Spring naar bijdragen

Ethiopisce en Koptische kerk


Aanbevolen berichten

Wie kan mij hier iets meer over vertellen over deze kerken? Wat is hun verschil met bijvoorbeeld de R.K.K. ? En ik las dat de Ethiopische bijbel niet uit 66 boeken bestaat maar 81, omdat hun nooit een canon ingesteld hadden ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een puntje is dat de Kopten niet in de twee naturen van Christus geloven (dus de tweenaturenleer). Maar in één godmenselijke natuur (het monofysitisme).

Nee, ook niet. Zij leggen meer de nadruk op de hypostatische uni, terwijl wij de nadruk leggen op de te onderscheidden twee naturen. Uiteindelijk een semantisch verschil dus.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch onderschrijven ze om die reden een aantal belijdenisgeschriften niet.. Waarom is de Kerk hierin dan behoorlijk flexibel maar niet richting de genen die bijvoorbeeld het Apostolicum niet onderschrijven? De Godheid van Christus loochenen, maar dit op een andere manier uitleggen..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Toch onderschrijven ze om die reden een aantal belijdenisgeschriften niet..

Nou ja, dát is dus nu net de hamvraag; is dat wel zo? D.w.z. geloven ze werkelijk niet wat er in die credo's staan, of lijkt dat maar zo?

Quote:
Waarom is de Kerk hierin dan behoorlijk flexibel maar niet richting de genen die bijvoorbeeld het Apostolicum niet onderschrijven? De Godheid van Christus loochenen, maar dit op een andere manier uitleggen..

Dat heeft alles met intentie te maken. Sowieso gelden anathema's alleen voor mensen die een leerstuk doelbewust onkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Nou ja, dát is dus nu net de hamvraag; is dat wel zo? D.w.z. geloven ze werkelijk niet wat er in die credo's staan, of lijkt dat maar zo?

'Men' en 'Ze' hebben toen toch duidelijk afstand gedaan van bepaalde geschriften en die net zo hard verworpen als katholieken de dwalingen die bestreden werden.

En ja, misschien zijn er wel verschillende gradaties in dwalingen. Zelf vind ik de Ariaanse dwaling bijvoorbeeld veel gevaarlijker dan bijvoorbeeld het 'gedoe' over meerdere naturen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Men' en 'Ze' hebben toen toch duidelijk afstand gedaan van bepaalde geschriften en die net zo hard verworpen als katholieken de dwalingen die bestreden werden.

Ja, maar het ziet er nu naar uit dat dat vooral te maken had met taal- en interpretatie verschillen. Plus een hoop geruzie natuurlijk. widegrin.gif

Quote:
En ja, misschien zijn er wel verschillende gradaties in dwalingen.

Dat denk ik ook, overigens bij deze kwestie is het maar de vraag óf er überhaupt een dwaling was.

Quote:
Zelf vind ik de Ariaanse dwaling bijvoorbeeld veel gevaarlijker dan bijvoorbeeld het 'gedoe' over meerdere naturen.

Ik niet, de Twee-naturenleer en de Drie-eenheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, en qua doctrine allebei de belangrijkste peilers onder het Christendom. Als je één van beide naturen gaat ontkennen, dan heeft dat een directe relatie met het kruisoffer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Als je één van beide naturen gaat ontkennen, dan heeft dat een directe relatie met het kruisoffer.

Dat is ook weer waar ja. Ik heb pas nog tegen een paar moslims proberen uit te leggen waarom Jezus wel gestorven was, maar waarom dat niet betekend dat God stierf.

Dan is de Drie-eenheid én de Twee-naturenleer onontbeerlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar niemand kan me dus meer vertellen over die dikkere bijbel van de Ethiopische Kerk?

Heel simpel, ze hebben nooit officieel een canon vastgelegd. Wij hebben dat ook pas heel laat gedaan, het werd pas nodig toen de Protestanten een paar boeken eruit haalden. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De Orthodoxe Kerk heeft de complete Septuagint als OT, (Incl. de boeken die de RKK er uit gehaald heeft.
puh2.gif
). Het zou me niks verbazen als de Kopten dezelfde boeken in hun bijbel hebben zitten.

Klopt geloof ik wel. De Ethiopisch-Orthodoxen hebben Henoch, Boek der Jubileeën, drie en vier Ezra, drie en vier Makkabeën en Psalm 151 als "extra boeken" als ik het goed heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid