Spring naar bijdragen

Carnaval: wat ga jij doen?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 91
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ook hier in het verre Oosten is een eilandje dat heftig carnaval viert. En ik heb de pech (jaja) er te wonen. De oudere generatie snapt het idee van carnaval nog, maar voor leeftijdsgenoten is het zuipen, hossen en scoren. En dat is niet mijn stijl.

Oftewel, ik gebruik deze vrije daagjes om lekker uit te slapen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zaterdag 17 februari 2007 21:40:07 schreef Verity het volgende:

Ook hier in het verre Oosten is een eilandje dat heftig carnaval viert. En ik heb de pech (jaja) er te wonen. De oudere generatie snapt het idee van carnaval nog, maar voor leeftijdsgenoten is het zuipen, hossen en scoren. En dat is niet mijn stijl.

Oh ik dacht dat juist dat hossen en zuipen het hele idee achter carnaval was. rofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 23:06:49 schreef NienkeJ het volgende:

Hier (bij mn ouders) viert niemand carnaval. Er is wel een carnaval-vereniging, bestaande uit een paar +50 mannen die niets anders te doen hebben (
mondhouden.gifpuh2.gif
) die in een kroeg feest viert, maar verder gebeurt er niets.

Ik kan me er ook helemaal niets bij voorstellen eigenlijk. Ik ben wel uitzonderlijk, ik ben wel van plan te vasten, maar ga daarvoor niet feesten
big-smile.gif
. Najah, ik vier eerst mn verjaardag en dan ga ik vasten, dus eigenlijk doe ik hetzelfde..
knipoog_dicht.gif

rofl.gif ik heb vandaag naar een carnavaloptocht staan kijken met mn nichtje en neefje, omdat ik er toevallig in terecht kwam. Het was een groot suc6, mn nichtje vond het geweldig (wat wil je, als je zo veel snoep krijgt clown.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo, wateengedoe2 en ik hebben dit weekend ook carnaval gevierd. big-smile.gif We zijn gisteren naar een heuse carnavalsmis geweest en daarna naar de carnavalsoptocht in Hoogland: de grootste boven de rivieren. En we waren allebei keurig verkleedt als... moslims.

De carnavalsmis is werkelijk een belevenis. Een echte big band achterin de kerk en de prinsen van het carnaval in vol ornaat voorin. Zij kwamen ook samen met de priester en acolieten binnen, dus dat was een feestelijke processie aan het begin en aan het eind. Vooraan stonden enkele traditionele vaandels, dus de hele kerk ademde zo de traditie van het carnaval uit.

Heel veel (met helium gevulde) ballonnen met oogjes erop (het thema was "kijk je ogen uit"), veel echte vrolijke carnavalsmuziek maar wel mét serieuze inhoud en een preek die serieus en goed was, maar gelardeerd met moppen. De dienst van het Woord ging niet helemaal volgens de liturgie, maar wat is nieuw in Nederland? De dienst van de Tafel ging wel helemaal volgens de liturgie. En bij de opheffing van Lichaam en Bloed werden er heel subtiel steeds enkele ballonnen losgelaten.

Ik vond het echt een prachtig feest, waarin de eenvoudige witte kafuizel van de priester bijna wegviel in alle kleuren en geluiden. De Mis bleef wel eerbiedig, er werd niets bespot en er gebeurden geen echt rare dingen. Het was eigenlijk gewoon een prachtig, traditioneel en uitbundig carnavalsfeest met diepgaande inhoud. En zo hoort het denk ik dan ook... voor één keer per jaar. knipoog_dicht.gif

kerk_buiten.JPG

De sfeer was buiten al te proeven.

kerk_na_carnavalsmis.JPG

De band die de Mis opluisterde (tijdens de Eucharistie werd echter heel subtiel het orgel gebruikt).

moslims_met_pastoor.JPG

Hoe hard kan de oecumene gaan...

De carnavalsoptocht was ook prachtig. Maar liefst 49 groepen en een heleboel wagens trokken aan ons voorbij en we hadden een mooie plaats. De wagens werden afgewisseld met dansers, muzikanten, verklede mensen, noem maar op. Het weer viel gelukkig erg mee; hoewel het niet zó warm was en de zon ook niet scheen, bleef het wel droog en stonden we niet helemáál te bevriezen.

optocht-jonge_toeschouwers.JPG

Deze kinderen zaten er comfortabel bij.

optocht-bodybuilders.JPG

Commentaar overbodig...

optocht-molen.JPG

Zo rijdt de molen, de molen, de molen...

optocht-cheerleader.JPG

Héél charmant...

optocht-orientaals.JPG

Vooraan de wagen begon het heel rank...

optocht-zwierige_dans.JPG

Zwierige dans van een zwierige dame.

Al met al vond ik dat we zo op een echt leuke en mooie manier carnaval hebben mogen vieren. Zonder één druppel alcohol en zonder één kroeg te hebben bezocht. Het kan dus wel degelijk en ik heb ontdekt dat carnaval eigenlijk wel heel erg leuk is zo, en een bijzondere voorbereiding op de vastentijd is. Alaaf!

Edit:

Enkele aanpassingen in opdracht van wateengedoe2. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo carnaval muziek hoeven we een jaar lang niet meer te horen. Waarschijnlijk woon ik te ver boven de rivieren om ook maar iets te snappen van jezelf volgieten, je te verkleden als een banaan op rolschaatsen en dagen achter elkaar vader Abraham en de Deurzakkers te luisteren terwijl je er ook nog van geniet en al je spaarcentjes eraan op maakt.

Gelukkig woon ik boven de rivieren flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 19 februari 2007 15:20:52 schreef Groninger het volgende:

Zo carnaval muziek hoeven we een jaar lang niet meer te horen. Waarschijnlijk woon ik te ver boven de rivieren om ook maar iets te snappen van jezelf volgieten, je te verkleden als een banaan op rolschaatsen en dagen achter elkaar vader Abraham en de Deurzakkers te luisteren terwijl je er ook nog van geniet en al je spaarcentjes eraan op maakt.

Gelukkig woon ik boven de rivieren
flower.gif

Als je denkt dat dat carnaval is, is het idd maar een geluk dat je boven de rivieren woont widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb vanmiddag een groot gedeelte van het Carnaval in Keulen op de Duitse TV gezien, en hoezeer ik ook mijn best heb gedaan het te snappen, ik begrijp er nog steeds geen bal van. Ik snap de theologische onderbouwing niet, ik snap de lol niet van het halfdronken en verkleed hossen niet, ik snap het nut/noodzaak van Carnaval in het geheel niet. Wat mij betreft: afschaffen.

Ik ben echt niet tegen feestjes en lol om de lol, maar goed.... Het zal wel aan de Calvinistische invloed @ mijn persoon liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:58:48 schreef JoostG het volgende:

[...]

Dat is het toch ook? (tegenwoordig).

Nope widegrin.gif

Als Limburger heb ik al weinig met het Brabants carnaval, dus dat een Ollander er niets van begrijpt, begrijp ik wel. gelukkig is het ook helemaal niet belangrijk dat jullie het snappen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
[...]

Dat is het toch ook? (tegenwoordig).

Sjaloom JoostG,

Lees anders mijn verslag eens, over het carnaval dat ik met wateengedoe2 heb mogen vieren. Het was één van de leukste en mooiste feesten die ik heb mogen vieren. Zonder alcohol, zonder banale liederen, zonder respectloze verkledingen. Het was mijns inziens carnaval zoals carnaval bedoeld is, dus vol traditie, vrolijkheid, humor en vol inhoud.

Link naar bericht
Deel via andere websites

luide muziek vind ik niet leuk, en vooral carnavalmuziek niet puh2.gif ook dronken mensen vind ik niet leuk, verkleden heb ik wel altijd leuk gevonden. Ik ga toch eens mee.Normaal gezien ga ik nooit uit, daardoor ken ik ook bijna niemand, en nu mijn neef gaat en broer ga ik toch maar eens. het is toch eenzaam om altijd op je eentje te zitten. alcohol drink ik zowiezo niet, mijn broer gelukkig ook niet zoveel.Mijn neef dat valt nog af te wachten.

Maar ik hoop dat het leuk word, ik ben al blij dat mijn broer niet danst puh2.gifpuh2.gif want dat doe ik ook nooit en dan kan hij bij mij blijven zitten

Samengevoegde post 20-2-2007 6:07:07:

missie carnaval : gefaald puh2.gif was om 11 uur al weer thuis (om 10 uur vetrokken)

jammer maar helaas

Link naar bericht
Deel via andere websites

Carnaval is normaliter ECHT mijn feest niet, dat komt nog niet eens door die rampzalige muziek maar meer door al dat dronkenschap, ordinair gedrag en te veel agressie, dit jaar was het verbazend leuk. Ik ben 2 dagen carnaval gaan vieren met een paar vrienden. Heb nu nog spierpijn in m'n kuiten van al het rondspringen. Gewoon jezelf eens lekker uitbundig gedragen, zonder schaamte of wat dan ook.

Heb het wel netjes gehouden, afgezien van wat alcoholconsumptie hier en daar puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 years later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid