Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik open toch maar een topic. Voor vragen over je huisdieren, ervaringen uitwisselen, kennis uitwisselen en discussies. Als het gaat lopen dan want, is de mens wel werkelijk geinteresserd in zijn of haar huisdier?

Nu denkt de trouwe lezer vast, daar heb je Mystique weer met haar gezever over dieren.. Nou ja, sorry.. Wat ik weet deel ik graag, ik wil graag mensen helpen met vragen als ik dat kan en ik gun dieren en zo goed mogelijk leven. Even kort wat van mij, we hebben al huisdieren vanaf dat ik klein ben, ik werk nu ruim 2 jaar part-time op de dierenafdeling van een tuincentrum, ik heb me ook zelf heel erg verdiept in huisdieren, en dan vooral aquaria. En ik ben werkzaam bij de dierenambulance maar dat kan ik ook alleen maar doro mijn werk en door veel zelfstudie.

Ik ben niet perfect, niet geschoolt, dus verbeteringen zijn welkom, maar er zijn bediscussieerbare punten.

Derde keer dat ik dit stukje opnieuw begin. Het is wat veel informatie om in een topic te stoppen.

Wat korte informatie over een aquarium:

Iedereen kent kraanwater. Wat niet iedereen weet is dat kraanwater niet overal hetzelfde is. Water is juist heel verschillend. Ons kraanwater is praktisch dood. Er zitten nauwelijks levende bactieriën in, dit is om onze gezondheid. Wel zit er een geringe hoeveelheid chloor in. Voor mensen onschadelijk, voor vissen schadelijk. Voor een aquarium is levend water heel belangrijk, ook zijn er middelen in de handel die het chloor uit het water halen en schadelijke metalen binden. In hoeverre dit werkzaam is durf ik geen uitspraken over te doen. Water heeft ook bepaalde waterwaardes. Hardheid, zuurtegraad en de nitriet is het belangrijkst. Iedere vis heeft zijn eigen voorkeur. De ene vis belieft hard, alkalisch (zuur) water, zoals een guppy, de andere juist heel zacht water. De hardheid van het water is beïnvloedbaar door middelen, maar ook door er kalkhoudende producten in te doen. Deze gevenkalk af waardoor water harder word. Water word minder zuur door bijvoorbeeld over turf te filteren, zuurder krijgen zijn middelen voor in de handel.

De bacteriecultuur die er in een aquarium behoort te zijn is erg belangrijk. Bacteriën zorgen voor de afbraak van schadelijke stoffen, dus houden het water in goede conditie. Bacteriën krijg je door een aquarium in zijn geheel op te starten, alles er in te doen behalve de vissen (vissen voegen niets toe aan het water, ze vervuilen alleen maar. ) komt de bacteriecultuur vanzelf op gang. Hoe dat exact zit durf ik geen uitspraken te doen. Bacteriën zijn ook te verkrijgen in flesjes voor de ongeduldige mens. Doe je de vissen er toch gelijk in, is de kans groot dat je een overschot aan afvalstoffen krijgt, waardoor de algen welig gaan groeien, het water troebel word, de kans op een nitrietpiek enorm is.. Een nitrietpiek is een piek van de schadelijke stof nitriet, waar vissen onherroepelijk schade van ondervinden. Of ze gaan dood, of ze raken verminkt.

Goudvissen:

De goudvis het in het latijns Carassius auratus.

Familie        : Cyprinidae

Herkomst        : Oorspr. China, nu wereldwijd

Lengte vd vis        : tot 36 cm

Min.lengte aquarium       : 100 cm

Nederlandse naam       : Goudvis

Deze vis is eigenlijk niet echt geschikt voor de huiskamer. Omdat hij nogal groot kan worden en een vrij lage watertemperatuur kan verdragen is hij beter geschikt voor de vijver. Het water moet regelmatig ververst worden. (tot een kwart per week)

Het zijn alleseters in grote hoeveelheden. Zorgen voor voldoende variatie.

Bron

Onder de goudvissen horen ook de schattige sluierstaartjes. Ik kan nog uitwijden over de (vaak gruwelijke) kweekvormen van deze vis als daar behoefte aan is.

Waar het mij om gaat is de lengte en de vervuiling. Goudvissen horen 20 tot 50 jaar te kunnen worden. De kweekvorm is inmiddels zo verzwakt dat 10 jaar al erg oud is. Meestal gaan ze eerder door door slechte verzorging. De goudvis, ook de sluierstaartvorm, hoort 40 centimeter lang te kunnen worden. Een vis hoort 6-8 keer zijn eigen lengte te kunnen zwemmen. (en niet in de rondte nee, voor de slimmerikken onder ons!) Bij velen zal de vraag opborrelen, maar vissen groeien toch naar de grootte van de bak? Ja en nee. Vissen misvormen naar de grootte van de bak. Een goudvis die je te klein houd misgroeit dus. Dat zie je vaak niet, maar doordat de vis zo klein blijft raakt de vis dus niet volgroeit, dus zal eerder dood gaan. De organen van de vis zijn niet volgroeit, de hersenen niet, dus zal de vis langzaam dood gaan aan zuurstoftekort. (de slechte omstandigheden in den vissenkom helpen daar nog een handje aan mee) En bovendien, waarom zou je een vis willen misvormen? Omdat het zo gezellig staat op de tafel?

Wat ik vind van vissen in saaie aquaria en vissenkommen, wat doe je een dier aan als je hem in een ruimtetje stopt waar het dier niets kan doen? Fijne steentjes zijn al een plezier extra, de goudvis zoekt zijn voedsel op de bodem en daar zijn kleine steentjes goed voor geschikt. Glasdingen en grove steentjes geven de vis niets te doen dan rondjes zwemmen en de plant slopen die, als de vis geluk heeft, in de kom staat. Dus ontneem je het dier ook nog eens zijn natuurlijk gedrag. En het voordeel van fijne steentjes is dat het voer op de steentjes blijft liggen, zodat de vis wel kan eten, en er dus minder vervuiling is van rottend voer.

En dan nu de vissenkom!

Waarom ben ik zo fel tegen deze mislukte vaas? Ja, het staat mooi! Het ziet er toch gezellig uit.. Vind je ook niet? Maar...

-De kom is rond. Misvormend. De lichtval in de kom is erg raar. Dit zorgt voor verschillende slechte omstandigheden. De temperatuur in de kom wisselt snel, wat niet goed is voor de vis, en de lichtval zorgt voor stress, stress zorgt voor ziektes en is ook niet goed voor de vis;

-Kommen hebben geen goede mogelijkheid tot uitwisseling van stoffen als zuurstof, waardoor de vissen eigenlijk constant in zuurstofarm water zwemmen;

-Door de kleine ruimte, geen filter is de kom snel vervuilt. Zo snel, dat je een kom eigenlijk om de twee dagen opnieuw van water moet voorzien. Vervuiling zie je niet altijd, als je de waterwaardes gaat meten zul je die zeker wel tegen komen. De hoge nitrietwaarde zorgt voor beschadiging aan de ademnhalingsorganen;

-Geen afwisseling en te weinig ruimte.

Voordelen:

-Geen enkele.

Onderhoud:

Een vissekom moet minstens 1 keer in de week helemaal leegeghaald worden. De steentjes moeten uitgespoeld worden, zonder zeep zoals Tom al zei, omdat zeep giftig is voor vissen. je mag ook nooit met je handen in het water of voeren als je ze net gewassen hebt, handcreme gebruikt, gel, haarlak, wat dan ook. Dit kan in het water komen en de vissen kunnen er dood aan gaan. Dit geld uiteraard ook voor aquaria.

Een aquarium kun je schoonmaken door een stuk tuinslang te nemen, de ene kant in het aquuarium te hangen en aan de andere kant kort te zuigen zodat het water over het hoogste punt is, dan loopt het aquariuam vanzelf leeg en kun je gelijk het vuil van de bodem afhalen. In principe ververs je 1/3 van het water ongeveer 1 keer in de 1-3 weken. (hangt van de grootte, de visbezetting en de tijd dat de bak staat af) Het filtermateriaal maak je 1x in de 4 weken schoon in de emmer water die je wegdoet! Maak je het filtermateriaal onder de kraan schoon, dood je alle bacteriën.

Voer:

Leuk he, visjes voeren. Alleen word er vaak teveel en te weinig gevoerd. 1 keer per dag een kwak in het water. In het ideaalste geval krijgen vissen echter 2-3 keer per dag een héél geringe hoeveelheid voer. Vissen zijn altijd hongerig en kunnen zichzelf letterlijk dood eten! Goudvissen, welke vorm dan ook, moeten zinkend voer hebben. Goudvissen zijn namelijk gulzige eters, geef je ze drijvend voer, happen ze lucht naar binnen waardoor ze zwemblaasproblemen krijgen en de vis op zijn kop gaat zwemmen. Niet dodelijk, ook niet prettig, wel stressvol waardoor de vis indirect er toch aan dood gaat. Dit kan overigens ook komen door zuurstoftekort, als ze lucht gaan happen kunnen ze ook zwemblaasproblemen krijgen.

Een vis is een vis. Het is geen mens. Maar het is wel een dier. Alhoewel wij dat vaak vergeten, ik houd niet van mijn vissen, maar ik wil ze wel een zo goed mogelijk thuis geven omdat ik vind dat ze daar recht op hebben. De hond laten we iedere dag uit, maar de vis kan creperen in zijn kommetje. Waarom is een hond meer waard dan een vis?

Overigens gaat het nu even alleen over vissen, als ik puf over heb schrijf ik een stuk over overige dieren knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 132
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

* Mystique gaat iemand heel hard slaan straks.

Weet je niet hoeveel tijd dit me heeft gekost lolbroek.

Ho ho, het was positief bedoeld. flower.gif

Ik geniet er altijd erg van als kinderen in mijn klas een spreekbeurt houden en ik genadeloos mag beoordelen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Niet iedere goudvis word er ziek van. Het is een beetje een: Beter voorkomen dan genezen beleid. Sowieso zijn de sluierstaarten er gevoeliger voor.

Sommige worden 10 of ouder met drijvend voer.

In elk geval bedankt voor de adviezen. Dat voeren ga ik vanaf morgen verbeteren en ik zal ook kijken of een bak kan vinden i.p.v. een kom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Mystique:

Misschien zou je erbij kunnen zetten dat het niet verstandig is om je vissenbak schoon te maken met een of ander schoonmaakmiddel dat daarna in het water kan komen. Het klinkt misschien logisch maar ik heb mensen gezien die het zo doen. Dat kan nooit goed zijn voor die beestjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Mystique:

Misschien zou je erbij kunnen zetten dat het niet verstandig is om je vissenbak schoon te maken met een of ander schoonmaakmiddel dat daarna in het water kan komen. Het klinkt misschien logisch maar ik heb mensen gezien die het zo doen. Dat kan nooit goed zijn voor die beestjes.

Hey, goed punt, helemaal vergeten!

Even een stukje toegevoegd over de verzorging van een aquarium knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben tegen het houden van huisdieren, behalve als het dier uit het asiel komt. Gewoon omdat ik vind dat dieren thuis horen in hun natuurlijke biotoop. Jammer dat de mens zoveel dingen gekweekt heeft...

De goudvissen van mijn broer die heb ik op mijn kamer gezet omdat ze daar meer licht krijgen. Ik ga ze binnenkort vrijlaten in een grote vijver bij andere goudvissen.

1 goudvis heeft zelfmoord gepleegt, die is uit het aquarium gesprongen toen ik er niet was (en ik kan hem begrijpen). De andere is nu helemaal alleenboosrood.gif maar binnenkort niet meer.

Ik voer hem blijkbaar ook op de verkeerde manier, al is hij al 10 jaar en hij heeft nog nooit op zijn kop gezwommen. De andere goudvis was ook zo oud, maar dubbel zo groot. Echt een giant goudvis was dat.

Ik heb vlokjes, en doe er smorgens wat van in het water. Die drijven dan boven en dan gaat zij (of hij) ze opeten. Het aquarium is altijd proper, ik heb een filter, dus geen beslagen ramen of vuil water. Na een tijdje kuis ik het altijd wel eens uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het aquarium helemaal schoonmaakt gooi je alle goede bacteriën weg. Maar goed, aangezien hij toch in de vijver gaat.. Veel beter knipoog_dicht.gif

Ik begrijp jouw punt over dieren in hokjes. Voor een groot gedeelte weet ik nog niet wat ik vind. Enerzijds vind ik aquariums geweldig, anderzijds is er zoveel dierenleed... Konijnen fokken ben ik ook op tegen, alhoewel ik best 1 keer een nestje zou willen.

Overigens, mijn ratten en mijn twee konijnen komen bij de dierenbescherming vandaan smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah coolsmile.gif Van de dierenbescherming en asiel een beestje in huis halen is altijd beter dan het daar te laten zitten.

Mijn aquarium kuis ik nooit echt volledig uit hoor, er blijft altijd wel wat "troep" in die kiezeltjes zitten. Maar ik maak het glas schoon met een doekje (zonder middel ofzo erop) en de filter uitkuisen, want die zit na een tijd vol.

Het lijkt wel of mijn goudvis voortdurend naar het toilet gaat puh2.gif Er hangt altijd een sliert uitwerpselen aan zijn...ja hoe noem je dat bij een goudvis he, zijn kont puh2.gif haha

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar wat ik me nog afvroeg. In die vijver zitten best grote goudvissen, het is een natuurlijke vijver, geen tuinvijver. Het water is dus volledig bruin, je kan er niet door kijken.

Kan die goudvis daar wel overleven? Ik weet het is een vis, maar hij leeft al zijn hele leven in een aquarium en ik ben niet echt een kenner.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja het kan wel. Ik zou proberen om het water wat helderder te krijgen, vind je het goed als ik daar later nog op inga?

Oh, laat de vis langzaam aan de temperatuur en aan de waterkwaliteit wennen! Doe hem bijvoorbeeld in een emmer met een steen onderin, hang die emmer een half uur in de vijver met water uit je auquarium, na een half uur doe je twee bekers vijverwater er bij, nog een kwartier laten hangen, weer twee bekers, nog een kwartier, weer twee bekers en dan na ongeveer een uur of 1,5/2 mag de vis er in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Erg he, dat je je zelfs een soort van kunt hechten aan een vis knipoog_dicht.gif Een vriendin van mij praatte altijd tegen haar vissen. Ze was helemaal gek van ze. Maar die vissen zijn wel dood gegaan omdat zij ze niet in een vijver wilde doen en ze véél te klein zaten.

Nou ja, ik ga naar mijn werk. Dierenhokken uitmesten, jeuj puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heel hard tegen het einde van de wereld aan zwemmen. Maar ik denk ookniet dat ze dat doen, ik denk niet dat ze het besef daarvoor hebben.

De goudvis heeft een geheugen van 3 á 4 seconden, dus eer dat ze iets beseffen, zijn ze het allang weer vergeten puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid