Spring naar bijdragen

Kersstoespraak HM Koningin Beatrix


Aanbevolen berichten

Quote:

De koningin heeft heel veel invloed in Nederland!!!

Alleen al het ondertekenen van wetsvoorstellen...

Dat is geen invloed. Dat is slechts bekrachtigen (als staatshoofd) wat reeds is aangenomen door 1e en 2e Kamer.

Overigens zei ze niks schokkends, maar ik kan me voorstellen dat iemand die drie hoog achter woont op kanaleneiland met hordes allochtone jongeren voor de deur, de term ´tolerantie´ iets anders interpreteert dan iemand die op de Forbes lijst staat van meest rijke personen ter wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens zei ze niks schokkends, maar ik kan me voorstellen dat iemand die drie hoog achter woont op kanaleneiland met hordes allochtone jongeren voor de deur, de term ´tolerantie´ iets anders interpreteert dan iemand die op de Forbes lijst staat van meest rijke personen ter wereld.

Exact. Het is makkelijk praten vanuit een ivoren torentje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ze aangeeft is toch niet anders dan dat iedereen zijn steentje moet bijdragen om verbetering te realiseren? Dus dan gaat het om bijvoorbeeld alle bewoners van Kanaaleiland van welke herkomst ook. Waar twee vechten, kunnen twee gezamenlijk voor een oplossing zorgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En net zo makkelijk is het praten als je geen koningin bent of aan het koningshuis verbonden. Je mag namelijk niet zomaar alles zeggen, zoals wij "gewone" burgers dat wel mogen.

Als het zo'n blok aan haar been is dan moet ze maar afstand doen van de troon. rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn ogen heeft de Koningin niks verkeerds gezegd. Wat ze doet is alleen het 'beestje' bij de naam noemen. Namelijk dat ze precies benoemt wat er mis gaat. Want voordat men uberhaupt actie kan ondernemen moet men eerst onderkennen en het bij naam kunnen opnoemen dat er een probleem is en wat er precies het probleem is.

Wel kwam Wilders het eerste in mij op. Maar als je verder denkt dan zou je het kunnen doortrekken naar alle mensen die zo denken zoals de koningin dat omschreef. Dus Wilders is misschien wel de meest bekende/beroemde voorbeeld hiervan in NL maar ze noemde in mijn ogen niet hem expliciet.

Ze benoemd de opkomende negatieve tendens die tegenwoordig steeds meer opkomt in mijn ogen, waarbij mensen tegen elkaar worden opgezet en dat er opgeroepen wordt tot haat, bitterheid, grenzen opzoeken, vijandigheid, angst inboezemen, paniek zaaien, wantrouwen, etc. (En dat terwijl de religies juist oproepen tot harmonie, saamhorigheid, liefde, respect, vertrouwen in elkaar, optimisme, etc.) Omdat we nou eenmaal samen op de wereld zijn, dus het samen met elkaar moeten doen en niet tegen elkaar. En dat we het positieve van elkaar mogen inzien. (oa. dat we elkaars aanvulling cq. verrijking zijn). Zoals Jaap Jan van der Wal in zijn oudejaarsconference heeft genoemd, dat de verschillende culturen een mozaïk vormen, en door de verschillende kleuren en vormen wordt de mozaik juist zo mooi. Dus dat het juist meerwaarde en verrijking geeft aan het saaie dezelfde kleur en vorm.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens zei ze niks schokkends, maar ik kan me voorstellen dat iemand die drie hoog achter woont op kanaleneiland met hordes allochtone jongeren voor de deur, de term ´tolerantie´ iets anders interpreteert dan iemand die op de Forbes lijst staat van meest rijke personen ter wereld.

Tolerantie zal dan ook van twee kanten komen. Als iemand zegt dat we toleranter moeten worden, kun je meteen naar de Nederlanders wijzen. Maar het geldt net zo goed ook voor allochtonen. Ik heb het idee dat Nederlanders al volop hun best doen om zich tolerant en open op te stellen, maar dat een aantal allochtonen het wel een stuk lastiger maken.

De toespraak van de koningin geldt dan dus net zo goed ook voor die allochtone jongeren. Alleen naar Nederlanders wijzen als het om tolerantie gaat is volkomen onterecht en volgens mij doet de koningin dat dan ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Tolerantie zal dan ook van twee kanten komen. Als iemand zegt dat we toleranter moeten worden, kun je meteen naar de Nederlanders wijzen. Maar het geldt net zo goed ook voor allochtonen. Ik heb het idee dat Nederlanders al volop hun best doen om zich tolerant en open op te stellen, maar dat een aantal allochtonen het wel een stuk lastiger maken.

De toespraak van de koningin geldt dan dus net zo goed ook voor die allochtone jongeren. Alleen naar Nederlanders wijzen als het om tolerantie gaat is volkomen onterecht en volgens mij doet de koningin dat dan ook niet.

Ik vind dat iedereen naar zichzelf zal moeten wijzen, immers: Een beter wereld begint bij jezelf (dan heb ik het in eerste instantie tegen mezelf).

Dus het beste wat we kunnen doen is bij onszelf ten rade gaan of wij wel goed bezig zijn. Daar horen we het eigenlijk druk genoeg mee te hebben, we kunnen de wereld (de gehele mensheid) niet verbeteren, maar als iedereen zichzelf verbeterd, dan is de wereld al verbeterd.

Ik zie steeds meer de trend: 'Jij bent niet tolerant, DUS dan ben ik dat maar ook niet'. Maw. we dienen ieder naar onszelf te kijken of wij tolerant genoeg zijn, zo ja ... mooi zo en niet naar andere mensen te kijken (die minder tolerant zijn) en het daardoor proberen goed te praten 'omdat de ander dat ook doet/is'. Of over dat laatste alleen te blijven bakkeleien tegenover mensen die wel tolerant zijn maar eigenlijk niets daartegen te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik vind dat iedereen naar zichzelf zal moeten wijzen, immers: Een beter wereld begint bij jezelf (dan heb ik het in eerste instantie tegen mezelf).

Dus het beste wat we kunnen doen is bij onszelf ten rade gaan of wij wel goed bezig zijn. Daar horen we het eigenlijk druk genoeg mee te hebben, we kunnen de wereld (de gehele mensheid) niet verbeteren, maar als iedereen zichzelf verbeterd, dan is de wereld al verbeterd.

Ik zie steeds meer de trend: 'Jij bent niet tolerant, DUS dan ben ik dat maar ook niet'. Maw. we dienen ieder naar onszelf te kijken of wij tolerant genoeg zijn, zo ja ... mooi zo en niet naar andere mensen te kijken (die minder tolerant zijn) en het daardoor proberen goed te praten 'omdat de ander dat ook doet/is'. Of over dat laatste alleen te blijven bakkeleien tegenover mensen die wel tolerant zijn maar eigenlijk niets daartegen te doen.


Samengevoegd:

foutje ... dubbel gepost

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja maar het is veel makkelijker om naar anderen te wijzen!
knipoog_dicht.gif

Dat wel ... en ook veel 'veiliger' als hun er niet bij zijn, dus achter hun rug om maar onder elkaar (dus eigenlijk prediken voor eigen parochie om populair te worden) ... maar in hun bijzijn zijn het opeens knuffelallochtoontjes geworden die niets verkeerds doen puh2.gif


Samengevoegd:

Quote:

Wat hij hierboven zegt.
big-smile.gif

(en gooi je profiel eens los
widegrin.gif
)

even offtopic bloos.gif

ik heb me profiel een beetje ingevuld knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja maar het is veel makkelijker om naar anderen te wijzen!
knipoog_dicht.gif

Eén voordeel:

als je met 1 vinger naar een ander wijst,

wijzen er 3 naar jou terug.

Het moeilijkste met wijzen is tot deze erkenning te komen. Want we zien vaak enkel die vinger die naar die ander wijst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid