Spring naar bijdragen

Heb jij je begrafenis op papier?


Heb jij je wensen bij overlijden kenbaar gemaakt?   

  1. 1. Heb jij je wensen bij overlijden kenbaar gemaakt?

    • Ja, ik heb het besproken met mensen
      4
    • Ja, ik heb het op papier staan
      2
    • Ja, heb het op papier en besproken
      3
    • Nee, maar wil het nog wel doen.
      14
    • Nee, ik heb er nog nooit bij stil gestaan
      12
    • Nee, het intesseert me niet wat er dan gebeurt
      6
    • Nee, ik vind het een enge gedachte
      4
    • Anders, nl
      6


Aanbevolen berichten

hm, ik zeg wel eens tegen mensen als ik een mooi liedje hoor "oe als ik dood ga moet je dat op mn begrafenis draaien"

Voor de rest, ja ik heb het er wel eens over gehad met mijn ouders maar dat was meer omdat ik mijn donorformulier binnen had en ik mijn ouders duidelijk had gemaakt dat alles van me gebruikt mag worden (alleen dan wel voor het redden van mensen zeg maar)

En voor de rest, ik hoop eigenlijk dat mensen het vooral gezellig hebben op mijn begrafenis, en natuurlijk mag er gehuild worden en natuurlijk mogen de mensen me missen maar daar waar ik heen ga is het alleen maar fijner dan hier.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

ik heb niets geschreven..

Hou me er niet mee bezig leef met de dag..

Het idee van een feest op je begrafenis trekt mij wel..

Als ik er vrede mee heb, hoefen anderen niet te treuren..

Maar ik denk toch dat anderen me begrafnis regelen..

Misschien breng ik een paar nummers in..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog niets op papier gezet, omdat ik weet dat er toch niets mee gedaan wordt. Zo wil ik graag gecremeerd worden, maar dat vinden mijn ouders geen goed idee. En ik heb liever geen kerkdienst, maar dat zullen mijn ouders (en de rest van de familie) waarschijnlijk wel graag willen.

Daarom blijf ik nog maar even leven, dan kan ik tenminste zelf bepalen hoe mijn uitvaart eruit gaat zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb niets op papier, maar zal dat wel doen (wanneer? weet ik nog niet) omdat ik denk dat dat voor je nabestaanden een houvast kan zijn. Natuurlijk merk je er zelf niks van, maar daar doe je het ook niet voor. En tsja, ikzelf hoop ook nog lang te leven of de wederkomst mee te maken, maar daar kun je natuurlijk niet vanuit gaan... smile.gif

Echt bijzondere wensen heb ik niet. Hoewel ik geen 'zwarte' begrafenis zou willen. Dat past niet bij mij, mijn familie en ons geloof. Mijn moeder vertelde dat de uitvaart van mijn opa een soort feest was. Wel veel verdriet natuurlijk, maar ook zo overtuigd van de rust die hij nu gevonden zou hebben en uitziend naar de dag dat ze elkaar weer zouden zien. Hoopvol dus. Zo moet het in mijn beleving ook zijn.

Behalve dat de preek bij mijn oma's begrafenis nogal deprimerend was, had zij een in mijn ogen mooie begrafenis. Er was een dienst, we liepen achter de kist aan, mijn vader vertelde over haar en daarna praatten we met elkaar. Meer was ook niet nodig... alles was tijdens haar sterfbed wel gezegd. Zo wil ik het ook. Gewoon rustig sterven als het mag en verder geen grote drama's. Andere praktische wensen heb ik niet.

O ja, ik zeg bij een bepaald lied wel altijd dat ik die op mijn begrafenis gezongen wil hebben. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 14 december 2006 16:14:53 schreef Ikraj het volgende:

En 14 jaar vind ik ook nog wel wat jong om dat al een soort van testament te maken...
[/b]

Toch gebeurt het dat er mensen van 14 komen te overlijden, jonger zelfs...

Quote:
bOh ja, ik had op enge gedachte gestemd, omdat ik dat vind.
puh2.gif

Wil daar nu nog liever niet aan denken

Ik heb vaker gehoord dat mensen het een enge gedachte vinden. Veel mensen vinden het ook eng dat ik dat soort dingen op papier heb staan, mijn verzekering geregeld heb en het bespreek met mensen. Maar in principe is het gewoon iets wat bij het leven hoort en waar je dus mee te maken krijgt.

Ik vind het gewoon een fijn idee dat de mensen om wie ik geef bij mijn overlijden niet veel moeite hoeven te doen met het denkwerk enzo, omdat alles dus al op papier staat. Het kan ruzies omtrent de invulling van een dienst voorkomen enz. Ik wil gewoon niet dat mensen zich daarover druk moeten maken terwijl ze het druk genoeg hebben met rouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:
Op donderdag 14 december 2006 00:30:41 schreef Nynthe het volgende:

Mijn vraag aan jullie:

Heb jij je begravenis op papier of dergelijke, en waarom wel/niet?

En zo nee, heb ik je nu op een idee gebracht?

En zo nee, vind je het niet belangrijk?

Zo ja op alle vragen, zijn er nog bijzondere dingen omtrent jouw begravenis die je wilt delen?

Nee, ik heb mijn begravenis niet op papier staan. Heb al wel een uitvaartverzekering.

Ik vind het erg belangrijk om er sowieso rekening mee te houden, maar ik vind de herinnering aan mij dan belangrijker. Het maakt mij ook niet uit hóe mijn begravenis precies verloopt. Iedereen neemt op zijn eigen manier afscheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er niet echt mee bezigsmile.gif In elk geval mijn begrafenis, mag een aanbiddingsdienst worden! God de eer geven. Mijn oma is een tijd geleden overleden. Mijn zwager zei toen; wat daar nu ligt is een koker, een lichaam. De ziel is nu bij God. Achteraf raakte mij dat zo. Het lichaam is dan niks meer. Waar we dan wel zijn is veel belangrijker.

Dan mag het een dank en aanbiddingsdienst worden. Bless

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zit er wel over na te denken of ik niet bepaalde kleine dingen zou moeten vastleggen. Zoals wat er op de rouwkaart moet komen te staan. Bij mijn beide oma's heb ik gemerkt dat er flinke discussie kan worden gevoerd of er 'liefhebbende moeder' of 'zorgzame moeder' of gewoon 'onze moeder' op de rouwkaart moet staan. Zulke dingen zou ik graag willen voorkomen smile.gif. 't Probleem is wel dat ik zelf ook niet zou weten wat er op mijn rouwkaart zou moeten staan. Verder heb ik mn familie op het hart gedrukt dat ze mijn dagboeken en msngesprekken en alle persoonlijke dingen niet lezen, maar verwijderen, vernietigen.

Verder sluit ik me aan bij Groninger. Ik hoef niet eens een kist, stop me maar gewoon in de grond smile.gif. En verder vind ik psalmen op mijn begrafenis goed, ik hoef niet 'In a Little While' van U2 op mijn begrafenis, want dan zou ik niet door?/bij? onze kerk begraven kunnen worden knipoog_dicht.gif.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een andere optie: Wel eens aan gedacht... maar nooit gedaan. Om de eenvoudige reden dat als er iets met me zou gebeuren, m'n familie 't papier niet zou vinden voor ik al lang en breed gezelschap word gehouden door de wormen. En om nou te gaan zeggen van "als me iets overkomt, kijk dan daar", da's ook zo wat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 19 december 2006 16:37:04 schreef Beloved het volgende:

En om nou te gaan zeggen van "als me iets overkomt, kijk dan daar", da's ook zo wat.

Heb ik dus wel gedaan puh2.gif

Maar dat komt misschien ook wel dat ik zo vaak tegen me moeder zei: als ik doodga dan.... Dat ze op een gegeven moment antwoorde: Schrijf het dan op papier en laat me weten waar je het hebt, maar ik kan dat echt niet allemaal onthouden. Lekker praktisch! big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk heb ik nooit wat op papier gezet. Wel heb ik tegen een paar vrienden bijvoorbeeld gezegd dat ze het moeten doorgeven aan een paar mensen die ik bijvoorbeeld alleen via msn of fora ken. Dat ik dus niet in één keer nooit meer online ben ofzoknipoog_dicht.gif

En ik zou wel graag mn organen willen afstaan om andere mensen te kunnen helpen.

Toch laat ik het een beetje aan de mensen die het dan regelen over. Gewoon een simpele dienst die niet te verdrietig is!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 19 december 2006 17:51:52 schreef heleen91 het volgende:

Wel heb ik tegen een paar vrienden bijvoorbeeld gezegd dat ze het moeten doorgeven aan een paar mensen die ik bijvoorbeeld alleen via msn of fora ken. Dat ik dus niet in één keer nooit meer online ben ofzo
knipoog_dicht.gif

Dat is stiekem best een goed idee ja! Dat heb ik er dus nog niet instaan knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb heel mijn begrafenis op papier staan, mocht er iets gebeuren weet mn familie in ieder geval wat ik wil. Heb zelfs al muziek uitgekozen(alleen veranderd dat wel soms, want naarmate ik ouder wordt ik andere muziek/numemrs ontdek en dus het een en ander aan moewt passen).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Nadat ik vandaag op een begrafenis stond van een leeftijdsgenoot besloot ik nog eens kritisch te kijken naar mijn eigen "wensen bij overlijden" die ik op papier heb staan. Ff surfen op internet wat andere mensen daarmee doen. Kom ik zowaar op google mijn oude forumpje van ik weet niet hoelang geleden tegen. Na even diep in mijn geheugen te hebben gegraven naar mijn inlogcodes, kan ik het niet nalaten er een reactie bij te zetten...

Ja, ik heb mijn wensen bij overlijden uitgebreid op papier staan. Aangezien mijn moeder en ik beide met terminaal zieke mensen hebben gewerkt weten we erg goed hoe moeilijk het soms is voor nabestaanden in hun verdriet dit soort praktische zaken te beslissen. Daarnaast wil mijn moeder misschien zelf begrafenisondernemer worden en zijn dit soort zaken bij ons dus heel goed bespreekbaar (gewoon als je aan tafel zit te eten ofzo...)

Wat ik op papier heb staan is wie er over mij moet beslissen (met gescheiden ouders die niet met elkaar willen communiceren een must), algemene wensen, globale opzet van de kerkdienst, kleding, kaart, bezittingen en in het bijzonder wat bijbelteksten en muziek (aangezien ikzelf een stuk actiever met mijn geloof bezig ben als de rest van mijn familie zie ik het als een must om op dat gebied helderheid te verschaffen).

Inderdaad ook inlogcodes van fora en mail, zodat mijn familie mensen kan bereiken waar ik mee bevriend ben, zonder dat mijn familie ze kent.

Ongeveer één keer per jaar (meestal als ik weer een begrafenis/crematie meemaak) kijk ik weer eens kritisch naar die lijst en pas het één en ander aan. Tja, terwijl je ouder wordt, veranderd je smaak, ook op dat gebied.

PSje voor wie mij nog kent: Sorry, ik hou het voorlopig ff bij deze post, te druk om actief aan fora mee te doen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had er eigelijk nog nooit echt over nagedacht om dit ff te regelen... Kleine moeite, klein verdriet voor hen die mij moeten begraven. Ik ben er zelf dan wel niet meer bij maar ik moet er toch niet aan denken dat ik mijn dierbaren daar mee belasr. Tegelijkertijd zou het voor hen die mij dierbaar (en ik hen) geweest ben toch niet onmogelijk moeten zijn om een iets te organiseren dat recht doet aan hun verdriet en herinnering aan mijn/ons leven. Het klinkt wellicht cru, maar voor MIJ hoeven ze het niet meer te doen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb jij je begravenis op papier of dergelijke, en waarom wel/niet?

Nee ik heb niets op papier over m'n begravenis omdat ik het absoluut niet interessant vind wat er met mijn lichaam gebeurt na m'n overlijden. Ik neem aan dat ik begraven wordt, maar welke invulling hier aan gegeven wordt mogen de nabestaanden bepalen.

Het liefst heb ik dat ze een enorm feest gaan vieren en blij en verheugd zijn dat ik eindelijk naar huis mocht gaan! Maar ik denk niet dat meeste familie van mij dat begrijpt, althans nu nog niet. Ik zie er in ieder geval wel naar uit, niet dat ik er dagelijks mee bezig ben maar het lijkt me fantastisch om eindelijk naar huis te mogen.

En zo nee, heb ik je nu op een idee gebracht?

Nee je hebt me niet op een idee gebracht, mijn nabestaanden moeten het regelen op een manier die bij hun past. Op het moment dat ik dood bent gaat het niet om mij maar om hen, en om wat voor hun de beste manier is om het "verlies" te verwerken.

En zo nee, vind je het niet belangrijk?

Nee voor mij vind ik het niet belangrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid