te zijn hoor, het is ook wel eens leuk om iets anders te horen dan dat je gewent ben.

groeten esther.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 years later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid