Spring naar bijdragen

Trouwen met z'n tweetjes


Aanbevolen berichten

Hoi, mijn vriend en ik willen dit jaar gaan trouwen. Het liefst zouden we dit gewoon met z'n tweetjes doen, zonder anderen erbij (hooguit met getuigen). Ik ben gewoon nooit het type vrouw geweest dat droomt van haar huwelijksdag als mooiste dag van haar leven. Ik geloof in het huwelijk, maar de huwelijksdág is iets waar ik alleen maar vreselijk tegenop zou zien. Mijn vriend denkt er hetzelfde over en hoeft ook niet zo nodig een hele dag in het middelpunt van de belangstelling te staan.

Je kunt wel een klein feestje houden, maar dan zit je weer met de vraag wie je wel en wie niet uitnodigt. Kortom, het liefst trouwen we gewoon met z'n tweetjes. Op zich is dat geen probleem in Nederland, maar ik ben gelovig en vind het wel belangrijk dat ons huwelijk ook ingezegend wordt. Weet iemand of dat mogelijk is zonder dat er meteen een hele dienst aan vastzit? Zou je aan een dominee kunnen vragen om een zegen, gewoon in een kleine huiselijke setting bijvoorbeeld? Kennen jullie bijv. mensen die dat ook hebben gedaan? Of weten jullie of er een Europees land is waar je getrouwd kunt worden door een geestelijke en dat het huwelijk dan meteen ook rechtsgeldig is als burgerlijk huwelijk?

For the record, we zijn beiden de dertig al gepasseerd, dus het is niet zo dat we net 18 zijn en stiekem zonder onze ouders willen trouwen ofzo. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met zijn tweeen lukt gewoon niet, je moet inderdaad minimaal 2 getuigen erbij hebben zoals je al zegt.

Als je geen bezwaar hebt tegen een R.K. Priester die het huwelijk voltrekt zou ik eens in Spanje informeren, hoor van een vriend van me die in Barcelona woont dat het daar allemaal in een keer door kan in de kerk. Uiteraard wel de hele administratieve rompslomp die er nog steeds is ondanks de Europese eenwording

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Als je geen bezwaar hebt tegen een R.K. Priester die het huwelijk voltrekt zou ik eens in Spanje informeren, hoor van een vriend van me die in Barcelona woont dat het daar allemaal in een keer door kan in de kerk. Uiteraard wel de hele administratieve rompslomp die er nog steeds is ondanks de Europese eenwording

Helaas, de eerste de beste Google-hit als ik zoek op 'trouwen in spanje' zegt: "Om een huwelijk in Spanje te kunnen voltrekken moet minstens één van de huwelijkspartners in Spanje woonachtig zijn of de Spaanse nationaliteit bezitten."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij is een trouwdienst in principe een openbare gelegenheid, net als iedere andere kerkdienst. Het idee is toch ook dat de gemeente je getuige is en dat iedereen weet dat je getrouwd bent. Maar als je een meelevende dominee hebt valt er vast wel iets te regelen... PKN-kerken verschillen nogal!

En gaan jullie daarna dan wel kaarten rondsturen met 'wij zijn getrouwd'?

Verder over dat wel en niet uitnodigen: daar zit bijna elk bruidspaar mee omdat je meestal niet 200 mensen als daggast uitnodigt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoi, mijn vriend en ik willen dit jaar gaan trouwen. Het liefst zouden we dit gewoon met z'n tweetjes doen, zonder anderen erbij (hooguit met getuigen). Ik ben gewoon nooit het type vrouw geweest dat droomt van haar huwelijksdag als mooiste dag van haar leven. Ik geloof in het huwelijk, maar de huwelijksdág is iets waar ik alleen maar vreselijk tegenop zou zien. Mijn vriend denkt er hetzelfde over en hoeft ook niet zo nodig een hele dag in het middelpunt van de belangstelling te staan.

party.gif joepie smile.gif ik ben niet de enige knipoog_dicht.gif

Quote:
Of weten jullie of er een Europees land is waar je getrouwd kunt worden door een geestelijke en dat het huwelijk dan meteen ook rechtsgeldig is als burgerlijk huwelijk?

Ik ga in oktober trouwen. Lekker met z'n tweetjes in Zuid Afrika. Ik weet dat het daar wel zou kunnen iig. Maargoed... het is niet echt een Europees land he puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de katholieke Kerk volsta je al met een diaken of priester en twee getuigen per aanstaande echtgenoot. Maar in andere kerken zul je het gewoon moeten overleggen met de dominee of voorganger. Wel moet je er rekening mee houden dat hoe meer een kerk de nadruk legt op het sámen gemeentezijn en als gemeente alles met elkaar delen, hoe kleiner de kans waarschijnlijk is dat je zonder gemeenteleden erbij kunt trouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik heb de oplossing:

kost geloof ik 20 euro per uur.

Het klinkt wel vreselijk, maar als ik de website bekijk lijkt het niet eens zo gek, zeker die optie voor het buitenland. smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Nee, dat gebeurd immers ook niet in Nederland ...

Oké, maar mijn vraag was niet hoe ik in het buitenland kan trouwen, mijn vraag was hoe ik door een geestelijke kan worden getrouwd zonder dat er een groot bruiloftsfeest en een uitgebreide dienst omheen gevierd wordt. Het buitenland noemde ik alleen maar voor het geval er landen zijn waar je standaard door een geestelijke wordt getrouwd en waar zo'n huwelijk automatisch rechtsgeldig is als burgerlijk huwelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid