Spring naar bijdragen

Theaterdienst "Esta Fette"


Aanbevolen berichten

theaterdienstkopie.gif

Al een paar maanden zijn de leden van de JDC weer druk bezig met het maken van de theaterdienst. Dit is een jaarlijks terugkerende dienst waarin de JDC-ers al hun creativiteit en (overbodige) energie in kunnen stoppen. Dit jaar is als uitgangspunt een verhaal uit Prediker genomen, wat wilde hij doorgeven aan anderen? Hoe vatten anderen dat op? Wat wil je zelf doorgeven aan anderen en hoe wil je dat gaan doen? Samen met Esta Fette gaan we op reis en vinden we een heleboel antwoorden en misschien nog wel veel meer nieuwe vragen...

De JDC (jeugddienstcommissie) is een onderdeel van de PKN-kerk van Vianen. Ik vind het geweldig dat ik er in mee mag organiseren, vooral omdat het zo gezellig is en iedereen altijd weer met hele creatieve ideeën komt.

Waarom is een jeugddienst zo anders dan andere jeugdkerken?

- Het is geen jeugdkerk knipoog_dicht.gif

- Er wordt vaak vanaf een hele creatieve hoek licht op "de zaak" (in dit geval een stuk uit Prediker) geworpen

- Er is geen aanbidding (in de vorm van een bandje, worshipmuziek en handen in de lucht)

- In de theaterdienst ligt uiteraard veel nadruk op theater en het uitspelen van de boodschap

- de muziek (met name de teksten, maar ook sommige melodieën) is grotendeels door de JDC zelf geschreven.

- Er wordt veel gebruik gemaakt van symbolen (jaa... ketterse Roomse gebruiken...)

Wat ik wel jammer vind (maar dat is persoonlijk), is dat de nadruk vaak minder op God ligt, maar meer op de mens. Een soort bewustmaking van je ego, positief daaraan is dat je vaak erg wordt geprikkeld om na te denken over je levensstijl en of dat allemaal wel zo goed is als je zelf denkt. Negatief daaraan vind ik dat God soms een beetje op de achtergrond lijkt te verdwijnen. Zeker in dit geval, omdat God natuurlijk ook in het boek Prediker niet bepaald de boventoon voert.

Veel reacties zijn erg positief, omdat onze diensten zo anders zijn, maar we kregen pasgeleden ook de vraag van een vader "of de dienst wel door jeugd is voorbereid". Hij vond het zelf wel geweldig maar z'n dochters niet. Zoals jullie zien, het is allemaal heel persoonlijk wat je er van vindt, maar zeker waard om een keer mee te maken!

Jullie zijn allemaal van harte welkom in de Hoeksteen in Vianen.

op 25 maart om 12:00u.

Voor (een heel klein beetje) meer info kun je altijd de site bekijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
  • 7 years later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid