Spring naar bijdragen

'Onderwijsbeleid heeft gefaald'


Aanbevolen berichten

Commissie: onderwijsbeleid heeft gefaald

Gepubliceerd: 13 februari 2008 11:44 | Gewijzigd: 13 februari 2008 22:01

Door een onzer redacteuren

Den Haag, 13 febr. De overheid heeft het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs ernstig verwaarloosd. Er was in deze periode geen deugdelijk toezicht op de kwaliteit van het onderwijs. De politiek trad in de vrijheid van scholen.Analyse - Politici deden precies wat ze niet moesten doen

Interview - ‘Publiek is misleid over niveau van onderwijs’

Achtergrond - Het repeterende verhaal van vernieuwingen

Nieuwsthema - Onderwijsvernieuwingen

Link - Publicaties van de commissie Dijsselbloem

Discussie - Helpt autonomie de kwaliteit van het onderwijs?

Dat zijn de belangrijkste conclusies die de parlementaire onderzoekscommissie onderwijsvernieuwingen vandaag presenteert in haar eindrapport Tijd voor onderwijs. De commissie, bestaande uit Tweede Kamerleden van vrijwel alle partijen, staat onder leiding van Jeroen Dijsselbloem (PvdA).

Het parlementaire onderzoek werd vlak na de kabinetsformatie ingesteld, naar aanleiding van protesten van scholieren dat ze niet voldoende les kregen en te veel door hun scholen werden vrijgelaten.

De commissie onderzocht met name vernieuwingen uit de jaren negentig: de basisvorming, de Tweede Fase en het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo). De vernieuwingen werden vooral doorgevoerd door PvdA-bewindslieden, maar ook CDA en VVD droegen politieke verantwoordelijkheid. De commissie oordeelt hard over de bewindslieden. Zij delen de verantwoordelijkheid voor het falende beleid, zegt de commissie. „Het politiek belang was belangrijker dan het belang van het kindâ€, zegt Jeroen Dijsselbloem vandaag in een interview met deze krant.

De commissie concludeert vandaag dat politici last hadden van ‘tunnelvisie’. Kritiek op het beleid werd stelselmatig genegeerd, het politiek belang werd boven dat van de kinderen gesteld en de Tweede Kamer heeft haar taak om de macht te controleren ernstig verzaakt, zo schrijft de commissie. Daardoor zijn er „grote risico’s genomen, vooral met zorgleerlingen en met de invoering van het ‘nieuwe leren’, een vorm van onderwijs waarbij leerlingen zelfstandiger werken. De problemen van de groeiende groep allochtone leerlingen waren bekend, maar zijn grotendeels genegeerd. Ook was er geen deugdelijke financiële onderbouwing van de plannen en hadden docenten, die de uitvoering moesten implementeren, geen inbreng in de plannen.

Dijsselbloem zegt dat de terugblik van zijn commissie een „ontluisterend beeld†geeft. De belangrijkste aanbeveling van de commissie is dat de overheid nu duidelijker moet gaan voorschrijven wat de kinderen op school en in welke klas moeten leren. Er moet een kerncurriculum komen en canons van de verschillende vakken. Het is niet te zeggen, zo stelt de commissie, of het onderwijsniveau is gedaald door de vernieuwingen. „Maar we stellen wel vast dat er meerdere generaties zijn die niet goed kunnen spellen en onvoldoende weten van vaderlandse geschiedenisâ€, aldus Dijsselbloem.

link

Ben ik nou de enige die dit altijd al vermoeden? Alleen al omdat er slechts een handjevol mensen op dit forum grammatica correct toepast?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee je bent niet de enige. Als laatste lichting Tweede Fase Oude Stijl (en onderbouw basisvorming) is de enige reden dat ik best oke kan spellen en vervoegen dat ik een hele goede basisschool had. Bijvoorbeeld.

De Tweede Fase is chaos (wie verzint het nou om mensen verplicht een extra jaar Frans en Duits te gaan doen als ze aangeven daar noooit wat mee te gaan doen, oftewel NG of NT als profiel kiezen), de Nieuwe Stijl nog erger...

Ik hoop dat meneer Plasterk een keer doet wat al zijn voorgangers niet hebben gedaan: van een school een school maken, waar je voorbereid wordt op wat je later gaat doen. Geen speeltuin waarin alles leuk moet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij was dit al langer bekend. De media maakte al goede anti-reclame voor de PABO's door te stellen dat PABO-studenten niet kunnen rekenen en spellen. Dat deze toetsen aan het begin van de PABO gedaan moeten worden en dat dus het voortgezet onderwijs gefaald heeft hierin, waren ze voor het gemak maar even vergeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zat er al jaren over te klagen en mijn mede studenten en docenten ook. Wat de uitkomst van de commissie is, stond ook al min of meer in bepaalde boeken beschreven.

En er waren ook al groepen die het riepen. Denk bijvoorbeeld aan 'Beter Onderwijs Nederland'. Het enige verschil nu is, dat de politiek er wat meer open voor lijkt te zijn, voor de kritiek. Meer in ieder geval dan vorige kabinetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik verdien er m'n brood mee... in het dorp waar ik werk zitten nog een paar (middelbare) scholen die vrij ouderwetse eisen stellen, en dus een spellingtoets geven die je over moet doen tot je een voldoende hebt. Nu krijg ik elk jaar hordes leerlingen die even de 'd's en t's' bijgespijkerd moeten krijgen, omdat ze die nooit fatsoenlijk hebben begrepen - en dan kunnen ze 't bij mij in 9 van de 10 keer in 2 middagjes leren...

(klikkie voor degenen die 't alsnog willen leren...)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn nog kostscholen waar onderwijs gegeven wordt streng en rechtvaardig en de lichten op de slaapzaal gaan 19.30uur uit,en s morgens weer vroeg op 6.30 uur,en heel de dag leren en luisteren wat er on der wezen wordt.Deze jongens en meiden zijn zeer gewild voor dat ze de school verlaten hebben ze een baan aan geboden gekregen.

Dat onderwijs moet weer terug,dat kinderen niet de landkaart ondersteboven houden en niet weten waar ze zelf wonen maar gewoon de blindekaart feilloos kunnen op noemen en dat zo met alle vakken.

Kortom gedegen en goed onderwijs,luisteren en leren en meer niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geen verrassing. Klote VMBO.

Nu vraag ik mij af, Wouter Bos stelde dat de PvdA haar verantwoordelijkheid neemt, gaat mij dat, als slachtoffer van die fijne vernieuwingen, nog wat opleveren, of blijft het bij holle kreten?

Wie weet. En anders klopt je aan bij 't CDA en de VVD. Ook die zijn medeplichtig, zelfs als het gaat om bewindspersonen wbt dat departement.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het erg slecht om te zeggen dat Nederland mij altijd het gevoel geeft dat het onderwijs hier nog niet al te miserabel is? widegrin.gif

Maar, serieus, ik ben niet zo bekend met Nederlands politiek gedoe, maar als er echt iets mis is (wat dus wel duidelijk het geval is blijkbaar) kan het alleen maar goed zijn dat er zo veel mogelijk mensen dat erkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Is het erg slecht om te zeggen dat Nederland mij altijd het gevoel geeft dat het onderwijs hier nog niet al te miserabel is?
widegrin.gif

Nee hoor, er wordt hier soms ook met enige jaloezie gekeken naar het belgische onderwijssysteem.

@sacerdos: Hou gewoon je mond als er niets zinnigs uit kan komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mja, hier regent het anders ook wel klachten dat jongeren compleet niet meer kunnen schrijven, dat jongeren geen talenkennis meer hebben, dat jongeren geen algemene kennis hebben, enzovoort. Deels terecht ook, er lijkt nogal een overdreven eenzijdige aandacht te zijn op vaardigheden en een gigantische afkeer van alles wat lijkt op studeren, doceren, kennis, etc. Maar ik vermoed dat die problemen in veel landen meespelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

Ik verdien er m'n brood mee... in het dorp waar ik werk zitten nog een paar (middelbare) scholen die vrij ouderwetse eisen stellen, en dus een spellingtoets geven die je over moet doen tot je een voldoende hebt. Nu krijg ik elk jaar hordes leerlingen die even de 'd's en t's' bijgespijkerd moeten krijgen, omdat ze die nooit fatsoenlijk hebben begrepen - en dan kunnen ze 't bij mij in 9 van de 10 keer in 2 middagjes leren...

(
voor degenen die 't alsnog willen leren...)

Ik heb een dyslectische zoon met een IQ van ver boven de 120. Hij zit om het mbo en kan geen diploma krijgen. Waarom niet? Wel, hij kan zijn spellingtoets niet halen. Hij scoort continue een 1, terwijl teksten en brieven die hij produceert redelijk foutloos zijn widegrin.gif Oefenen, dus? Dat doet ie, uren en uren, hij snapt de regels, maar in de testsituatie lukt het hem niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De priveschool is in opkomst waar men moet luisteren en leren ook de land kaarten worden weer uit het hoofd geleerd;stijl en goed omgangsvormen zitten in het lespakket.Kortom ;van priveschool opweg naar regentendom,of eigen groot bedrijf en een luxe roeiboot in de jachthaven van de Bergse plassen .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb een dyslectische zoon met een IQ van ver boven de 120. Hij zit om het mbo en kan geen diploma krijgen. Waarom niet? Wel, hij kan zijn spellingtoets niet halen. Hij scoort continue een 1, terwijl teksten en brieven die hij produceert redelijk foutloos zijn
widegrin.gif
Oefenen, dus? Dat doet ie, uren en uren, hij snapt de regels, maar in de testsituatie lukt het hem niet.

Dat is beroerd... voor dyslexie maken ze geen uitzonderingen op het MBO? Dyslexie-verklaring e.d.?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ben ik nou de enige die dit altijd al vermoeden? Alleen al omdat er slechts een handjevol mensen op dit forum grammatica correct toepast?

Nou ga ik heel lullig doen en zeggen dat jij ook één van de personen bent die spellingsfouten maakt... bloos.gif

Je had moeten schrijven: 'Ben ik nou de enige die dit altijd al vermoedde?'

Excuses... flower.gif


Samengevoegd:

Quote:

Politieke partijen zouden verboden moeten worden ,het zijn criminele organisaties en werken verwoestend in een land,het ondwerwijs is daar een voorbeeld van.Dit land heeft grote problemen en door wie veroorzaakt,.......de politieke partijen dus.

Onzinnig & niet onderbouwd... sleepey.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid