Spring naar bijdragen

Stakende scholieren


van 1040 naar 960 uur?  

  1. 1. van 1040 naar 960 uur?

    • Ja, ik staak er voor!
      5
    • Ja, maar niet op deze manier
      10
    • nee, is niet nodig
      8
    • nee, scholieren zijn al zo lui
      14


Aanbevolen berichten

Het zal jullie niet ontgaan zijn. De scholieren van Nederland zijn het zat en in verschillende plaatsen zijn scholieren de straat op gegaan om te protesteren tegen de urennorm van 1040 uur les per jaar.

Vorig jaar heeft de inspectie heel wat scholen op de vingers getikt omdat er niet voldaan werd aan de norm. Bij ons op school zijn er maar een paar klassen die aan de wettelijke eis voldoen, en dat zijn de brugklassers die elke dag t/m het 8e op school zitten zonder tussenuren. In de bovenbouw red je dat gewoon echt niet!

Om toch aan de 1040 uur per jaar te komen verzinnen scholen allemaal opties om uren op te kunnen schrijven als lesdag. Je krijgt lesvrije dagen, maar je moet wel aanwezig zijn om aan je PWS te werken. Met de hele klas verplicht film kijken met een werkblaadje. Les in de toetsweek omdat er te weinig toetsen zijn (er moeten er 3 op een dag gepland staan om als lesdag te tellen voor de inspectie). Je moet in je tussenuren een huiswerkkaart laten aftekenen als je gewerkt hebt in de mediatheek waar een docent 'voor eventuele begeleiding'zit. Scholen moeten zich in allerlei bochten wringen om maar aan die uren te komen. En tegelijkertijd hebben de scholieren projecten waar ze niks mee kunnen of roosters met meer tussenuren dan les.

Moet er iets veranderd worden, moet de norm bijgesteld worden naar 960 uur? Is het goed dat de leerlingen op deze manier protesteren? Of bereik je meer met brieven schrijven? Heb je (als scholier/docent) zelf mee gedaan aan een van de protestacties van de afgelopen week, of vind je het maar dom hoe er geprotesteerd word?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 82
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

ik heb gisteren ook meegedaan, maar dat was eigenlijk meer omdat ik nog zo lang moest en ik had er geen zin meer in, ik zou eerst op school blijven omdat ik nog een repetitie had, maar toen ik hoorde dat die verplaatst werd ben ik toch maar gegaanpuh2.gif

ik vind het wel goed dat er geprotesteerd word, het is gewoon ziek dat we zoveel op school moeten zitten (vind ik danknipoog_dicht.gif) maar ik vind het niet goed dat scholieren dan met eieren gaan gooien en dingen kapot maken, zo kom je niet goed over in Den Haag..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je staakt doe het dan serieus...

1. Geen rellen, vernielingen, ongeregeldheden

2. Denk na waar je over staakt. Ze willen 80 uur minder op jaarbasis, das 2 uur per week. Een belachelijke eis als je het mij vraagt, 2 uur zet echt geen zoden aan de dijk. Ik zou gewoon 10 uur geeist hebben. puh2.gif

Ik vind het echt bizar dat ze zo serieus genomen worden, de meeste staken volgens mij gewoon omdat ze dan gelegitimeerd niet naar de les hoeven en het wel grappig is. Tenminste, zo dachten alle stakende scholieren erover die ik gesproken heb, en die indruk kreeg ik ook van de beelden op het journaal.

Overigens geef ik ze wat dat betreft groot gelijk hor. Relaxt toch staken, hoef je tenminste niet naar de les. puh2.gif

Maar stakende scholieren is natuurlijk belachelijk. Het heeft ook geen effect ofzo. Het doel van stakingen is werkgevers/ overheid op de knieën te dwingen door ze schade te berokkenen. Een bedrijf verliest bv heel veel geld als de werknemers staken. Maar wie hebben er een probleem als de scholieren staken? Alleen de scholieren zelf!! Ze moeten de stof uiteindelijk toch kennen voor de tentamens, met of zonder les. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Staken bij bedrijven wil nog wel een keer omdat dan geen werk meer gedaan wordt. Dat is nu niet aan de orde, al staat het wel in de belangstelling. Allemaal brieven schrijven heeft aan de andere kant denk ik ook niet echt veel effect, dit kan ook makkelijk worden negeert. Ze moeten de toetsen en examens gewoon zo maken dat de leraren gewoon normaal les kunnen geven zonder flauwekul waar je niks aan hebt en de scholier wat meer tijd heeft om ook eens serieus naar een huiswerkopgave te maken..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar gaat het over? De meeste van de scholieren staken om maar niets te hoeven doen.

Gister bij P&W zo'n figuur van LAKS. Wat een argumenten zeg, om je dood te lachen.

Ach, volgens mij is er wel wat mis. Ik denk echter niet dat staken ook maar iets oplost. Zeker niet op deze manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vond het wel een leuk idee, dat staken en demonstreren.

Het liep hier en daar uit de hand, maar om nou het hele protest daar aan op te hangen, vind ik wat flauw.

Ik ben het trouwens met ze eens, nu krijg je van die domme oplossingen om gaten in hun uren te vullen. Ik heb de meest belachelijke verhalen gehoord over uren vullen. Je kunt idd beter letten op de kwaliteit ipv kwantiteit. Maar ja, er is een leraren tekort en lessenseries zijn er niet op berekend, aanpassen kost tijd.

Leuk detail: 1/3 van de docenten in het VO is onbevoegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niet gestaakt, heb er zelf toch niets aan omdat ik na dit jaar van het VO verlost ben, en eigenlijk alleen maar belangrijke lessen mis als ik ga staken. (hoef overigens ook niet aan die 1040 uur te voldoen dit jaar)

De staking op onze school was onzin, De hele onderbouw en het VMBO liep buiten, eieren en wcpapier en chips te gooien, en er is gewoon helemaal niets mee bereikt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat men moeite met de norm heeft is een ding, demonstreren en rellen is geheel iets anders. Tuig.

nosmile.gif !

Er waren alleen al in Ede duizenden (!) leerlingen aan het staken, en maar een aantal leerlingen die op 1 hand te tellen is heeft rellen veroorzaakt of dingen gegooid. Slaat dus hélemaal nergens op, dat 'tuig'!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien zijn de leerlingen al dat gerommel en gedram met het onderwijs wel eens een keertje zat. Tweede fases, studiehuizen, profielen, projectonderwijs, basisonderwijs, zelfgestuurd leren, labyrinthen gevormd door keuzes die je kunt maken... En nu worden leerlingen ook nog geacht om de hele dag op school rond te hangen en slachtoffer te worden van wanhopige en soms belachelijke pogingen van scholen om die uren maar vol te krijgen. En thuis natuurlijk dan ook nog huiswerk maken...

Misschien snakken leerlingen wel weer eens naar gewoon, normaal onderwijs zoals het "vroeger" was, en willen leraren wel weer eens een keertje doen waar ze ooit voor getekend hadden: kennis overdragen en niet enkel coachen, het de leerlingen vooral zelf uit laten zoeken en op de meest creatieve wijzen hun uren moeten vullen. Misschien hebben leerlingen wel genoeg van al die idealistische onzin, die in de praktijk voor geen meter werkt.

Het zou zomaar kunnen dat dat gedram met die uren de spreekwoordelijke druppel was en leerlingen nu daarom maar eens de straat opgaan. Want dat doen mensen als ze ergens tegen zijn en dingen veranderd willen zien. En dat recht hebben ze ook hier in Nederland, of ze nu jong zijn of oud. Misschien maken sommigen er nu wel een zootje van, en goed te praten is dat niet, maar laat dat dan maar symbolisch zijn voor het "vandalisme" wat de politiek in onderwijsland lijkt te plegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien zijn de leerlingen al dat gerommel en gedram met het onderwijs wel eens een keertje zat. Tweede fases, studiehuizen, profielen, projectonderwijs, basisonderwijs, zelfgestuurd leren, labyrinthen gevormd door keuzes die je kunt maken... En nu worden leerlingen ook nog geacht om de hele dag op school rond te hangen en slachtoffer te worden van wanhopige en soms belachelijke pogingen van scholen om die uren maar vol te krijgen. En thuis natuurlijk dan ook nog huiswerk maken...

Lijkt mij een prachtige combinatie mogelijkheid bieden. Tijdens het lummelen en rondhangen op school zou een scholier zo slim kunnen zijn om huiswerk te gaan maken en zo daar thuis geen tijd meer aan te hoeven besteden.

Quote:
Misschien snakken leerlingen wel weer eens naar gewoon, normaal onderwijs zoals het "vroeger" was, en willen leraren wel weer eens een keertje doen waar ze ooit voor getekend hadden: kennis overdragen en niet enkel coachen, het de leerlingen vooral zelf uit laten zoeken en op de meest creatieve wijzen hun uren moeten vullen. Misschien hebben leerlingen wel genoeg van al die idealistische onzin, die in de praktijk voor geen meter werkt.

Ach ja, zoals bij alles weet ook Den Haag precies wat er nodig is in het onderwijs.... Wat tot een vrij trieste situatie heeft geleid. Namelijk het verval van het onderwijs. Overigens een verval wat in de gehele samenleving doorzet (althans zo denk ik er over).

Quote:
Het zou zomaar kunnen dat dat gedram met die uren de spreekwoordelijke druppel was en leerlingen nu daarom maar eens de straat opgaan. Want dat doen mensen als ze ergens tegen zijn en dingen veranderd willen zien. En dat recht hebben ze ook hier in Nederland, of ze nu jong zijn of oud. Misschien maken sommigen er nu wel een zootje van, en goed te praten is dat niet, maar laat dat dan maar symbolisch zijn voor het "vandalisme" wat de politiek in onderwijsland lijkt te plegen.

Ik vind niet dat jongeren het recht hebben om op deze manier wilde stakingen te houden. Het is puur de sensatie opzoeken en maar klagen om lessen niet te hoeven volgen. Het percentage leerlingen wat doelbewust gaat staken en weet waar het allemaal om draait zal bedroevend laag liggen.

Wat mij betreft had de politie de raddraaiers met de lange wapenstok aangepakt. Het is toch te beschamend voor woorden dat de politie er weer niet in geslaagd is om de raddraaiers die het verzieken op te pakken. Zolang je in een grote groep bent en een grote bek opzet is blijkbaar alles geoorloofd in Nederland.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Thorgrem,

Je kunt je dan ook gaan afvragen of volwassen stakers allemaal wel staken voor recht, of ook een dagje vrij wel zien zitten. Wij kunnen daarover niet oordelen, hoe gemakkelijk het ook is om jongeren vrijwel standaard door het slijk te halen. Ik zeg niet dat jij dat per se wilt doen, maar het gebeurt wel.

Wel kunnen we altijd discussieren over of jongeren hetzelfde recht (moeten) hebben op demonstreren als volwassenen. Wat mij betreft hebben ze dat zeker, zolang ze zich aan dezelfde regels houden als volwassenen. Dus zowel wettelijke regels als fatsoensregels waar demonstrerende volwassenen zich óók niet altijd aan houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Scholieren zijn geen werknemers. Ik vind het nogal wat dat de maatschappij krom ligt om alle jongeren naar school te kunnen laten gaan en dat scholieren vrij ondankbaar met de middelen omgaan die ze aangereikt krijgen. In de meeste andere werelddelen zullen kinderen juichend de straat op gaan als ze de kansen krijgen die wij onze jongeren bieden. Sowieso vind ik een staking een uiterst middel wat zo veel mogelijk gemeden dient te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Thorgrem,

Ik heb het niet zozeer over staken, maar over de straat opgaan om tegen regeringsbesluiten te demonstreren. En we mogen het dan wel goed hebben hier, toch betekent dat niet dat alles dan maar geaccepteerd zou moeten worden. Anders zouden volwassenen ook niet mogen demonstreren, omdat ze het zo goed hebben hier en net zo goed veel kansen kunnen krijgen. Ik zie niet in waarom dat voor jongeren minder zou gelden dan voor volwassenen.

Van staken kan bij scholieren inderdaad niet echt sprake zijn; daar hebben ze alleen zichzelf mee. Maar van demonstreren, zoals ook een hele tijd geleden op volwassen wijze gebeurde tegen onderwijshervormingen, kan mijns inziens net zo goed sprake zijn als bij volwassenen die fel tegen een bepaald regeringsbesluit zijn. Ook jongeren hebben een stem en mogen die best laten horen als er over hun rug van alles besloten en gerommeld wordt. Het gaat immers over hún toekomst, niet die van de politici.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

bereik je meer met brieven schrijven?

hihi dan heb je wel weer een extra les uur nederlands ingevuld als ze iedereen een brief zouden laten schrijven. of elk tussen uur zoveel mogelijk brieven schrijven,

en in een ander tussen uur ze naar den haag brengen (scheelt postzegels) dan kunnen ze daarmee den haag

vol gooien haha yes.gifparty.gifhamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

nosmile.gif
!

Er waren alleen al in Ede duizenden (!) leerlingen aan het staken, en maar een aantal leerlingen die op 1 hand te tellen is heeft rellen veroorzaakt of dingen gegooid. Slaat dus hélemaal nergens op, dat 'tuig'!

Sowieso neem ik die cijfers, zoals je wellicht kunt begrijpen, met een korreltje zout. Daarnaast waren er genoeg relschoppers om te zorgen dat de politie noodzakelijk was en dat zij geweld hebben moeten gebruiken. Als de niet-relschoppers niet in staat waren de relschoppers tegen te houden waren er genoeg om mijn karakterisering te onderbouwen, als de niet-relschoppers de relschoppers niet wilden tegenhouden dan was het ook gewoon tuig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

DWARS roept scholieren op maandag te staken

Uitgegeven: 25 november 2007 10:59

Laatst gewijzigd: 25 november 2007 11:12

DEN HAAG - De aan GroenLinks gelieerde jongerenorganisatie DWARS roept scholieren op maandag nogmaals in staking te gaan tegen de 1040 uren norm. Dat heeft DWARS zondag laten weten.

ANP

De organisatie roept wel op tot een "lieve actie". Onnodig geweld doet afbreuk aan de werkelijke boodschap van de staking.

Vrijdag gingen op verschillende plaatsen in het land al enkele duizenden scholieren in staking tegen het plan van het ministerie van Onderwijs om leerlingen in het voortgezet onderwijs 1040 uur les per jaar te laten volgen. In enkele steden liepen protesten uit de hand.

Regelgeving

Volgens Joeri van der Hoff, voorzitter van de jongerenorganisatie is "de 1040 norm een bureaucratische regelgeving die totaal is losgeweekt van waar het werkelijk om gaat: kwalitatief goed onderwijs voor scholieren."

Plannen

DWARS liet ook weten achter de plannen te staan die zaterdag zijn voorgesteld door het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS).

Verder eist DWARS van staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) dat ze die voorstellen serieus neemt en met de scholieren om de tafel gaat zitten voor een oplossing voor de 1040 norm.

Lesuren

Het LAKS wil onder meer dat het minimumaantal lesuren van 1040 per jaar wordt teruggebracht tot 960. Scholen krijgen daardoor de mogelijkheid onderwijs op maat te bieden en extra te investeren in leerlingen die begeleiding nodig hebben.

Spoeddebat

Het LAKS heeft het plan inmiddels naar de Tweede Kamer gestuurd en hoopt dat het woensdag tijdens het spoeddebat over de kwestie wordt meegenomen. (nu.nl)

Betijfel of dit zoveel effect gaat hebben. 1 tegen 100 dat dit weer uit de hand gaat lopen. Je hebt alleen jezelf er mee te pakken, want die lesstof moet toch worden ingehaald etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf geen idee hoeveel uur per jaar wij les kregen, ik weet niet eens of er hier zo'n regel bestaat, dus ik kan echt niet inschatten of 1040 (te) veel is of niet. Wat ik me wel afvraag is waarom die scholieren eigenlijk niet gewoon elke dag de hele dag les kunnen krijgen, dat gedoe met tussenuren en vreemde lessenroosters lijkt me wel erg vervelend. Hoe komt het dat daar zo veel problemen mee zijn in Nederland?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe komt het dat daar zo veel problemen mee zijn in Nederland?

Deels door bezuiniging en lerarentekort.

Volgens de organisatie 'Beter onderwijs Nederland' is 1/3 van de docenten in voortgezet onderwijs onbevoegd docent.

Er is tijden lang bezuinigd op het onderwijs. Ook zijn er ondertussen aan de lopende band onderwijsvernieuwingen doorgevoerd, wat ik vermoed ook deels samen hangt met de bezuinigingen. Maar die venieuwingen zijn onvoldoende bewezen of die vernieuwingen wel verbeteringen zijn (en zoals blijkt gaven ze vooral verslechtering). Daarbij werd er zoveel 'vernieuwd' dat je de ene vernieuwing al weer had voor de ander al doorgevoerd was.

Docenten liepen achter in salaris, kunnen meer krijgen in het bedrijfsleven. De werkdruk is hoog. En de status van het beroep is ook treurig. Docenten zijn steeds meer bezig met van alles en nog wat zoals vergaderingen, maar niet met de vakinhoud, en managers en onderwijskundigen bedenken weer nieuwe 'vernieuwingen' waardoor het vak verziekt. Wil je cariere maken, dan moet je binnen het onderwijs voor managementfuncties kiezen, niet docent blijven. Daarbij zie je om je heen allemaal mensen die onbevoegd zijn of veel minder gestudeerd hebben, die je baan krijgen. Dus moet je wel heel idealistisch zijn wil je docent worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jep, onze school (samen met 2 andere locaties hier in Oldenzaal) ging ook staken. Heel illegaal, want niet aangevraagd. Zo'n 300 leerlingen van mijn locatie gingen naar het stadhuis, waar ook leerlingen van de andere locaties waren. En ja, hier liep het uit de hand met eieren en dergelijke en zijn er mensen opgepakt.

Wat wel maf was, op onze locatie zitten 1500 leerlingen. 300 waren naar het stadhuis, horen er 1200 over te blijven. Maar alleen het grootste deel van 5VWO (mijn laag dus) was nog op school omdat we een wiskundepracticum hadden dat zwaar meetelt, en her en der wat onderbouwleerlingen. De rest was gewoon naar huis gegaan, gebruik maken van de situatie.

Als ik geen PO zou hebben gehad zou ik ook niet mee zijn gaan staken. Zoals gezegd: er zijn betere manieren om je punt duidelijk te maken. Leerlingen hebben alleen zichzelf ermee als ze van school wegblijven.

En ach, die 1040 uur... Er zijn scholen waar men echt zodanig onder de norm zat dat het terecht is dat er beter gecontroleerd wordt. Maar de meeste scholen, zo ook de onze, zaten maar een paar uur onder de norm en hadden prima resultaten. Of die norm dan zo heilig moet worden gezien...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het slimmer zou zijn om juist meer uren te doen op middelbare scholen: sinds het begin dit jaar loop ik stage: de overgang van student (ok HBO maar toch met 34 uur per week) naar fulltime baan was erg wennen, heel erg wennen! Slimmer zou zijn mensen daar al aan te laten wennen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid