Spring naar bijdragen

Laten we God, Allah noemen


Aanbevolen berichten

Op zich heb ik er trouwens niets op tegen om God wel eens anders te noemen dan gebruikelijk in het Nederlands. Jezus noem ik bijvoorbeeld wel eens Yeshua, gewoon omdat ik het zo'n mooie naam vind, veel beter dan dat platte Nederlandse woord Jezus... In het portugees vind ik het woord voor Heer dan weer heel mooi, Signore. Dat heeft meteen zoveel meer inhoud vind ik persoonlijk.

Maar ik ben het wel eens dat Allah toch meteen een associatie met de islam oproept...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 179
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Please read and open your eyes. Onze God van Israel en Allah zijn absoluut niet hetzelfde:

‘Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben’

Het zal weinigen van u ontgaan zijn dat de Bredase bisschop Muskens Allah een mooi woord vindt voor God. “Zouden we niet allemaal samen zeggen: we noemen God voortaan Allahâ€, zei de geestelijk leider in het actualiteitenprogramma Netwerk. Het is nauwelijks te geloven, maar de man krijgt met deze uitspraak waarachtig nog bijval ook en zelfs uit wat men ‘christelijke’ kring noemt. De interkerkelijke vredesbeweging IKV Pax Christie vindt de suggestie van Muskens het overwegen waard en noemt het een mooi tegengeluid. Ook anderen noemen het een “interessante suggestieâ€. Volgens Muskens is Allah het Arabische woord voor God en is er geen verschil tussen Allah van de Koran en de God van de Bijbel. Volgens hem hebben mensen het verschil tussen Allah en God bedacht om er ruzie over te kunnen maken. Muskens zegt ervan overtuigd te zijn dat de naam Allah ooit ingevoerd zal worden. “Ik krijg het niet meer voor elkaar, maar over honderd jaar, tweehonderd jaar, moet ik het nog maar eens zien.†De vorige baas van Muskens in het Vaticaan, paus Johannes Paulus II was ook al zo verrukt van Allah dat hij zelfs de Koran kuste.

De inspanningen die paus Johannes Paulus II zich heeft getroost tot vereniging van alle religies zijn genoegzaam bekend. Bij een bezoek aan Turkije verklaarde deze paus dat de Koran en de Bijbel uit dezelfde bron ontspruiten. Hij stelde met deze uitspraak Mohammed gelijk met Jezus en de God van de Bijbel met Allah van de Koran. De Duitse rooms-katholieke theoloog Küng zei dat Mohammed niet langer als een valse profeet beschouwd dient te worden maar als een succesvol ijveraar voor het geloof in één god voor honderden miljoenen mensen. Het is bekend dat op verschillende gebedsbijeenkomsten paus Johannes Paulus II bad met geestelijken van de islam, het hindoeïsme en het boeddhisme. Dat gaat regelrecht in tegen het eerste gebod van God: Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. Ook de profeet Jesaja waarschuwt de mensheid.

Jesaja 44:6 Zo zegt de Here, de Koning en Verlosser van Israël, de Here der Heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God.

In Indonesië is het al heel gebruikelijk dat bij de eucharistievieringen in plaats van God de naam Allah gebezigd wordt. En zo geloven velen dat de moslims, joden en christenen dezelfde God aanbidden, maar dat is een dwaling en een ernstig gebrek aan feitenkennis. Er is kennelijk weinig van Gods onfeilbare Woord tot de breinen van deze mensen doorgedrongen. Inhoudelijk staat de Koran mijlenver van de Bijbel. Allah’s volgelingen prediken uit zijn naam hel en verdoemenis en dreigen joden en christenen met uitroeiing. En dat noemt men dezelfde god als de God van de Bijbel!

Zelfs uit de hoek van de moslims is met regelmaat de roep te horen dat Allah groter is dan de God van joden en christenen. Islam betekent "onderwerping" aan Allah en het woord "moslim" betekent "zij die zich onderwerpen". De God van de Bijbel daarentegen geeft de mens de vrije keus. De islam claimt de absolute waarheid te bezitten, geen relatieve waarheid, maar de absolute waarheid. Er is geen andere ware godsdienst. De islamiet gelooft dat de islam het Judaïsme en het christendom overtreft. Toch hebben verschillende protestante kerken hun deuren geopend voor moslimdiensten en protestante predikanten, zeggen dat Koranteksten in de christelijke kerken gelezen zouden moeten worden. Diverse hedendaagse theologen wijzen de maagdelijke geboorte van Jezus af en loochenen eveneens Zijn opstanding. Vandaar dat deze heren zo’n goede verstandhouding met moslimgeestelijken hebben, want beiden zijn geïnspireerd door de vader der leugen en zijn geest. Veel christenen zien de islam als een andere variant van het christelijk geloof. Men heeft geen helder beeld van de god van de islam, die geen enkele gemeenschappelijke grond heeft met de God van de Bijbel. Allah is zomaar een naam, zoals Jan, Piet en Klaas.De God van Israël heeft zich bekend gemaakt met Zijn naam Jahweh, in de Bijbel vertaald met Here (NBG) of Heere (SV). Allah is geen naam, maar het Arabische woord voor god, een titel, een god zonder naam, een god zonder liefde. In de 99 namen van Allah in de Koran, ontbreken 2 essentiële namen: Vader en Liefde. Het nieuwe testament geeft 57 directe opdrachten om lief te hebben en 191 indirecte. In de Koran is geen enkel bevel voor liefde, maar staan wel 123 commando’s om te vechten en te doden voor Allah. Is dat dezelfde god als die van de Bijbel?

Volgens de koran zou de aartsengel Gabriël tegen Mohammed gezegd hebben dat ‘God’ geen zoon heeft.

Soera 4:171 Immers Allah is een enig god; vér is het van zijn lofprijzing dat hij kinderen zou hebben.

Vreemd; want dezelfde engel zei 600 jaar eerder in Nazareth tegen de jonge vrouw Maria:

Lucas 1:35 De heilige Geest zal over u komen en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom zal ook het heilige, dat verwekt wordt, Zoon Gods genoemd worden.

Op wel tien plaatsen in de Koran staat dat Allah geen zoon heeft.

Soera 19:35 Niet is het aan Allah, dat hij zich een zoon zou nemen.

Er wordt zelfs een vloek uitgesproken over degenen die beweren dat Allah een zoon heeft.

Jodendom, christendom en islam herleiden alle hun oorsprong tot Abraham en daarom gaan velen ervan uit dat het islamitische geloof ook gerekend mag worden tot één van de drie monotheïstische godsdiensten. Maar de gelijkstelling van Allah met de Enige en Waarachtige God, die joden en christenen aanbidden is een ernstige dwaling. In de tijd waarin Mohammed opgroeide was de Ka’aba-steen in Mekka een bijzondere plaats van verering en een religieus centrum, waar 360 afgoden werden aanbeden met evenveel afgodsbeelden. Behalve goden, geloofde men ook in allerlei geesten. Overal waren heiligdommen aan de goden gewijd, de voornaamste was de Ka’aba. Deze Ka’aba was - zo zeggen de Arabieren - door Adam gebouwd en later, na de zondvloed, door Abraham en Ismaël verder verfraaid. In de Ka’aba bevindt zich een zwarte steen die door Gabriël uit het paradijs naar de aarde zou zijn overgebracht. De Ka’aba werd het huis van Allah genoemd. Ook was hier de opperste godheid, Allah, boven allen verheven. Dit gegeven is terug te vinden in verschillende encyclopedieën. Zo zegt de Encyclopedie Britannica : ,,Allah wordt in Arabische inscripties gevonden vóór het ontstaan van de islam." De encyclopedie van de islam stelt: ,,Allah was bekend onder de Arabieren vóór het ontstaan van de islam als één van de goden van Mekka." In een artikel "The quintessence of islam", schrijft de geschiedkundige S.G.Bergson: ,,in Arabië werd de vroegere god van de vruchtbaarheid, genaamd Baäl, verwisseld met een echte Arabische woestijngod Allah."

In het boek Islamic Invasion schrijft Dr. Robert Morey: ,,Tot de zevende eeuw, toen Mohammed Allah verhief tot de enige god, was Allah de naam van een maangod, zoals deze in Arabië werd aanbeden. In Arabië werd de zonnegod gezien als een godin en de maan als een mannelijke god" aldus Morey. Reeds verschillende academici, zoals Alfred Guilluame hebben naar voren gebracht, dat aan de maangod verschillende namen werd gegeven, één daarvan was Allah. Allah de maangod was getrouwd met de zongodin. Samen brachten zij drie godinnen voort- de dochters van Allah. Deze drie dochters werden Al-lat (zonnegodin), Al-Veza, (Oezza, de allermachtigste) en Al-Manat ( morgenster) genoemd. Het symbool van de verering van de maangod in de Arabische cultuur en ook elders in het Midden-Oosten was de halve maan die nog steeds te zien is op de minaretten van moskeeën. In het begin accepteerde de Koran de drie dochters van Allah als godinnen, die door de volgelingen van Mohammed aanbeden mochten worden. Daarna werd Mohammed uitgedaagd om te verklaren hoe de koran, als er maar één god Allah was, drie godinnen ernaast kon accepteren. Zijn antwoord was dat hij op het moment dat hij de Koran schreef naar Satan had geluisterd. De waarheid is dat Mohammed helemaal niet kon schrijven, hij was namelijk een analfabeet. Daarom werden in de volgende editie van de Koran deze verzen eruit gelicht. Dit is de reden waarom de voormalige Iraanse geestelijk leider Ayatollah Khomeini, en vele anderen met hem zo boos waren op de schrijver Zalman Rushdie, toen deze zijn cynische roman 'De Duivelsverzen (The Satanic Verses)' publiceerde waarin Mohammed een centrale rol speelt.

Vele islamitische geleerden en historici kennen deze episode over het begin van de islam en willen dit zorgvuldig weghouden van het grote publiek, omdat het immers zou bewijzen dat de islam in het begin een meergodendom was. Daarom is het islamitische geloof wat zijn origine betreft, niet monotheïstisch. Daarom kan deze ‘godsdienst’ niet als zodanig geclassificeerd worden naast het Jodendom en Christendom. De God van de Bijbel openbaarde zich aan de mensen. Hij maakte zich bekend aan Abraham en leidde hem naar het Beloofde land. Hij openbaarde zich aan Mozes en het volk van Israël en gaf dit volk de wet. Het feit dat Allah ook god wordt genoemd, wil beslist niet zeggen dat hij ook de God van Abraham, Isaäk en Jakob is. Men kan iedere geestelijke macht op deze manier wel god noemen. De Koran beschrijft een godsbeeld dat volledig afwijkt van de God zoals de Bijbel die openbaart.

Mohammed heeft geclaimd dat de openbaringen die hij heeft ontvangen onfeilbaar zijn. Maar dat claimen heeft geen enkele betekenis als daaraan ook niet enig bewijs aan ten grondslag ligt. Dat bewijs is er niet. De Koran, anders dan de Bijbel, geeft praktisch geen historische achtergrond informatie. De Koran staat niet alleen vol onnauwkeurig weergegeven berichten en verdraaide waarheden uit het Oude en Nieuwe Testament, maar put ook uit later verschenen apocriefe boeken en geschriften. Er bestaan omtrent Mohammed tal van legenden en mythes die niet in de Koran vermeldt staan. In Mohammed’s voorstelling speelden geesten en demonen een alomtegenwoordige rol. Het geloof in demonen hoort sowieso tot het wezen van de islam. Vooral de vrouwelijke demonen zijn zeer listig en gemeen. Mohammed gebruikte de Bijbel als basis voor de Koran maar beweerde dat de islam nodig was omdat er door joden en christenen geknoeid is met de originele boeken van Mozes. Ieder, jood of christen die de ‘waarheid’ van de Koran in twijfel trekt, is doods schuldig. En elke moslim die zo’n jood of christen doodt zal bij zijn eigen dood ingaan in het paradijs. Dat de Koran onveranderlijk is, is ook een sprookje. Er bestaat aantoonbaar bewijs dat de Koran zeer discutabele ‘waarheden’ bevat. Steeds is de inhoud aan wijziging onderhevig geweest, vaak met zichzelf in strijd, alsmede met de hadith (overlevering) en soenna, qua gezag voor moslims vergelijkbaar met wat voor de joden Talmoed en Misjna is. Hoewel Allah vaak de barmhartige wordt genoemd in de ene vertaling, komt men tegenwoordig met versies waarin die term niet meer voorkomt. Zevenentwintig keer klinkt in de koran de oproep: dood ongelovigen. Het is zonneklaar dat dit de joden en de christenen zijn, ook wel de apen en de zwijnen genoemd.

Niet alle moslims nemen deze voorschriften gelukkig serieus, maar de extremisten onder hen wel en zij zijn het die wereldwijd terroristen rekruteren en motiveren om andersdenkenden te vermoorden. In de koran staat in Sura 4:74-76 het volgende: ,,Laten degenen die hun wereldse leven willen inruilen voor het hiernamaals, vechten voor het doel van Allah, ongeacht of ze sterven of overwinnen, wij zullen hen rijkelijk belonen... De ware gelovigen vechten voor het doel van Allah, maar ongelovigen vechten voor hun idolen. Strijdt dan tegen de priesters van Satan." Sterven voor de zaak van Allah is een heilige plicht. De ‘Jihad’ die de moslims voeren is een strijd tegen de ongelovigen met de bedoeling de triomf van de islam over alle godsdiensten te bewerkstelligen. In Sura 9-at-Tauba:5 staat: ,,doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt." Dit wordt het vers van het Zwaard genoemd. Is de god die deze bevelen aan zijn volgelingen geeft, dezelfde als de God van de Bijbel?

Onlangs waren op Channel 4 beelden is te zien die niets aan duidelijkheid te wensen overlaten wat betreft de ware bedoelingen van de islam. Tienduizenden bezoekers in diverse moskeeën krijgen te horen dat het Westen niet deugt en vernietigd moet worden. Moslims mogen geen anders-gelovigen helpen, zo is de boodschap. Op de videobeelden wordt regelrechte haat tegen de Westerse wereld verspreid. In een moskee in Birmingham wordt openlijk gezegd dat de tijd van de jihad is aangebroken. Wat een afschuwelijke dwaling te beweren dat de god van de islam dezelfde is als de God van joden en christenen.

Dit is een artikel wat ik vond op eindtijd.nl, wat mij betreft duidelijk genoeg om God geen Allah te noemen. Meneer bisschop slaat volledig de plank mis.

Zo'n dwaaluitspraak vind ik een kwalijke zaak, het brengt mensen, en dan voornamelijk de zoekenden, niet dichter bij God en zijn Zoon, juist verder weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat meneer de bisschop vele malen meer verstand heeft van katholieke theologie dan een of andere eindtijd.nl schrijver.

Je spreekt over een dwaaluitspraak, maar tergelijk ontken je het bestaan van 1 God aangezien Allah een heel andere God moet zijn. Wie dwaalt er nou?

En al die christenen in Azie en Arabie, die dwalen ook allemaal? Laat me niet lachen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is maar 1 God idd. Allah, ofwel de god van de islam is gewoonweg een truc van de duivel geweest, het ontkent Jezus niet als Zoon en Verlosser, hiermee is dit hele geloof voor mij al een leugen en een dwaling. Trekt mensen weg bij Jezus en dus redding en hoppa, daar heeft de duivel zijn zin. Die Allah, van de koran, is dus niet een god maar een afgod.

En dat jij al meteen kan opmaken dat deze bisschop veel meer weet de schrijver van dit artikel vind ik knap.

Overigens zeggen ze in Indonesie ook wel Bapa Kami (Onze Vader). Maar dat Allah, in de moslimlanden, door Christenen wordt gebruikt, So be it. Dat is gewoon een taalkwestie, is er zo ingegroeid, door vertaling. Als zij bidden, weet God in de hemel dat de Christenen in het Midden-Oosten en in Indonesie, Hem bedoelen en niet de god van Mohammed, Allah, omdat zij in Naam van Jezus bidden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij weten is Allah niet de naam van God, zoals ook God niet de naam van God is.

En dat de islam een truck is van de duivel vind ik persoonlijk wat vergezocht, misschien dat je het even kunt onderbouwen, het is nogal een zware beschuldiging namelijk.

Over het algemeen zijn bisschoppen zeer geleerde personen die al vele tientallen jaren studie achter de rug hebben, en gewoon ontzaggelijk veel ervaring. De kans is dus zeer groot dat de bisschop meer weet dan de schrijver van een pulp artikeltje op een dubieuze site.

Het woord voor God is in die gebieden gewoon Allah, dat is nou eenmaal zo, zo noemen de mensen in die landen God. Dat wij dat hier niet doen is ook een feit, hier noemen wij God, God. Het schijnt dus cultuur gebonden te zijn.

En dan kun je er verder afgoden bijhalen, religie van de duivel of weet ik het, dat doet echter niet ter sprake.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
En dat de islam een truck is van de duivel vind ik persoonlijk wat vergezocht, misschien dat je het even kunt onderbouwen, het is nogal een zware beschuldiging namelijk.

1Joh.2:22-23

22 Bestaat er een grotere leugenaar dan iemand die ontkent dat Jezus de christus is? De antichrist is ieder die de Vader en de Zoon niet erkent. 23 Ieder die de Zoon niet erkent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader.

Allah zegt geen zoon te hebben...

2Joh.1:9-11

9 Wie niet bij de leer van Christus blijft maar verder wil gaan, heeft God niet. Wie bij die leer blijft, heeft zowel de Vader als de Zoon. 10 Als er iemand bij u komt die deze leer niet uitdraagt, ontvang hem dan niet in uw huis en groet hem niet, 11 want wie zo iemand groet, is medeplichtig aan zijn kwalijke praktijken.

De koran beweerd 'het vervolg' te zijn, verder gaat...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, die taalkwestie is dus verder secundair, dus daar ga ik niet op in. flower.gif

Quote:

De één beweerd namelijk dezelfde als de Ander te zijn. Toch is die ene totaal verschillend met die Andere. En dit terwijl ze dezelfde zouden moeten zijn...volgens die ene dan...
hamer.gif
die Andere zegt over andere dat Hij ze niet mot. Lijkt mij een heldere zaak.
knipoog_dicht.gif

Ja, maar dat is overdrachtelijk gesproken, er staat immers ook in de Bijbel dat er maar één God is. Als je een afgod aanbid, dan doe je dat alleen als je wéét dat God bestaat, zoniet, dan kan je geen afgod aanbidden, of beter gezegd, dan treft je geen schuld. Je kan Jezus toch niet afwijzen als je Hem niet kent?

Rom. 2:12 Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft. 14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet. 15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten. 16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.

Dan heeft jouw redenering ook nog iets heel gevaarlijks in zich, want ook Christenen hebben niet hetzelfde Godsbeeld, en dat verschilt zelfs van persoon tot persoon.

Daarom zeggen katholieken dat Moslims en Christenen dezelfde God aanbidden, maar dat Moslims er een onvoldoende helder zicht op hebben, en als Moslims worden verlost, dan zal dat door Christus gebeuren, ook al weten ze dat zelf niet., Want Hij is de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allah is de naam van de god van de islam. Als je dat stuk had gelezen, kon je zien dat het woord allah afstamt van de vroegere woestijngod in die streken, 1 van de vele goden dus. Lijkt me niet dat Elohim, Jahweh, ofwel de God van Israel zo genoemd wil worden. Maargoed, wat ik al aangaf, in het Midden-Oosten en Indonesie, is allah een woord geworden, god, dat is nu eenmaal de taal. Dus in die zin logisch dat de Christenen daar, de God van Israel, allah noemen.

Edit: Oeps, ik had de pagina open laten staan en de 2 reacties hierboven niet gezienpuh2.gif

Maargoed, ik zie een reactie van the Eyez, waar ik het volledig mee eens ben. Mohammed is in mijn ogen typisch geval van iemand die velen achter zich aan krijgt dmv leugens, die Jezus niet als dé Verlosser beschouwt.

Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden(Matthéüs 24:24).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Allah is de naam van de god van de islam. Als je dat stuk had gelezen, kon je zien dat het woord allah afstamt van de vroegere woestijngod in die streken, 1 van de vele goden dus. Lijkt me niet dat Elohim, Jahweh, ofwel de God van Israel zo genoemd wil worden. Maargoed, wat ik al aangaf, in het Midden-Oosten en Indonesie, is allah een woord geworden, god, dat is nu eenmaal de taal. Dus in die zin logisch dat de Christenen daar, de God van Israel, allah noemen.

Sterker nog, juist 'Elohim' en 'Allah' zijn etymologisch aan elkaar verwant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er bestaat geen God van de islam. Er is slechts 1 God, en of je hem nu Harry, Wodan, Darth Vader, Elvis, Allah of Elmo noemt dat doet er verder niet zo toe.

En al was Allah vroeger de naam van een woestijn of maangod, dan nog wordt daar die ene God mee bedoeld.

Er is immers maar 1 God en alles waar wat goeds in zit verwijst naar Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Ja, maar dat is overdrachtelijk gesproken, er staat immers ook in de Bijbel dat er maar één God is. Als je een afgod aanbid, dan doe je dat alleen als je wéét dat God bestaat, zoniet, dan kan je geen afgod aanbidden, of beter gezegd, dan treft je geen schuld. Je kan Jezus toch niet afwijzen als je Hem niet kent?

Moslims weten weldegelijk dat God bestaat. Allah spreekt zelfs over Hem in de koran. En ze kennen Jezus wél, maar ze ontkennen dat Hij de Zoon en Verlosser is.

Trouwens, als Allah werkelijk God was, waarom wijst hij Jezus dan af(als Zoon en Verlosser)?

Overigens heb je het nu over moslims. Ik had het over Allah zelf, en wat hij beweerd te zijn. smile.gif

Quote:
Dan heeft jouw redenering ook nog iets heel gevaarlijks in zich, want ook Christenen hebben niet hetzelfde Godsbeeld, en dat verschilt zelfs van persoon tot persoon.

Maar Christenen erkennen iig Jezus als de Verlosser en Zoon van God. Allah beweerd heel wat anders...

Ook hier had ik het over het beeld wat Allah van zichzélf geeft tov van God. Dát is namelijk te verschillend om dezelfde te kúnnen zijn.

Quote:
Daarom zeggen katholieken dat Moslims en Christenen dezelfde God aanbidden, maar dat Moslims er een onvoldoende helder zicht op hebben, en als Moslims worden verlost, dan zal dat door Christus gebeuren, ook al weten ze dat zelf niet., Want Hij is de weg, de waarheid en het leven, niemand komt tot de Vader dan door Hem.

Ook hier, ze kennen Jezus weldegelijk. Ze ontkennen echter die stelling (omdat hun god (Allah dus) zegt dat het niet zo is). Terwijl Allah, als hij werkelijk God was, toch hetzelfde zou moeten verkondigen als God.

Het gaat ook niet zozeer om de moslims en hun 'godsbesef', maar om Allah zelf, die is de fout, de afgod. Dat moslims daar in trappen is jammer, en ze zullen voor wat dat betreft ook best een eerlijk oordeel ontvangen van God. Maar dat Allah dezelfde als God is, is klinklare onzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Moslims die Jezus kennen? Je weet wel dat kennen en kennen wel twee hele verschillende dingen zijn he?

Klopt, ze weten van Jezus af, van wat er in de koran staat, dat is wat anders ja. smile.gif

Maar ik had het ook niet over moslims maar over Allah. Die zou toch in staat moeten zijn om Jezus te 'kennen', het zou zijn zoon moeten zijn.. als hij werkelijk God was.

Quote:
En wat mij nou zo opvalt, je doet net alsof Allah echt bestaat, er is toch maar één God?

Het 'fenomeen' Allah bestaat wel degelijk. Hele kuddes die in hem geloven. En waar geloven die kuddes in? In iemand die beweerd dezelfde god als de God van het Christendom te zijn.

Je kan toch niet ontkennen dat 'het fenomeen' Allah heel iemand anders is dan onze God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er bestaat geen God van de islam. Er is slechts 1 God, en of je hem nu Harry, Wodan, Darth Vader, Elvis, Allah of Elmo noemt dat doet er verder niet zo toe.

En al was Allah vroeger de naam van een woestijn of maangod, dan nog wordt daar die ene God mee bedoeld.

Er is immers maar 1 God en alles waar wat goeds in zit verwijst naar Hem.

Hoor ik het nu donderen in Keulen?

Kan jij dan Jezus 'Wodan, Elvis, Allah of Elmo noemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Hoor ik het nu donderen in Keulen?

Dat lijkt me vrij onmogelijk. Het weer in Duitsland is op dit moment licht bewolkt zonder onweer.

Quote:
Kan jij dan Jezus 'Wodan, Elvis, Allah of Elmo noemen?

Ik kan zoveel, de vraag is of ik het ook wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]1Joh.2:22-23

22
Bestaat er een grotere leugenaar dan iemand die ontkent dat Jezus de christus is? De antichrist is ieder die de Vader en de Zoon niet erkent. 23 Ieder die de Zoon niet erkent, heeft ook de Vader niet
. Wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader.

Wij Moslims erkennen dat Jezus (vzmh) de christus is.

Quote:
Allah zegt geen zoon te hebben...

Jullie gaan hier in de fout omdat jullie een oosterse boek (bijbel) met een westerse ogen bekijken. 'Zoon' betekent in het Hebreuws 'profeet'. Omdat Jezus (vzmh) geen vader had, betekent niet dat hij letterlijk de zoon van God was, Adam had zelfs geen vader en geen moeder. Wat zullen we hem noemen dan? Allah waarschuwt hiervoor in de Koran:

18:1. Alle lof behoort aan Allah, Die het Boek (de Koran) aan Zijn dienaar heeft geopenbaard, gaaf en volmaakt. Volmaakt (in leiding), om te waarschuwen voor Zijn gestrenge kastijding en de gelovigen die goede werken verrichten de blijde tijding te brengen dat zij een uitstekende beloning zullen ontvangen. Die zij zullen smaken in eeuwigheid. En om diegenen te waarschuwen, die zeggen: "Allah heeft Zich een zoon genomen." Zij hebben er geen kennis van en hun vaderen evenmin. Erg is het woord, dat uit hun mond komt. Zij zeggen slechts onwaarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Klopt, ze weten van Jezus af, van wat er in de koran staat, dat is wat anders ja.
smile.gif

Maar ik had het ook niet over moslims maar over Allah. Die zou toch in staat moeten zijn om Jezus te 'kennen', het zou zijn zoon moeten zijn.. als hij werkelijk God was.

Het 'fenomeen' Allah bestaat wel degelijk. Hele kuddes die in hem geloven. En waar geloven die kuddes in? In iemand die beweerd dezelfde god als de God van het Christendom te zijn.

Wat ik opmerkelijk vind, is dat je praat over Allah alsof het een bestaande entiteit is, en dat is het grootste verschil in visie. Dat geloof ik namelijk niet, ze hebben een verduisterd zicht op de éne God. Dat heeft af en toe heel vervelende consequenties, maar het verandert op zich niets aan de feiten.

Quote:
Je kan toch niet ontkennen dat 'het fenomeen' Allah heel iemand anders is dan onze God?

Ik zie dat er verschillen zijn, maar er zijn ook opmerkelijke overeenkomsten, en die zijn per saldo toch groter. Dat geldt ook voor de Joden overigens.

En wat ik al gezegd heb he? Je kan toch ook niet ontkennen dat jouw Godsbeeld heel anders is dan de mijne? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dialoog_zoekende: je bericht is een beetje offtopic, het is denk ik niet de bedoeling om dit te doen ontbranden in een discussie tussen moslims en christenen. flower.gif

@The_eyez: als je gelooft dat Allah een door moslims ontwikkeld godsbeeld is en dat Allah dus niet bestaat in die vorm waarin de moslims in Hem geloven, dan is het dus raar als je schrijft "Maar ik had het ook niet over moslims maar over Allah. Die zou toch in staat moeten zijn om Jezus te 'kennen', het zou zijn zoon moeten zijn." Je doet alsof een of andere "andere god" genaamd Allah die Koran heeft zitten citeren. Je hebt het ook over identiteit, dat "Allah heel iemand anders is dan onze God". Dat is geen kwestie van identiteit, maar van godsbeeld: het beeld dat mensen zich vormen. Naar de traditie van Mohammed hebben de moslims een godsbeeld ontwikkeld - dat maakt nog niet dat God iemand anders is geworden, of dat er naast God ineens een tweede god is ontstaan. Als ik bv mijn buurvrouw vermoord, zal haar familie mij zien als een harteloos monster, terwijl mijn eigen familie me wellicht zal zien als nog steeds die lieverd maar dan wel ernstig gedwaald. Zijn er dan twee Dostojevski's ontstaan, of zijn er gewoon twee groepen met een verschillend beeld van mij?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Wij Moslims erkennen dat Jezus (vzmh) de christus is.

Je maakt me nieuwsgierig, zeker omdat Mohammed een veel prominentere rol vervuld in de islam...

Quote:
Jullie gaan hier in de fout omdat jullie een oosterse boek (bijbel) met een westerse ogen bekijken. 'Zoon' betekent in het Hebreuws 'profeet'.

Volgens wie?

Quote:
Omdat Jezus (vzmh) geen vader had, betekent niet dat hij letterlijk de zoon van God was

Alsof dat de reden is dat we als christenen Jezus tot letterlijke Zoon van God maken. Slecht voorbereide argumentatie, jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja, ga vooral toch hier die discussie aan met hem...
nooo.gif

Ga geen discussie aan knipoog_dicht.gif Wijs enkel op zwakke wijze van beredeneren. Zeker als je je dialoogzoeker noemt erg jammer....

---

Wellicht nog aardige optie trouwens voor het duidelijk maken van verschil tussen Alla in de islam en in het christendom als het zover zou komen:

islam: Alla akbar

christenen: Alla Abba party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Dan stel ik voor dat we God De Onnoembare noemen...

Laten we het nou allemaal gewoon bij het oude laten en de uitspraken van de zeer geleerde heer Muskens voor kennisgeving aannemen en overgaan tot de orde van de dag. Voor zover mijn kennis van het katholicisme strekt, heeft de mening van een Bischop nog wetgevende autoriteit.

Ookal zou de Paus bepalen dat ik God met ingang van heden Pipo de Clown zou moeten noemen, dan nog acht ik mij als protestant niet gebonden aan de verordening van een kerkvorst tot wiens kudde ik mij niet reken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid