Spring naar bijdragen

Overal en Nergens thuis.


Aanbevolen berichten

http://forum.credible.nl/topic.php?id=12245&singlepost=557440

Door Mr. Emilio op woensdag 14-03-2007 10:30:08

Ik heb zelf vrij stevige evamgelische roots:

Ben geboren terwijl mijn ouders lid waren van een baptistengemeente. Na onenigheid met de gemeenteleiding een paar jaar VEG omdat die op de hoek zat, en de laatste 18 jaar een Evangelische gemeente.

Ik heb me daar eigenlijk altijd behoorlijk thuisgevoeld en nog steeds voelt het als een warm bad en een veilig nest.

Tegelijker tijd voel ik me steeds minder thuis binnen Evangelisch Nederland. Ik weet niet zo goed waar het aan ligt en hoe ik het moet verwoorden, maar vorm wordt steeds minder belangrijk voor me en tegelijkertijd juist veel belangrijker.

Binnen EC (Evangelisch Charismatisch) Nederland hebben we nog wel eens de neiging om te schoppen tegen iets wat riekt naar tradities en regels.

Wellicht ten overvloede: ik ben niet aan het nestbevuilen, stroming-kicken of evangelo-pesten. Dit is mijn eigen beleving.

Ik voel mezelf een beetje zweven. Ik voel me overal en nergens thuis. Als ik met mijn vriendin meega naar de Hersteld Hervomde gemeente, kan ik oprecht genieten van vorm en traditie. Met name de rust die weerklinkt in een eeuwenoud gebouw, het gedragen orgelspel, de traditie van het uitspreken van 'Votum en Groet', het respect voor de Heiligheid van God in de wijze waarop mensen zich kleden, voedt mijn ziel.

Aan de andere kant is het een verademing om ondergedompeld te worden in het bad van liefde en persoonlijke aandacht binnen mijn thuisgemeente.

Ik voel me dus een beetje verdwaasd, verdwaald en nergens helemaal wel of echt niet thuis.

Wie herkent dit probleem?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volwassen worden heet dat. puh2.gif Zoeken naar de middenmoot. Nu zit je m.i. ook wel tussen twee uitersten in hoor. Op zich ken ik het gevoel verder wel. Alleen is het bij ons wat makkelijker, omdat je weliswaar als parochie samen in de Kerk zit, maar dat je daarbuiten toch je eigen mensen opzoekt. Bij ons zit alles van Hersteld Hervormd tot Charismatisch min of meer onder één koepel, en dat maakt het toch wat makkelijker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Best heel herkenbaar.

Ik heb bijvoorbeeld een enorme weemoed naar diensten zoals ik die vroeger in mijn traditionele min of meer evangelische gemeente meemaakte. Veel stilte, diepe overdenking, eerbied, ootmoed en 4 stemmige acapella gemeentezang, in de stijl van koralen van Bach.

Ik verlang terug naar dingen waar ik me enorm tegen heb afgezet. Dat is het gekke.

Maar die gemeente bestaat niet meer, althans hij bestaat nog wel, maar is èn gedecimeerd èn (gedeeltelijk) gemoderniseerd en ik woon er ver vandaan. En zo ideaal was alles ook weer niet.

Maar ik voel me elders nooit helemaal thuis.

Maar wel voor een groot gedeelte en dat moet dan maar zo.

En ik heb ook het "verlangen" zelf weten te waarderen. Het is soms een verlangen wat pijn doet, maar aan de andere kant het vertrouwen dat het ooit wordt vervuld. En dat geeft me op een of andere manier het gevoel dat ik lééf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb dit ook wel een beetje. Ik mis het warme bad van mijn oude Nederlands Hervormde gemeente, en ook dingen als het "Votum en Groet" inderdaad. Maar tegelijkertijd voel ik me onwijs dicht bij God in de diensten van een Pinkstergemeente, door middel van de opwekkingsliederen, de manier van preken, en dingen als gezamelijk bidden waar dan ook je eigen gebed hardop kunt uitspreken. En ik verlang onwijs naar de doop d.m.v. onderdompeling.. en toch. als ik soms weer met mn ma meega naar de NHK.. zoo vertrouwd, en zoveel eerbied!

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Evangelisch Nederland' is in zekere zin ook zo breed als het zich zelf maakt. Als ik plots naar een andere gemeente zou moeten zoeken, dan zou ik VPE, VEG of misschien een baptisten gemeente wel in overweging nemen.

Maar ik zie mij bijvoorbeeld weer eerder naar de CGK gaan, dan naar bepaalde gemeenten in de charismatische hoek alla Benny Hinn.

Traditie mis ik wel eens. Ik vind sowieso dat de reformatie an sich op bepaalde punten wel iets te rigoureus bezig is geweest, maar dat terzijde. Vandaar dat ik wel eens flirt met de anglicaanse kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kom uit een enigzins traditionele baptistengemeente, met Johan de Heer etcetera....ook wel Opwekking trouwens.....elke keer als ik een lied van Johan de Heer hoor, denk ik terug aan de geborgenheid die ik voelde in die kerk...ik geloof zeker in de Gaven van de Geest en dat die belangrijk zijn, maar dat evangelische gedoe er om heen hoeft niet voor mij.......ik wil eigenlijk mijn blik verbreden en eens gaan kijken in de GKV, NGK etcetera

alleen krijg ik steeds het idee dat God mij in een bepaalde gemeente wil, en dat is een hele evangelische, maar misschien is dat ook wel zelfsuggestie....ik voel me er in ieder geval niet happy(ben e rook nog niet zo vaak geweest)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit gewoon bij twee gemeenten big-smile.gif Ik voel me het meest thuis bij mijn eigen PKN-kerk en ga voor het geloof naar een baptistengemeente. Voor mij een geweldige combinatie omdat er gewoon zoveel verschillen in opvattingen en geloof zijn. Bij de baptistengemeente groei ik erg in mijn geloof en bij de PKN leer ik weer dat ik niet alles klakkeloos aan moet nemen (ben ik heel goed in...). Een beter combinatie kan ik me dus niet wensen big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 7 years later...

Tegelijker tijd voel ik me steeds minder thuis binnen Evangelisch Nederland. Ik weet niet zo goed waar het aan ligt en hoe ik het moet verwoorden, maar vorm wordt steeds minder belangrijk voor me en tegelijkertijd juist veel belangrijker.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Tegelijker tijd voel ik me steeds minder thuis binnen Evangelisch Nederland. Ik weet niet zo goed waar het aan ligt en hoe ik het moet verwoorden, maar vorm wordt steeds minder belangrijk voor me en tegelijkertijd juist veel belangrijker.

______________________________________________________

We provide guarantee to pass Pass4sure.co.uk cisco ccna gmat with online exam comptia security+ sy0-401 pdf training itil and you can also get best quality Palm Beach Atlantic University mcat along with Northwestern University mcat for your guaranteed success.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid