Spring naar bijdragen

Zomaar naar binnen gaan?


Aanbevolen berichten

Ik ben sinds kort verhuisd naar een andere stad.Mijn ouders zijn alijd naar de protestantse kerk gegaan en ik ging regelmatig mee.

Maar ik heb me altijd meer geintreseerd voor het katholieke geloof.Ik ben laatst naar een communie geweest van een vriendin in een katholieke kerk.Daardoor is het nog meer gegroeid.

Ik zou graag naar een katholieke kerk gaan in mijn nieuwe woonplaats...Kan ik zomaar een zondag naar binnen lopen en de dienst bijwonen?Ik heb niemand om mee te gaan en ik durf niet zo goed alleen?Is het niet raar om zomaar opeens daar binnen te stappen terwijl ik eigenlijk geen katholiek ben..?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou graag naar een katholieke kerk gaan in mijn nieuwe woonplaats...Kan ik zomaar een zondag naar binnen lopen en de dienst bijwonen?Ik heb niemand om mee te gaan en ik durf niet zo goed alleen?Is het niet raar om zomaar opeens daar binnen te stappen terwijl ik eigenlijk geen katholiek ben..?

Op zich is dat totaal geen probleem hoor. smile.gif Je bent juist welkom. knipoog_dicht.gif

Waar woon je ongeveer dan? Wie weet wonen er wel wat katholieken hier op het forum in jouw stad?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is over het algemeen vrij om een kerk binnen te wandelen en een dienst bij te wonen. Je zult misschien niemand kennen, daardoor is het natuurlijk een beetje vreemd en eng. Misschien heb je wel een vriend of vriendin in de buurt om mee te nemen? Als het je erg bevalt daar kun je misschien zelfs contact zoeken met iemand van de kerk om je daar in te laten schrijven... Je hoeft in elk geval niet bang te zijn dat je niet welkom bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kiss, wat leuk om te horen dat je interesse hebt in het katholieke geloof.

Heb je het hier ook al met je ouders over gehad? Het lijkt me belangrijk dat ook zei weten van je interesse. Misschien staan ze er heel open voor, maar misschien ook helemaal niet.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je minderjarig bent lijkt het me raadzaam om je ouders te gehoorzamen, of in ieder geval het er over te hebben.

Het staat je geheel vrij om een katholieke kerk binnen te stappen. Dit kan in vele kerken ook buiten de vieringen om. Om bijvoorbeeld tot rust te komen of om een kaarsje op te steken of om gewoon te bidden, of om te genieten van het interieur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En daarnaast is het natuurlijk je protestantse plicht om goed te onderzoeken hoe jezelf aankijkt tegen de katholieke kerk op basis van onze geloofsbelijdenissen.

Nou, dat is altijd goed natuurlijk. Je moet niet naar de kerk gaan voor de sfeer of omdat het 'goed bij je past'. Waarheid, daar draait het om.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties!

robinwithaar: Ik ken juist niemand in die buurt die katholiek is

Dat meisje met wie ik een keertje mee ging woont wat verder weg.

Thorgrem: Ze weten wel dat ik de katholieke bijbel lees maar echt er over gehad heb ik niet

Ik weet wel dat ze er een problemen mee zouden hebben en dat ze mee vrij laten in deze keuze.

Ik ben trouwens 20 jaar oud en woon sinds 2 maanden niet meer met mijn ouders.

(mijn band met hun is zeer goed daar heeft het niets mee te maken)

Dus dat ik niet ingeschreven sta is geen probleem? En als ik dat ook nog even niet wil ook niet??

Ik hoop dat ik genoeg moed verzamel om binnen kort te gaan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dus dat ik niet ingeschreven sta is geen probleem? En als ik dat ook nog even niet wil ook niet??

Nee. smile.gif

Quote:
Ik hoop dat ik genoeg moed verzamel om binnen kort te gaan!

Succes dan maar. smile.gif Als je vragen hebt, mail ze gerust/stel ze in m'n profiel. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben sinds kort verhuisd naar een andere stad.Mijn ouders zijn alijd naar de protestantse kerk gegaan en ik ging regelmatig mee.

Maar ik heb me altijd meer geintreseerd voor het katholieke geloof.Ik ben laatst naar een communie geweest van een vriendin in een katholieke kerk.Daardoor is het nog meer gegroeid.

Ik zou graag naar een katholieke kerk gaan in mijn nieuwe woonplaats...Kan ik zomaar een zondag naar binnen lopen en de dienst bijwonen?Ik heb niemand om mee te gaan en ik durf niet zo goed alleen?Is het niet raar om zomaar opeens daar binnen te stappen terwijl ik eigenlijk geen katholiek ben..?

Als je het lastig vindt om alleen te gaan, en je geeft aan waar je ongeveer woont, dan is er wellicht iets te organiseren om je met iemand anders te laten gaan? Iemand van hier, bijvoorbeeld, die je wat op weg kan helpen te begrijpen wat je ziet en hoort. En als reizen geen probleem voor je is, kan je ook eerst eens naar een kerk gaan met iemand van credible, in diens woonplaats. Ik vermoed dat de meeste credible-katholieken met alle plezier je een keer de weg wijzen, en er zijn credible-katholieken te vinden op veel plekken. Randstad, regio Utrecht/Amersfoort, Het oosten en het noorden, en brabant, zijn vermoedelijk al geen probleem.

Maar ik ben het primair wel eens met Raido. Je bent blijkbaar protestant opgevoed, heb je je "eigen" kerk wel voldoende overwogen, voor je ahw gaat "shoppen"? Versta me goed, natuurlijk vind ik het fantastisch als mensen de waarheid beginnen te zien, en ik geloof nu eenmaal dat die waarheid in de katholieke Kerk is te vinden. Maar ik geloof, JUIST als katholiek, heel erg sterk in kerk-trouw, en ik ben er, ook door ervaring met anderen met "overstap-interesse" vast van overtuigd dat je héél makkelijk in de val loopt van het gras dat elders groener is.

Maar nogmaals, als je een keer wil kennismaken met een katholieke Mis, dan zou ik zeggen, noem een plaats, en kijk of je hier iemand kan vinden die je wegwijs wil maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben sinds kort verhuisd naar een andere stad.Mijn ouders zijn alijd naar de protestantse kerk gegaan en ik ging regelmatig mee.

Maar ik heb me altijd meer geintreseerd voor het katholieke geloof.Ik ben laatst naar een communie geweest van een vriendin in een katholieke kerk.Daardoor is het nog meer gegroeid.

Ik zou graag naar een katholieke kerk gaan in mijn nieuwe woonplaats...Kan ik zomaar een zondag naar binnen lopen en de dienst bijwonen?Ik heb niemand om mee te gaan en ik durf niet zo goed alleen?Is het niet raar om zomaar opeens daar binnen te stappen terwijl ik eigenlijk geen katholiek ben..?

Als niet katholiek die nog wel eens een katholieke kerk binnenstapt en een weekendje verblijft in diverse kloosters (alleen of met vrienden) kan ik je vertellen dat katholieke kerken/kloosters zeer gastvrije huizen zijn. Je mag zo vaak komen als je wilt en niemand legt er druk op je om toe te treden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou graag naar een katholieke kerk gaan in mijn nieuwe woonplaats...Kan ik zomaar een zondag naar binnen lopen en de dienst bijwonen?Ik heb niemand om mee te gaan en ik durf niet zo goed alleen?Is het niet raar om zomaar opeens daar binnen te stappen terwijl ik eigenlijk geen katholiek ben..?

Wat zoek je in de kerk, of wat denk je er te vinden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Ik ben met Kerst bij mijn vader in Zierikzee, is 20 minuten met de bus vanaf Goes, en ga met mijn jongste broertje naar een kindermis op 24 december 's avonds. Niet echt de meest standaard katholieke mis, maar wel een aardige introductie misschien? En anders, ben ik van 23 tot ongeveer 27 december in Zierikzee, dus is er vast wel een andere mis. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • 7 years later...
Quote: Je moet niet naar de kerk gaan voor de sfeer of omdat het 'goed bij je past'. Waarheid, daar draait het om.

Ik denk niet dat jij degene bent die mag oordelen waarom iemand uberhaubt naar een kerk gaat. Met zo,n instelling denk ik dat je behoorlijk de plank misslaat.. maar dat is dan weer mijn visie. Ik denk dat iedereen zelf hoort uit te vinden waarom diegene zich tot de kerk of het geloof voelt aangetrokken, ieder zijn eigen weg, in het geloof en het leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid