Spring naar bijdragen

Pinksterbeweging 100 jaar


Aanbevolen berichten

Zoals sommigen van jullie misschien weten bestaat dit jaar de pinksterbeweging 100 jaar. Het leek mij wel een leuk idee om wat over de geschiedenis van deze beweging uiteen te zetten, aangezien er wat mij betreft ook wat verrassende dingen in de geschiedenis ervan voorkomen. Ik maak gebruik van verschillende bronnen, die ik onderaan de post zal neerzetten.

Het begon allemaal met honger. De pinksterbeweging is in 1906 ontstaan in de Azusa street in Los Angelos, California, maar het was al in 1901 dat de eerste mensen anders begonnen te denken. Sinds de eeuwwisseling waren er een aantal bijbelstudiegroepen in Amerika die geïntrigeerd waren door de werken van de Heilige Geest in de tijd van de eerste apostelen. Zodoende begonnen ze hier ook voor te bidden, en in 1901 beantwoorde God dit gebed ook door de eerste groep studenten met de Heilige Geest te dopen. Dit ging gepaard met het spreken in tongen, profeteren en grote vreugde. Het was het begin van de wereldwijde opwekking die er aan zat te komen.

Het verschijnsel verspreide zich langzaam over Amerika, en in 1906 bereikte het Los Angelos, waar een predikant genaamd Seymour woonde. De Heilige Geest kwam krachtig over de mensen, en ook daar waren de tekenen te zien: berouw over zonden, mensen spraken in tongen, profeteerden en waren uitzinnig van vreugde. Het was in deze tijd dat Seymour bijeenkomsten organiseerde onder de naam "Azusa Street Mission".

Deze samenkomsten hielden lange tijd stand. Sommige mensen stellen zelfs dat dit de langste samenkomst van de hele kerkgeschiedenis werd. Mensen bleven namelijk achter elkaar door nachtenlang bidden om en zoeken naar de Heilige Geest, en vele ontvingen Hem ook. Dit ging zo lang door dat pas maanden later de dienst kon worden afgesloten. Deze bijeenkomst wordt gezien als het begin van de pinksterbeweging.

En in 1907 kwam de pinksterbeweging dan naar Nederland. Vanuit de organisatie van Seymour waren veel zendelingen over heel de wereld uitgestuurd, ook in Nederland kwamen er mensen. De tekenen volgden de zendelingen, en het was niet lang voordat er in Nederland ook in tongen gesproken werd, mensen vrolijk waren en profeteerden.

Aanvankelijk was het echter nooit de bedoeling om een apart kerkgenootschap op te starten. Mensen wilden deze tekenen en wonderen meenemen naar de huidige kerken, maar deze wezen ze af. Betreurd door dit nieuws werden er dan alsnog vrij snel pinkstergemeentes gestart, tegenwoordig bekend als oud-pinkstergemeentes, en nogal anders dan de huidige.

De pinkstergemeentes zoals deze nu bekend staan ontstonden pas na WOII. In 1958 ging het gesprek van de dag over genezing. Er was namelijk in die tijd een amerikaan in Nederland genaamd Tommy Lee Osborn, die tienduizenden mensen naar het malieplein in Den Haag trok. Hij sprak daar het evangelie, en sprak genezing uit over veel mensen, die ook daadwerkelijk genezen werden.

Osborn bezocht nog meer plaatsen en Nederland, en net zoals nu waren er mensen die het geweldig vonden en mensen die er niks mee moesten. Feit bleef toch dat er veel mensen genazen in zijn bijeenkomsten, en dat was ook mede de aanleiding voor mensen om bijbelstudiegroepen te starten over dit onderwerp. Ze noemden zichzelf Volle Evangelie Gemeenten, en later zouden deze uitgroeien tot de pinkstergemeentes zoals wij die nu kennen.

Ik vind het persoonlijk een indrukwekkend verhaal. De pinksterbeweging is tegenwoordig in elk land van de wereld wel te vinden, of toch in ieder geval christenen die op die manier geloven. Dat het dan allemaal zo kleinschalig begonnen is vind ik erg apart. Wat ik ook zie hier is dat het allemaal begon met honger. Er waren een paar mensen die meer van God wilden, ze lazen wat de apostelen deden en vroegen zich af waarom dit nu niet zichtbaar meer was. Na veel bidden kwam er dus deze massale opwekking die de hele wereld overging.

Omdat dit nu eenmaal een discussieforum is hier dan maar een stelling:

Door gebrek aan honger naar God zijn kerken/gemeentes lauw geworden, en leven er nu veel te weinig mensen dicht bij God. Dit soort opwekkingen zijn hard nodig voor de kerken op dit moment.

Bronnen:

Beluister Kerk in Beweging: 100 jaar Pinksterbeweging (klik op link in rechter menu)

De geschiedenis van de pinksterbeweging in Nederland

Het ontstaan van de Pinksterbeweging

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook al heb ik niets met pinkstergemeentes, het is wel een mooi verhaal smile.gif

Quote:
Door gebrek aan honger naar God zijn kerken/gemeentes lauw geworden, en leven er nu veel te weinig mensen dicht bij God.

Eensch met de tweede helft van je zin, maar er is niets nieuws onder de zon. Aan de ene kant is er inderdaad gebrek aan honger naar God - zeker. Aan de andere kant denk ik ook dat er nog steeds een groep mensen (een volkje clown.gif) is die oprecht hongeren en dorsten naar de gerechtigheid van God smile.gif. Ik krijg bij mensen die denken dat de Heilige Geest niet meer werkt, dat er geen Waere Gelovighen meer zijn, dat niemand God dient altijd die tekst over Elia in mijn hoofd, die Paulus ook aanhaalt in Romeinen 11:

Quote:
SV

2 God heeft Zijn volk niet verstoten, hetwelk Hij te voren gekend heeft. Of weet gij niet, wat de Schrift zegt van Elía, hoe hij God aanspreekt tegen Israël, zeggende:

3 Heere! zij hebben Uw profeten gedood, en Uw altaren omgeworpen; en ik ben alleen overgebleven en zij zoeken mijn ziel.

4 Maar wat zegt tot hem het Goddelijk antwoord? Ik heb Mijzelven nog zeven duizend mannen overgelaten, die de knie voor het beeld van Baäl niet gebogen hebben.

5 Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.

6 En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer; en indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer.

NBV

2 God heeft zijn volk, dat hij al van tevoren uitgekozen heeft, niet verstoten. Of weet u niet wat de Schrift over Elia zegt, hoe hij Israël bij God aanklaagt? 3 ‘Heer, uw profeten hebben ze gedood, uw altaren verwoest. Ik ben als enige overgebleven, en nu hebben ze het ook op mijn leven voorzien.’ 4 Maar hoe luidt het antwoord van God aan hem? ‘Ik heb zevenduizend mensen voor mijzelf in leven gelaten; die hebben niet voor Baäl geknield.’ 5 Zo is ook nu een klein deel over dat God uit genade uitgekozen heeft. 6 Maar wanneer ze uit genade zijn uitgekozen, dan is dat niet omdat ze de wet naleven, want in dat geval zou de genade geen genade meer zijn.

Bovendien verbindt Paulus de uitverkiezing erbij. God heeft alles in Zijn hand he, Hij zal voor zijn Kerk zorgen, gelukkig smile.gif

Quote:

Dit soort opwekkingen zijn hard nodig voor de kerken op dit moment.

Hm, het soort opwekkingen als dat van de pinkstergemeente acht ik niet nodig voor de kerken op dit moment. Opwekkingen vind ik een vage term; maar het is inderdaad nodig dat mensen God gaan zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ook al heb ik niets met pinkstergemeentes, het is wel een mooi verhaal
smile.gif

[...]

Eensch met de tweede helft van je zin, maar er is niets nieuws onder de zon. Aan de ene kant is er inderdaad gebrek aan honger naar God - zeker. Aan de andere kant denk ik ook dat er nog steeds een groep mensen (een volkje
clown.gif
) is die oprecht hongeren en dorsten naar de gerechtigheid van God
smile.gif
.

Absoluut. De vraag is alleen waarom we daar weinig van zien in de maatschappij, vind ik tenminste. Als mensen naar meer van God verlangen zal Hij dat verlangen ook zeker tegemoet komen geloof ik. Soms is daar volharding voor nodig. Het verhaal van deze opwekking laat ook zien dat God niet naar onze pijpen danst. God doet wat Hij wil, wanneer Hij wil. Je ziet dat mensen nachtenlang baden voor de doop in de Heilige Geest, en uiteindelijk kregen ze die. Of beter, vanaf net voor de eeuwisseling tot 1901 hebben mensen gebeden voor de toestanden in handelingen. Het kan niet anders dan dat die mensen daar intens naar verlangden, anders houd je dat niet vol.

Ik geloof dat we mensen nodig hebben met zo'n mentaliteit, die kosten wat kost God aanwezig willen hebben in de diensten en hun leven.

Quote:
Ik krijg bij mensen die denken dat de Heilige Geest niet meer werkt, dat er geen Waere Gelovighen meer zijn, dat niemand God dient altijd die tekst over Elia in mijn hoofd, die Paulus ook aanhaalt in Romeinen 11:

[...]

Bovendien verbindt Paulus de uitverkiezing erbij. God heeft alles in Zijn hand he, Hij zal voor zijn Kerk zorgen, gelukkig
smile.gif

Uiteraard.

Quote:
[...]

Hm, het soort opwekkingen als dat van de pinkstergemeente acht ik niet nodig voor de kerken op dit moment. Opwekkingen vind ik een vage term; maar het is inderdaad nodig dat mensen God gaan zoeken.

Zijn we het daar in ieder geval over eens, als weare gelovige en evangelo party.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ook wel als een groot werk van de H.Geest gezien word is dat daar bij die oprichting zowel zwart als blank samen kerkten.

(Jammer dan weer dat iemand die je als stichter zou kunnen noemen dan weer een rascist was die de boel heeft lopen te frustreren en dat in Z. Afrika net zoals ook andere kerken daar, ook deze stroming zo z'n mindere bladzijdes kent.)

Quote:

Omdat dit nu eenmaal een discussieforum is hier dan maar een stelling:

Door gebrek aan honger naar God zijn kerken/gemeentes lauw geworden, en leven er nu veel te weinig mensen dicht bij God. Dit soort opwekkingen zijn hard nodig voor de kerken op dit moment.

Opwekkingen, in de zin dat mensen weer een actief geloofsleven krijgen is natuurlijk altijd goed. Gelukkig zijn er ook zat christenen (of die nou Katholiek, Gereformeerd, Orhodox, Anglicaans, etc. zijn) die dat ook hebben. Maar die dat niet hebben wens ik dat natuurlijk ook toe.

Opzich zie ik dat liever intern gebeuren, dan dat er een nieuwe stroming zou moeten ontstaan. Helaas wilde dat vroeger niet altijd lukken (imho is dat ook mede een oorzaak geweest voor het ontstaan van de pinkster beweging).

Vandaag de dag ben ik daar een stuk positiever over en ben ik het met de noodzaak minder eens. Des te meer zit nu het probleem bij groepen als ietsisten, die op een dergelijke manier een zekere spiritualiteit willen plaats geven...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat dit nu eenmaal een discussieforum is hier dan maar een stelling:

Door gebrek aan honger naar God zijn kerken/gemeentes lauw geworden, en leven er nu veel te weinig mensen dicht bij God. Dit soort opwekkingen zijn hard nodig voor de kerken op dit moment.

Door gebrek aan inlevingsvermogen vinden een aantal mensen dat de rest van de mensheid te ver van hun Godsbeeld afstaat. Dit wordt nogal beledigend 'lauw en gebrek aan honger genoemd' en natuurlijk kan dit alleen maar opgelost worden door de opwekkingen van de pinkstergemeenten. Zij zijn dan ook de redders van het christelijk geloof (ownee... redders van de kerk).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Door gebrek aan inlevingsvermogen vinden een aantal mensen dat de rest van de mensheid te ver van hun Godsbeeld afstaat. Dit wordt nogal beledigend 'lauw en gebrek aan honger genoemd' en natuurlijk kan dit alleen maar opgelost worden door de opwekkingen van de pinkstergemeenten. Zij zijn dan ook de redders van het christelijk geloof (ownee... redders van de kerk).

Ik sluit me ietwat genuancanceerder bij deze post aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Absoluut. De vraag is alleen waarom we daar weinig van zien in de maatschappij, vind ik tenminste.

Omdat het een klein volkje is (om met Nienke te spreken). En een klein volkje wordt in een democratie niet veel gehoord, kijk naar de invloed van de SGP in de Kamer bijvoorbeeld, dat is weinig.

Quote:
Ik geloof dat we mensen nodig hebben met zo'n mentaliteit, die kosten wat kost God aanwezig willen hebben in de diensten en hun leven.

Daarom bidden er veel gereformeerden elke dag om de leiding van God door de heilige Geest, is het normaal om voor de kerkgang te bidden of God Zijn Woord nog wil openen door de heilige Geest, etcetra.

* Raido en er wordt natuurlijk gebeden voor de mensen die in de strikken zijn gevallen van het evangelische geloof, dat deze mensen nog terug mochten keren naar de Waarheid opdat ze zich niet zullen bedriegen voor de eeuwigheid.

En ik zou durven stellen dat er deels een Opwekking nodig is.. Opwekking van de ziel van mensen, dat mensen weer dorstig worden naar de gerechtigheid niet een paar mensjes die dorstig zijn, maar dat er weer gemeenten zullen zijn waar maar een paar mensen NIET aan het avondmaal gaan, waar het normaal is dat jongeren actief zijn én gelovig, dat het normaal is dat je woensdagavond naar de kerk gaat voor een bijbelstudie of iets dergelijks. Maar een opwekking is niet te pushen..

Een punt van kritiek is bij mij.. waarom proberen mensen van pinksterbewegingen mij altijd te bekeren tot het christendom? (Nu al 5x gehad, 4x in Utrecht, 1x in Apeldoorn)..


Samengevoegd:

/ vindt het nog 'belangrijker' dat dit jaar de Gereformeerde Gemeenten 100 jaar bestaan knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

waarom proberen mensen van pinksterbewegingen mij altijd te bekeren tot het christendom? (Nu al 5x gehad, 4x in Utrecht, 1x in Apeldoorn)..

Omdat ze dat helemaal niet altijd doen.

Verwar je nu niet groepen als 'de deur' met "de pinksterbeweging"? Dergelijke groepen staat ook in die hoek als extreem te boek.

Iedereen die ik ken uit die hoek zullen jou niet willen bekeren tot het christendom, aangezien je dat al bent. Volgens kerkgenootschappen als de vpe (wereldwijd verreweg de grootste binnen deze stroming) maak jij als christen zijnde deel uit van de Kerk (met de hoofdletter K). Vind ik weinig bekeringsdrang uit naar voren komen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Interessant stuk. smile.gif

Quote:
Door gebrek aan honger naar God zijn kerken/gemeentes lauw geworden,

Wat versta je onder lauw? Ik denk namelijk dat er maar weinig kerken echt lauw zijn, maar misschien dat ik een andere definitie hanteer?

Quote:
en leven er nu veel te weinig mensen dicht bij God.

Dat is altijd zo natuurlijk; het zijn er pas voldoende als iederéén dicht bij God leeft.

Quote:
Dit soort opwekkingen zijn hard nodig voor de kerken op dit moment.

Tijd nu voor een langere reactie. knipoog_dicht.gif

De term "opwekking" is een term die je eigenlijk alleen in evangelische kring hoort en pas ergens in de negentiende eeuw is opgekomen. Maar in feite zeggen zulke "opwekkingen" niets. Op deze manier zijn er ook genoeg sekten snel en wereldwijd gegroeid. Het is dan ook altijd bijzonder verdacht dat zulke opwekkingen nooit thuis schijnen te horen in de al bestaande kerken.

Hoewel ik alle respect heb voor de pinksterbeweging, kun je in dit verhaal ook gemakkelijk de bewegingen Gods Children, de mormonen en de Jehovah's Getuigen invoeren. Ook dat zijn bewegingen die klein en charismatisch begonnen, maar al snel uitgroeiden tot gevestigde groeperingen. Die superlange samenkomsten zijn in dat opzicht ook niet bijzonder. Er zijn sekten geweest die nog veel intenser bezig waren in hun samenkomsten.

Ik wil nu de pinksterbeweging niet voor één of andere sekte uitmaken, laat dat duidelijk zijn, maar het fenomeen "opwekking" graag even wat nuanceren. De "opwekkingen" zijn niet meer dan groeistuipen van nieuwe bewegingen. Net zoals de katholieke Kerk in het begin is gegroeid (en nog steeds groeit), net zoals de reformatie is gegroeid en ook net zoals de islam is gegroeid. Groei zegt dus weinig, en explosieve groei nóg minder.

Mijns inziens is zo'n beweging daarbij ook per definitie verdacht als de katholieke Kerk er niets mee kan. Omdat ik geloof dat God Zijn Kerk bewaart en goede initiatieven uiteindelijk, eventueel nog na (flinke) weerstand omdat mensen niet van veranderingen houden, altijd zullen doorzetten. Bínnen de Kerk, welteverstaan. En ik kan me ook zo voorstellen dat gevestigde protestantse kerken er net zo over denken.

Ik geloof daarom dat zulke opwekkingen niet gewenst zijn, als ze niet binnen de Kerk kunnen groeien. Wat niet binnen de Kerk kan blijven, kan mijns inziens niet van God zijn, aangezien God niet gebaat is bij tweespalt en verdeeldheid in Zijn rijk. Als er veranderingen nodig zijn, dan zal God er voor zorgen dat dat uiteindelijk, na vast en zeker veel ruzie en weerstand, binnen de Kerk gebeurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Omdat ze dat helemaal niet altijd doen.

Verwar je nu niet groepen als 'de deur' met "de pinksterbeweging"? Dergelijke groepen staat ook in die hoek als extreem te boek.

Ik weet niet van welke kerk ze zijn, maar wel dat het altijd mensen uit pinksterbewegingen zijn die mij proberen te bekeren.

Ik heb nog nooit een gesprek gehad met een katholiek of gereformeerd persoon op die manier. Als ik zeg 'ik ben gereformeerd, lid van de gereformeerde gemeenten', dan zegt het ze of niets, of ze zeggen, ok smile.gif Goed dat je christen bent. Dat heb ik nog nooit meegemaakt in een gesprek op straat in Utrecht met iemand van de pinksterbeweging.. Ergens op het forum staat mijn eerste gesprek met zo'n pinktergelovige knipoog_dicht.gif

En dat is niet altijd ten goede knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik weet niet van welke kerk ze zijn, maar wel dat het altijd mensen uit pinksterbewegingen zijn die mij proberen te bekeren.

Nogal fout van die lui. nosmile.gif

Best kans dat mensen uit de pinksterbeweging van een andere dan hun kerk dan van die clubjes ook iets dergelijks over zich krijgen. Althans, ik heb dat wel van mensen gehoord.

Zelf heb ik het nog niet mee gemaakt. (wel eens met muziek trouwens, waarbij ik werd lastig gevallen omdat ik onder weg was naar een hardcore show.)

Maar laat ik 't zo zeggen, ook niet iedere gereformeerde weigert het avondmaal omdat die niet weet of die wel uitverkoren is, zal op de begrafenis de weinig troostende woorden horen dat we niet weten of dit kind wel behouden is en vertaald Godvrezend in een grote angst voor God. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is ook niet wat ik gezegd heb knipoog_dicht.gif

1. Ik ben wel vaker aangesproken door christenen m.b.t evangelisatie

2. Van die christenen behoorden een aantal tot de pinkstergemeenten (welke? zou ik niet weten)

3. En die christenen, behoordende tot de pinkstergemeenten probeerde allemaal mij er toe te bewegen om tot 'hun' beweging toe te treden, of deden daar iig toespelingen op (volwassendoop was Gods Wil, ik moest herdoopt worden en gedoopt worden in de heilige Geest en de gaven van de Geest krijgen).

Daarom mag ik ook zeggen wat ik zei: 'waarom proberen mensen van pinksterbewegingen mij altijd te bekeren tot het christendom? (Nu al 5x gehad, 4x in Utrecht, 1x in Apeldoorn)'. maar inderdaad, misschien had ik iets duidelijker moeten zijn smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christenen uit de pinkstergemeente proberen elkaar ook altijd te bekeren. puh2.gif Misschien heeft de pinkstergemeente last van arrogantie. Maar ja, ik herken het wel bij mezelf. Toen sommige MEDEchristenen tegen mij, als pasbekeerde die voor het eerst gelukkig was dankzij God, gingen zeggen 'overdrijf het niet zo' en 'je hebt godsdienstwaanzin' enzo werd ik ook een beetje arrogant of iets dergelijks. Nummers als 'Jesusfreak', ook een beetje provocerend nummer, zijn denk ik een reactie op gemene opmerkingen. Denk ik hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb dat zelf nog niet als zodanig meegemaakt, wel dat ze veel evangeliseren enzo, maar niet dat de bekeerde mensen perse hun kerk in moeten zeg maar. Maar ik ben dan ook nog niet zo ervaren in dat soort dingen zeg maar.. Maar ik zal eens opletten of dat echt zo is..

Maarja, volgens mij is dit nu een beetje offtopic, de stelling is:

Quote:
Door gebrek aan honger naar God zijn kerken/gemeentes lauw geworden, en leven er nu veel te weinig mensen dicht bij God. Dit soort opwekkingen zijn hard nodig voor de kerken op dit moment.

En wat heb ik daarover te zeggen... euhm..

Ik denk dat er wel een kern van waarheid inzit. Veel mensen die zichzelf christen noemen leven toch wel erg ver van God, maar veel van die mensen kerken volgens mij ook niet echt actief meer. Dus zou het inprincipe niet zoveel moeten uitmaken voor de mensen die wel naar de kerk gaan enzo. Ik denk ook dat bij veel kerken de werken van de Geest ook wat meer in het verborgene blijven, waardoor mensen niet gauw zien dat Hij daar toch ook zijn werk doet. Daardoor denken mensen -en vooral die uit de pinkstergemeenten enzo- die vinden dat die kerken te weinig honger hebben naar God enzo. Ik ben er laatst bijvoorbeeld ook achter gekomen dat er in de gereformeerde gemeente van een vriendin van mij, wel degelijk in tongen gesproken wordt, alleen doen ze dat wel onder het mom van: 'sluit je op in je kamer en bidt in het geheim tot jullie Vader'(zoiets, ik weet niet meer precies waar het staat enzobloos.gif) Bijna niemand weet dat dus.

Maarja, dat is wat ik denk, en ik weet er (nog) niet zoveel vanaf, dus als er iets niet klopt in mijn beredenatie ofzo, zeg het alsjeblieft, ik leer graag bijknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oe, veel reacties, where to begin...

Allereerst even duidelijk maken dat alhoewel ik misschien wel (een groot gedeelte van) het gedachtengoed van de pinksterbeweging ondersteun, ik mijzelf niet onder die groepering reken. Eigenlijk reken ik me tot geen enkele stroming meer... maar goed, dan nu een paar reacties op enkele mensen.

Quote:

Tja wat zal ik zeggen, de Pinksterbeweging is in die zin niets nieuws onder de zon, ze lijken wat op de Montanisten. Wel hebben ze wat interessante ideetjes opgeworpen.

Hmm, ik heb nog nooit van Montanisten gehoord eerlijk gezegd verbaasd.gif Zal er eens wat over opzoeken. Maar zoals Ghortaur ook zegt, alles lijkt wel op iets...

Quote:

[...]Door gebrek aan inlevingsvermogen vinden een aantal mensen dat de rest van de mensheid te ver van hun Godsbeeld afstaat. Dit wordt nogal beledigend 'lauw en gebrek aan honger genoemd' en natuurlijk kan dit alleen maar opgelost worden door de opwekkingen van de pinkstergemeenten. Zij zijn dan ook de redders van het christelijk geloof (ownee... redders van de kerk).

Het is een stelling he, die zijn bedoeld enigsinds te prikkelen, wat in jouw geval wel gelukt is zo te zien puh2.gif Maar kun je ook onderbouwen waarom je dit soort opwekkingen niet ziet zitten dan? Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar smile.gif

Quote:

[...]Omdat het een klein volkje is (om met Nienke te spreken). En een klein volkje wordt in een democratie niet veel gehoord, kijk naar de invloed van de SGP in de Kamer bijvoorbeeld, dat is weinig.

Doet me toch denken aan de actie van BNN. In Nederland misschien een omroep die vrij bekend staat en qua naam toch best groot is, maar in de wereld gewoon nietig. Vraag nu eens rond in Amerika, en er zijn toch opeens een stuk meer mensen die ervan gehoord hebben.

Quote:
[...]Daarom bidden er veel gereformeerden elke dag om de leiding van God door de heilige Geest, is het normaal om voor de kerkgang te bidden of God Zijn Woord nog wil openen door de heilige Geest, etcetra.

Dat is al super, maar wat voor vruchten zie je daarvan eigenlijk?

Quote:
* Raido en er wordt natuurlijk gebeden voor de mensen die in de strikken zijn gevallen van het evangelische geloof, dat deze mensen nog terug mochten keren naar de Waarheid opdat ze zich niet zullen bedriegen voor de eeuwigheid.

Dat is dan weer wat minder knipoog_dicht.gif

Quote:

En ik zou durven stellen dat er deels een Opwekking nodig is.. Opwekking van de ziel van mensen, dat mensen weer dorstig worden naar de gerechtigheid niet een paar mensjes die dorstig zijn, maar dat er weer gemeenten zullen zijn waar maar een paar mensen NIET aan het avondmaal gaan, waar het normaal is dat jongeren actief zijn én gelovig, dat het normaal is dat je woensdagavond naar de kerk gaat voor een bijbelstudie of iets dergelijks. Maar een opwekking is niet te pushen..

Het gaat mij er bij een opwekking meer om dat mensen gewoon hongerig worden naar intimiteit met God, dat mensen God zoeken en naar geestelijk voedsel verlangen. Al het andere komt vanzelf wel dan, al beeld ik me toch iets andere vruchten in daarvan dan jij knipoog_dicht.gif

Quote:
Een punt van kritiek is bij mij.. waarom proberen mensen van pinksterbewegingen mij altijd te bekeren tot het christendom? (Nu al 5x gehad, 4x in Utrecht, 1x in Apeldoorn)..

Tja, de overtuiging van zowel evangelische (dan wel de wat charismatische) als pinkstergemeentes is dat mensen in traditionele kerken gebonden zijn aan religie, en niet vrij in Christus. In veel gevallen deel ik die mening, maar ik weet ook dat er heel veel mensen zijn waarbij dat niet het geval is. Maar goed, dat is weer een andere discussie.

Quote:

Interessant stuk.
smile.gif

[...]Wat versta je onder lauw? Ik denk namelijk dat er maar weinig kerken echt lauw zijn, maar misschien dat ik een andere definitie hanteer?

Lauw noem ik mensen waarvan hun geloof is ingezakt, die geen passie voor Jezus meer hebben, die niet meer luisteren naar Hem en zeker niet gehoorzamen. Deze tekst geeft het toch wel het best weer voor mij:

Want ieder die zijn leven wil behouden, zal het verliezen; maar wie zijn leven verliest omwille van mij, zal het behouden. (Lucas 9:24)

Weinig mensen zijn bereid hun leven te verliezen tegenwoordig. Ik geloof dat als iedereen Gods wil zou doen, dat sowieso de hele wereld zou geloven, en niemand verloren zou gaan. Dat is namelijk Gods ultieme verlangen. Blijkbaar zijn er ontzettend veel mensen ongehoorzaam, want er is nog maar een fractie van de wereld gered. Die ongehoorzaamheid komt dan, in mijn logica tenminste, door gebrek aan radicaliteit, gebrek aan passie voor Jezus. Als je gepassioneerd bent over iemand zul je veel meer voor die persoon doen dan als hij/zij je koud laat.

Quote:
[...]Dat is altijd zo natuurlijk; het zijn er pas voldoende als iederéén dicht bij God leeft.

Zelfde verhaal eigenlijk knipoog_dicht.gif In feite zullen we voor het ultieme toch moeten wachten tot onze dood, daarna zullen we pas echt dicht bij God leven. Maar dat sluit niet uit dat we hier op aarde toch al een gedeelte van dat leven mogen zien/ervaren.

Quote:
[...]Tijd nu voor een langere reactie.
knipoog_dicht.gif

Ik houd m'n hart vast puh2.gif

Quote:
De term "opwekking" is een term die je eigenlijk alleen in evangelische kring hoort en pas ergens in de negentiende eeuw is opgekomen. Maar in feite zeggen zulke "opwekkingen" niets. Op deze manier zijn er ook genoeg sekten snel en wereldwijd gegroeid. Het is dan ook altijd bijzonder verdacht dat zulke opwekkingen nooit thuis schijnen te horen in de al bestaande kerken.

Tja, maar dat hoeft niet een teken te zijn dat het meteen slecht is. Het probleem is denk ik dat mensen zich gewoon veel te veel vasthouden aan tradities, dogma's, sacrementen, terwijl God daar bovenstaat. God laat zich niet beperken tot al die dingen. Dat wil niet zeggen dat ze allemaal fout zijn, maar wel dat God meer is dan dat. Als God zich dan openbaart op zo'n manier past dat gewoon niet in bestaande kerken, al is de wil om die opwekking daar te brengen er meestal wel. Erg jammer vind ik dat persoonlijk.

Quote:
Hoewel ik alle respect heb voor de pinksterbeweging, kun je in dit verhaal ook gemakkelijk de bewegingen Gods Children, de mormonen en de Jehovah's Getuigen invoeren. Ook dat zijn bewegingen die klein en charismatisch begonnen, maar al snel uitgroeiden tot gevestigde groeperingen. Die superlange samenkomsten zijn in dat opzicht ook niet bijzonder. Er zijn sekten geweest die nog veel intenser bezig waren in hun samenkomsten.

Tja, wat zal ik zeggen. Satan is een grote na-aper. Buiten dat is het logisch dat je natuurlijk bij dit soort openbaringen altijd moet toetsen. Wat zijn de vruchten bijvoorbeeld, komen mensen dichter bij God, eren ze Jezus. Belangrijk is altijd om de Bijbel centraal te houden, en te blijven luisteren naar wat God zegt, door situaties en door de Bijbel. Zo is het niet moeilijk te zien dat Jehovah's getuigen toch behoorlijk zijn afgedwaald, aangezien ze bijvoorbeeld niet erkennen dat Jezus God is. Dat zijn gewoon fundamentele dingen.

Quote:
Ik wil nu de pinksterbeweging niet voor één of andere sekte uitmaken, laat dat duidelijk zijn, maar het fenomeen "opwekking" graag even wat nuanceren. De "opwekkingen" zijn niet meer dan groeistuipen van nieuwe bewegingen. Net zoals de katholieke Kerk in het begin is gegroeid (en nog steeds groeit), net zoals de reformatie is gegroeid en ook net zoals de islam is gegroeid. Groei zegt dus weinig, en explosieve groei nóg minder.

Dat is waar. Er gebeurt een hele hoop op dit moment, nieuwe religies worden met bosjes uit de grond gestampt, en verspreiden zich snel, bestaande religies winnen aan populariteit. Zoals ik hierboven ook zei, Satan is een na-aper. Chaos en verwarring laten ons afleiden van de dingen die werkelijk van God zijn geloof ik.

Quote:
Mijns inziens is zo'n beweging daarbij ook per definitie verdacht als de katholieke Kerk er niets mee kan. Omdat ik geloof dat God Zijn Kerk bewaart en goede initiatieven uiteindelijk, eventueel nog na (flinke) weerstand omdat mensen niet van veranderingen houden, altijd zullen doorzetten. Bínnen de Kerk, welteverstaan. En ik kan me ook zo voorstellen dat gevestigde protestantse kerken er net zo over denken.

Hmm, ik weet niet of het altijd zo werkt. Op zich een logische gedachtengang, maar ik denk toch dat mensen God behoorlijk kunnen tegenwerken hoor. Verder ben ik niet rooms katholiek dus je mening deel ik uiteraard niet knipoog_dicht.gif

Quote:
Ik geloof daarom dat zulke opwekkingen niet gewenst zijn, als ze niet binnen de Kerk kunnen groeien. Wat niet binnen de Kerk kan blijven, kan mijns inziens niet van God zijn, aangezien God niet gebaat is bij tweespalt en verdeeldheid in Zijn rijk. Als er veranderingen nodig zijn, dan zal God er voor zorgen dat dat uiteindelijk, na vast en zeker veel ruzie en weerstand, binnen de Kerk gebeurt.

Ik geloof ook niet dat God verdeeldheid wil. Wat ik wel geloof is dat God een Kerk wil, niet een instituut, een organisatie of kerkverband, maar een groep mensen die allemaal geloven in de enige levende God en Zijn Zoon Jezus, en elkaar als broers en zussen zien. Een Kerk die verder gaat dan de beleving of leer, maar teruggaat naar waar het allemaal om draait: God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dat is al super, maar wat voor vruchten zie je daarvan eigenlijk?

Geloof, Hoop en Liefde smile.gif

Quote:
Al het andere komt vanzelf wel dan, al beeld ik me toch iets andere vruchten in daarvan dan jij

De Opwekking 'van' John Edwards waren ook niet met val-in-de-Geest-gebeurtenissen knipoog_dicht.gif

Quote:
Tja, de overtuiging van zowel evangelische (dan wel de wat charismatische) als pinkstergemeentes is dat mensen in traditionele kerken gebonden zijn aan religie, en niet vrij in Christus.

Ja en dat is dan heel jammer, maar het wijst alleen maar op het onbegrip van pinkstergelovigen over het begrip 'traditionele kerken' en 'religie' (en misschien ook 'vrij in Christus').

Quote:
Lauw noem ik mensen waarvan hun geloof is ingezakt, die geen passie voor Jezus meer hebben, die niet meer luisteren naar Hem en zeker niet gehoorzamen.

Vaak zijn die mensen dan niet meer dan kerkganger, en ook nooit anders geweest.

Ik geloof ook in de Kerk, de gemeenschap der gelovigen over kerkmuren heen, echter kerkverbanden zijn er niet voor niets ze verbinden mensen met dezelfde theologische opvattingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Geloof, Hoop en Liefde
smile.gif

Ik doelde meer op wat voor effect dat bidden had. Je zei dat er gebeden wordt dat God wil spreken door Zijn Woord. Merk je dan ook vaak dat God je geraakt wordt door een tekst en daardoor iets in je leven verandert bijvoorbeeld?

Quote:
[...]De Opwekking 'van' John Edwards waren ook niet met val-in-de-Geest-gebeurtenissen
knipoog_dicht.gif

Ik bedoel maar.

Quote:
[...]Ja en dat is dan heel jammer, maar het wijst alleen maar op het onbegrip van pinkstergelovigen over het begrip 'traditionele kerken' en 'religie' (en misschien ook 'vrij in Christus').

Ik ben het met je eens dat er toch nog vaak wordt geoordeeld, juist in die hoek. Of eigenlijk is het meer zo dat er verkeerde conclusies worden getrokken. Wat ik in mijn omgeving wel merk is dat dit soort acties wel altijd met goede bedoelingen worden gedaan. Meestal gaan ze toch niet de straat op met de intentie om gereformeerden te bekeren tot hun kerkgenootschap, maar juist om Gods liefde en Vaderhart te laten zien. Het idee dat ik hier gekregen heb van de Gereformeerde Gemeente, maar ook van mensen die daar jarenlang hebben gezeten of in zijn opgegroeid is toch dat er vrijwel alleen hel en verdoemenis gepreekt wordt, dat er erg de nadruk ligt op het zondig zijn van de mens, terwijl het evangelie juist een goede, blijde boodschap is. In mijn omgeving ken ik alleen mensen die juist bewogen zijn met deze personen, en ze God willen laten kennen zoals Hij echt is, een God vol genade.

Quote:
[...]Vaak zijn die mensen dan niet meer dan kerkganger, en ook nooit anders geweest.

Dat kan, er zijn ook mensen die trouw naar gebedsavonden gaan, elke zondag naar de kerk en zich inzetten voor hun gemeente, maar niet in hun roeping komen die God voor ze bedoeld heeft. Vaak toch omdat ze hun droom niet achterna (durven) gaan, ongehoorzaam zijn, etc. Geldt voor mezelf ook wel grotendeels moet ik toegeven. Ik zit hier heel schijnheilig te posten hoe goed God is en hoe ik tegen dingen aankijk, maar het is toch altijd iets heel anders die dingen in de praktijk te brengen. Ik weet ondertussen zeker dat God mij als evangelist wil gebruiken, en zeer waarschijnlijk (ook) in het buitenland. Ik weet ook dat het heel goed kan zijn dat God nu tegen mij gaat zeggen dat ik deze kamer moet uitlopen, de trein naar schiphol moet pakken en het eerste vliegtuig naar Australië moet nemen, om maar iets te noemen. Toch ben ik op de 1 of andere manier nog steeds bang, en durf ik in feite niet te luisteren.

Ieder mens is zondig, er zijn geen uitzonderingen. Iedereen die gelooft dat Jezus Heer is, de Zoon van God, zijn/haar verlosser, zal ook gered worden geloof ik. Alleen vind ik het zo erg om te zien dat mensen vaak wel een leven weggooien. Zoals ik al zei zijn er zoveel mensen die hun leven krampachtig proberen vast te houden, maar uiteindelijk er niets aan over houden. Mensen die juist bereid zijn alles op te geven en Jezus te volgen, die hun leven in Gods handen leggen en zich door Hem laten leiden, die zijn het die uiteindelijk het beste leven krijgen, een leven perfect voor hun op maat gemaakt door God zelf. Daar is gehoorzaamheid voor nodig, en passie voor Jezus.

Quote:
Ik geloof ook in de Kerk, de gemeenschap der gelovigen over kerkmuren heen, echter kerkverbanden zijn er niet voor niets ze verbinden mensen met dezelfde theologische opvattingen.

Er is maar 1 God, die 1 Kerk heeft gesticht, en die verdeeldheid hoort daar niet in thuis. De ene kerk zegt dit, de andere dat. Je kunt het andere theologische opvattingen noemen, maar vaak staat het recht tegenover elkaar, en kan het niet allebei waar zijn. Je snapt waar ik heen wil...

Ik geloof dat elk kerkverband fouten en imperfecties heeft. Net als mensen is er geen perfecte kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tja, de overtuiging van zowel evangelische (dan wel de wat charismatische) als pinkstergemeentes is dat mensen in traditionele kerken gebonden zijn aan religie, en niet vrij in Christus. In veel gevallen deel ik die mening, maar ik weet ook dat er heel veel mensen zijn waarbij dat niet het geval is. Maar goed, dat is weer een andere discussie.

Daar ben ik het als evangelische bij de vpe kerkende christen toch echt niet mee eens. smile.gif

Zowel niet met dat het daar de overtuiging is (alsof dat een leerstuk is), als met die 'overtuiging. smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Ik geloof ook in de Kerk, de gemeenschap der gelovigen over kerkmuren heen, echter kerkverbanden zijn er niet voor niets ze verbinden mensen met dezelfde theologische opvattingen.

yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daar ben ik het als evangelische bij de vpe kerkende christen toch echt niet mee eens.
smile.gif

Zowel niet met dat het daar
de
overtuiging is (alsof dat een leerstuk is), als met die 'overtuiging.
smile.gif

Nouja, ik zei ook dat het om de wat charismatische kerken ging he knipoog_dicht.gif Als 'evangelo' heb jij toch vrij behoudende ideeën in mijn ogen eerlijk gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid