Spring naar bijdragen

Opwekking slaat nummer 666 over


Aanbevolen berichten

Opwekking slaat nummer 666 over

van onze redactie kerk

PUTTEN - In de nieuwe bundel met Opwekkingsliederen, die loopt van 1 tot 667, ontbreekt nummer 666. Het bestuur van stichting Opwekking vond het 'te gevoelig' liggen om het getal van het beest in de bundel op te nemen.

Hoewel de bundel met liederen officieel pas met Pinksteren wordt gepresenteerd, werd afgelopen weekend in Dalfsen de bijbehorende cd met nieuwe nummers al ingezongen. Daarin bleek nummer 666 te ontbreken. ,,Het bleek dat veel mensen het erg confronterend zouden vinden als er een Opwekkingslied 666 zou zijn'', zegt directeur Joop Gankema van stichting Opwekking. Bijkomend probleem was dat 666, als het er wel in zou staan, dit jaar het laatste nummer van de bundel zou zijn. ,,En daarmee zou het getal 666 dus op elk muziekboek staan, op elke cd-hoes. Bovendien zou het dan het laatste nummer van de cd zijn.''

Als 666 ,,ergens tussenin'' had gestaan, had Opwekking er volgens Gankema er waarschijnlijk wel een lied aan toegekend. ,,Een prachtig overwinningslied, of zo. Maar we hebben er nu voor gekozen mensen niet voor het hoofd te stoten.''

De mededeling dat Opwekking het getal van het beest had overgeslagen, werd volgens Gankema zaterdag met applaus ontvangen.

In 2003 zei Gankema nog dat Opwekking geen probleem zag in het opnemen van nummer 666 in de liedbundel. ,,Wij zijn niet bijgelovig, dus wat mij betreft nummeren we gewoon door. Er is immers ook een Opwekkingslied 13'', zei hij toen.

Het getal 666 komt voor in het Bijbelboek Openbaring. Daar staat, in hoofdstuk 13, vers 18: ,,Laat ieder die inzicht heeft het getal van het beest ontcijferen; er wordt een mens mee aangeduid. Het getal is zeshonderdzesenzestig.''

Met 'het beest' wordt gedoeld op de duivel.

BRON: Nederlands Dagblad

_______________________________________________

Tja, wat zal ik zeggen... noparty.gif

Ze maken zich er imo toch een beetje belachelijk mee, met zulke acties... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 102
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Opwekking slaat nummer 666 over

wie vroeg zich dat nu af, eergisteren? Pius dacht ik, of ze nummer 666 wel op zouden nemen. Hoe dan ook diegene had gelijk, en ik zag het ook wel gebeuren, maar toch, ik vind het overdreven.

Gaan ze nu 777 ook overslaan omdat geen enkel lied goed genoeg is? puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doet me denken aan Amerikaanse wolkenkrabbers, die soms geen dertiende verdieping hebben. De dertiende verdieping heet dan 12A, of eenvoudigweg 14. Want tja, het getal dertien is nu eenmaal een ongeluksgetal...

Mijns inziens valt dit 666-gebeuren onder precies hetzelfde niveau. Beetje rare actie van Opwekking dus, had ik niet van ze verwacht.

En nu lees ik dat Thorgrem ook aan Amerika dacht. Hoe aandoenlijk. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had eerlijk gezegd inderdaad een lied over Jezus' overwinning op satan ofzo eropgezet. Maar als het inderdaad op elk boek komt te staan heeft het toch wel iets lulligs... maar goed, dan vraag ik me weer af, hadden ze niet een nummertje meer of minder kunnen bedenken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het zou pas humor zijn als ze opwekkings nummer 666 ook een duivels tintje zouden geven.
smile.gif

Ik speculeerde eerlijk gezegd op een lied uit openbaringen.

Maar ik vind dit dus zo vermoeiend van die opwekkingsgasten. Eerst dacht ik 'gelukkig gaan ze 666 wel uitbrengen', maar nee, nu draaien ze bij door bepaalde oevergevoelige knakkers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, ik vind het niet zo'n probleem dat ze nummer 666 overslaan. Als ze daar een heleboel mensen een fijner gevoel bij geven bij het kopen van de cd's, liedboeken etc, of zelfs bij het zingen van het lied zelf. Ach, waarom zou ik er dan moeilijk over doen. Zo belangrijk is de excacte opvolging van getallen in de opwekkingsbundel voor mij nu ook weer niet dat ik dit niet vind kunnen. engel.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die het niet zo prettig zouden vinden om met grote letters (cijfers,dan) "666" door de beamer geprojecteerd te zien worden op het scherm waarvan zij vol overgave hun lofzang aan Jezus lezen.. smile.gif

Enerzijds geeft men dit getal nu inderdaad te veel waarde, anderzijds, och... als er mensen zijn die zich hier prettiger bij voelen dan zie ik het probleem niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Misschien is het overdreven, maar aan de andere kant is 666 het nummer van het beest, van de duivel. Waarom zou je het niet overslaan?

Omdat nummering gewoon door hoort te gaan. 667 is het 667-ste nummer, niet het 666-ste.

Angst voor een drie cijfer combinatie "666" is totaal irrationeel.

"666" komt alleen als pagina nummer in de bijbel voor. In Openbaring staat het namelijk uitgeschreven. En de tekst zegt trouwens ook NIET "Hier komt het aan op wijsheid. Laat ieder die inzicht heeft het getal van het beest ontcijferen; er wordt een opwekkingslied mee aangeduid. Het getal is zeshonderdzesenzestig." zoals ook uit openbaring 13:18 blijkt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk vind ik dit echt een geval van een actie die JUIST de aandacht op dat getal vestigd, door het weg te laten. Net als dat een predikant wil dat je 'mensen' zingt ipv 'zonen', omdat het anders vrouwonvriendelijk zou zijn. Als het er gewoon in had gestaan hadden er een op minder mensen bij stilgestaan er een probleem van te maken dan dat nu gebeurd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe meer waarde je een getal geeft, hoe gevaarlijker het word...

als ze er geen stampei van maken is d'r toch niks aan de hand?

En wat doen wij? Stampei erover maken. clown.gif

Van mij had het niet gehoeven, daar niet van. Maar nu het wel zover is, heb ik er ook geen problemen mee. Het is een afwegen van belangen. En kennelijk werd het belang van de mensen die liever geen 666 als laatste nummer in hun bundeltje willen, dan het belang van de mensen die er geen probleem in zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja, als ik heel eerlijk ben snap ik het wel. Als het nummer er wel gewoon had ingestaan was er waarschijnlijk ook weer een groep geweest die had gezegd dat het weg moest. Ik had denk ik hetzelfde gedaan. Maar als die middenin kwam te staan dan had ik het ook laten staan. Nu komt het overal te staan en kun je weer van die scheve koppen gaan krijgen. Je zult het namelijk écht óveral op zien staan. Als dat niet zo was dan hadden ze het inderdaad wel gewoon kunnen houden (dus 666 er wel in). Maja, bijgelovig wil ik het toch niet noemen. Als ik het artikel lees dan komt het op mij over dat ze het weglaten om niet mensen tegen hun hoofd te stoten (wat heel gemakkelijk gebeurd).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mischien is de volgende tekst van Paulus mooi ter overdenking mbt tot het rekening houden met andermans zwakheden (bijvoorbeeld het weglaten van nummer 666 smile.gif ). Paulus heeft het dan wel over eten, maar het principe is duidelijk:

Romeinen 14:13 Laten we elkaar daarom niet langer veroordelen, maar neem u voor, uw broeder en zuster geen aanstoot te geven en hun niet te ergeren. 14 Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt. 15 Als u dus uw broeder of zuster kwetst door wat u eet, handelt u niet langer overeenkomstig de liefde. Laat hen voor wie Christus gestorven is niet verloren gaan door het voedsel dat u eet. 16 Breng het goede dat God u schenkt geen schade toe, 17 want het koninkrijk van God is geen zaak van eten en drinken, maar van gerechtigheid, vrede en vreugde door de heilige Geest. 18 Wie Christus zo dient, doet wat God wil en wordt door de mensen gerespecteerd. 19 Laten we daarom streven naar wat de vrede bevordert en naar wat opbouwend is voor elkaar. 20 Breek het werk van God niet af omwille van wat u eet. Weliswaar is alle voedsel rein, maar het is verkeerd om iets te eten dat iemand aanstoot geeft. 21 Vlees, wijn of iets anders waaraan uw broeder of zuster aanstoot neemt, kunt u beter laten staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid