Spring naar bijdragen

Dode Zee Rollen


Aanbevolen berichten

Waar kan ik hier meer over lezen? Ik heb van iemand gehoord die deze gelezen zou hebben dat er in zou staan dat Jezus zelf heeft verteld dat er niet een instituut als de Kerk zou moeten komen ofzo. Is dat waar, zijn er hier mensen die dit gelezen hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb wel eens zo'n samenzweringsboekje gelezen over de Dode zeerollen. Het is van diezelfde lui die een proces hadden aangespannen tegen Dan Brown over de Da Vincicode. Ik weet het fijne er niet meer van, maar het kwam er ongeveer op neer dat Jezus eigenlijk een verlichte Essseense goeroe was, en dat Paulus Zijn boodschap heeft misbruikt en omgevormd. Allemaal onzin dus. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben niet meteen een expert, maar van wat ik over de Dode Zeerollen gehoord heb zijn ze eigenlijk niet zo wereldschokkend, in tegendeel, ze bevestigen voor het grootste deel gewoon dat onze Bijbeltekst best nauwkeurig overgeleverd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waar kan ik hier meer over lezen? Ik heb van iemand gehoord die deze gelezen zou hebben dat er in zou staan dat Jezus zelf heeft verteld dat er niet een instituut als de Kerk zou moeten komen ofzo. Is dat waar, zijn er hier mensen die dit gelezen hebben?

Nou, ik heb er stukjes uit gelezen (e.e.a. is wel op internet te vinden) maar wat jij gehoord hebt is sowieso absoluut niet waar, om de doodsimpele reden dat de dode-zeerollen van voor de tijd van Jezus zijn!

Je moet aan diegene die je dat vertelt heeft, ook eens vragen of hij in sprookjes gelooft, want als ie dit soort onzin serieus neemt, is ie ver heen.

Maar het kan natuurlijk ook dat hij/zij iets anders bedoelde dan de dode-zeerollen, zoals bv. één van de vele pseudo-evangelieën (Thomas, Maria, etc). Dat zijn allemaal werken die pas eeuwen na Jezus zijn geschreven door aanhangers van de gnostiek, een griekse mystieke stroming die in het christendom is 'geinfiltreerd'. Deze dwalingen hadden het niet zo op met de kerk, en eigenlijk ook niet met Jezus en van het oude testament, want ze maakten een soort griekse mysticus van hem. Iets wat compleet niet Joods is. Verder verwierpen ze massaal het oude testament omdat de God die daarin voorkwam toch echt niet "dé God" kon zijn waar Jezus het over had, etc.

En wat ook nog kan is dat ie wel de dode-zee-rollen bedoelde, maar dan in de wat obscure intepretatie van sommige 'Christ-mythers' (die geloven dat Jezus nooit echt bestaan heeft, en dat alle verhalen over hem op e.o.a. manier verzonnen zijn n.a.v. heidense goden en mythen). Dergelijke personen (die zelfs door de reguliere -niet christelijke- bijbelwetenschap niet serieus worden genomen) komen nog wel eens met het verhaal dat Jezus (die dus verzonnen is) deels gebaseerd is op de 'grote leraar' die in de dode-zee-rollen vaak ter sprake komt. Men beweert dan dat Jezus gemodelleerd is naar een grote esseense leider die zo'n 100 jaar voor Christus heeft geleefd.


Samengevoegd:

Quote:

Ik ben niet meteen een expert, maar van wat ik over de Dode Zeerollen gehoord heb zijn ze eigenlijk niet zo wereldschokkend, in tegendeel, ze bevestigen voor het grootste deel gewoon dat onze Bijbeltekst best nauwkeurig overgeleverd is.

inderdaad. Ze laten bv. zien dat de boekrol van Jesaja op één woordje en wat spellingswijzigingen na honderden jaren lang hetzelfde is gebleven (tussen een paar honderd vóór christus en een paar honderd ná Christus, toen rabbijnen de Masoretische tekst officieel vaststelden).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid