Spring naar bijdragen

Toch niet vrij van de wet?


Aanbevolen berichten

Quote:
Op woensdag 01 november 2006 17:58:19 schreef Renaldo het volgende:

Samengevoegde post 01-11-2006 18:08:05:

[...]

Van iemand schaduw kun je veel leren hoe iemand eruit ziet. Het is nog steeds zijn schaduw hoor.

Het lijkt bijna alsof je liever naar de schaduw kijkt als de Persoon zelf... nosmile.gif

Quote:
De offers zijn niet meer nodig, aangezien het ultieme offer is gebracht, Jezus.

De fysieke besnijdenis heeft geen nut in Jezus.

De spijswetten zijn goed voor je lichaam, deze zijn niet voor niets gegeven.

Nou, zonder tempeldienst kan je spreekwoordelijk al een groot gedeelte uit de Thora scheuren. Daarnaast waren nog eens dat een hoop regels gebonden aan het land Israel zoals de vrijsteden en dergelijke. Komt ook nog eens bij dat Christus de liefde boven een aantal geboden stelt (niet vergelden e.d.). Dus al met al zie ik nou niet in waarin die bijzondere aantrekkingskracht van de wet op jouw ligt.

Quote:
Wat is er, voel je je aangevallen?

Nee, maar ik mag het toch wel kenbaar maken dat het me irriteert dat je niet inhoudelijk op mijn argument in gaat?

Quote:
We zijn gewoon aan het discusieren, daar hoef je niet zo geprikkeld over te doen. Ik had je ook al lang kunnen vragen waarom je niet op al mijn argumenten had gereageerd, maar goed.

Ik denk dat ik je argument gemist hebt, want anders had ik er echt wel op gereageerd, sorry.

Het was van mijn kant ook niet bedoelt als een aanval richting jou hoor, dus een excuses is nergens voor nodig. knipoog_dicht.gif

Als ik echt boos ben post deze wel: boosrood.gifpuh2.gif

Dit schreef ik:

Quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 22:53:44 schreef K. het volgende:

[...]

Ja, dat kan. Maar het feit dat je in een woord op woord vertaling dit woord niet terugziet sluit niet uit dat het wel terecht gebruikt kan worden. Ik weet dus niet of dat hier het geval is, maar bepaalde woorden kunnen niet 1 op 1 vertaald worden naar het Nederlands en kunnen bijvoorbeeld in hun oorspronkelijke context een negatieve bijsmaak hebben gehad, die niet in 1 Nederlands woord te vangen is. En in dit geval zie ik niet in waarom het woord "slechts" toegevoegd zou moeten zijn vanwege de leesbaarheid, het zou een inhoudelijke verandering betekenen terwijl de zin zonder dat woord net zo begrijpelijk is.

En dit:

Quote:
Op woensdag 01 november 2006 06:24:23 schreef Renaldo het volgende:

Het woordje slecht staat er ten onrechte. Het is ook niet voor de leesbaarheid, maar dit woordje slechts geeft er juist een negatieve klank aan. En dat is jammer...

... is dus geen inhoudelijk beargumenteerde reactie op mijn post.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 100
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Op woensdag 01 november 2006 19:03:11 schreef K. het volgende:

[...]

Het lijkt bijna alsof je liever naar de schaduw kijkt als de Persoon zelf...
nosmile.gif

Dat valt me een beetje tegen van je tegen. Want dat is niet waar. Jezus betekend namelijk wel heel veel voor mij. Ik houd echt van Hem, en dat is ook wel degelijk uit mijn reacties gebleken. Ik houd zoveel van Hem en van de Vader, en ik houd ook van zijn Thora. Zoals Psalm 19 zo prachtig verwoord:

Quote:

Psalm 19:8-15

8 De wet des HEREN is volmaakt,

zij verkwikt de ziel;

de getuigenis des HEREN is betrouwbaar,

zij schenkt wijsheid aan de onverstandige.

9 De bevelen des HEREN zijn waarachtig,

zij verheugen het hart;

het gebod des HEREN is louter,

het verlicht de ogen.

10 De vreze des HEREN is rein,

voor immer bestendig;

de verordeningen des HEREN zijn waarheid,

altegader rechtvaardig.

11 Kostelijker zijn zij dan goud,

ja, dan veel fijn goud;

en zoeter dan honig,

ja, dan honigzeem uit de raat.

12 Ook laat uw knecht zich daardoor ernstig vermanen;

in het houden ervan ligt rijke beloning.

13 Afdwalingen ? wie bemerkt ze?

Spreek van de verborgene mij vrij.

14 Behoed ook uw knecht voor overmoed,

laat die over mij niet heersen;

dan ben ik onberispelijk

en vrij van grove overtreding.

15 Mogen de woorden van mijn mond

en de overleggingen van mijn hart

U welgevallig zijn,

o HERE, mijn rots en mijn verlosser.

Om over Psalm 119 maar te zwijgen. De langste Psalm van de Bijbel gaat juist over de wet van God.

Valt je trouwens niet op dat door de gehele Bijbel de Thora van God als iets goeds beschouwd wordt, en zijn instellingen en verordeningen Heilig, rechtvaardig en goed genoemd worden. Niemand klaagt in de Bijbel over de wet. Maar de meeste Christenen wel, hoe kan dat?

Quote:

[...]

Nou, zonder tempeldienst kan je spreekwoordelijk al een groot gedeelte uit de Thora scheuren. Daarnaast waren nog eens dat een hoop regels gebonden aan het land Israel zoals de vrijsteden en dergelijke. Komt ook nog eens bij dat Christus de liefde boven een aantal geboden stelt (niet vergelden e.d.). Dus al met al zie ik nou niet in waarin die bijzondere aantrekkingskracht van de wet op jouw ligt.

Omdat deze wet van God komt, en zegeningen met zich mee brengt. Het is niet de Thora die aantrekkingskracht op mij heeft, maar God, en daardoor zijn Woord. De gehele Bijbel spreekt over de Thora als iets mooi, iets prachtigs, iets rechtstreeks van God geschonken. Dan moet het wel iets moois zijn, en vandaar heeft het een bepaalde aantrekkingskracht op mij. Daardoor kan ik ook veel over en van God leren.

Quote:

[...]

Nee, maar ik mag het toch wel kenbaar maken dat het me irriteert dat je niet inhoudelijk op mijn argument in gaat?

Wat ik al zei K. Je bent ook niet op veel van mijn argumenten ingegaan.

Quote:

Dit schreef ik:

[...]

En dit:

[...]

... is dus geen inhoudelijk beargumenteerde reactie op mijn post.

Hoe moet ik er inhoudelijk dan op reageren? Je zegt zelf dat je het niet weet of dat woordje daar nou wel of niet moet staan! Ik weet dat het er niet moet staan, en het ook geen enkele nut heeft dat het er staat, behalve dan om het tekstgedeelte een negatieve klank mee te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 01 november 2006 19:36:28 schreef Renaldo het volgende:

[...]

Dat valt me een beetje tegen van je tegen. Want dat is niet waar. Jezus betekend namelijk wel heel veel voor mij. Ik houd echt van Hem, en dat is ook wel degelijk uit mijn reacties gebleken. Ik houd zoveel van Hem en van de Vader, en ik houd ook van zijn Thora. Zoals Psalm 19 zo prachtig verwoord:

[...]

Om over Psalm 119 maar te zwijgen. De langste Psalm van de Bijbel gaat juist over de wet van God.

Valt je trouwens niet op dat door de gehele Bijbel de Thora van God als iets goeds beschouwd wordt, en zijn instellingen en verordeningen Heilig, rechtvaardig en goed genoemd worden. Niemand klaagt in de Bijbel over de wet. Maar de meeste Christenen wel, hoe kan dat?

Ik klaag niet over de wet en heb nog nooit een christen over de wet horen klagen. Edit: delete, vanwege toch licht beschuldigende toon...

Quote:
Omdat deze wet van God komt, en zegeningen met zich mee brengt. Het is niet de Thora die aantrekkingskracht op mij heeft, maar God, en daardoor zijn Woord. De gehele Bijbel spreekt over de Thora als iets mooi, iets prachtigs, iets rechtstreeks van God geschonken. Dan moet het wel iets moois zijn, en vandaar heeft het een bepaalde aantrekkingskracht op mij. Daardoor kan ik ook veel over en van God leren.

Wat ik al zei K. Je bent ook niet op veel van mijn argumenten ingegaan.

Misschien zou je ze even puntsgewijs kunnen opsommen voor de duidelijkheid?

Quote:
Hoe moet ik er inhoudelijk dan op reageren? Je zegt zelf dat je het niet weet of dat woordje daar nou wel of niet moet staan! Ik weet dat het er niet moet staan, en het ook geen enkele nut heeft dat het er staat, behalve dan om het tekstgedeelte een negatieve klank mee te geven.

Genoeg over het Grieks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 01 november 2006 19:48:02 schreef K. het volgende:

[...]

Ik klaag niet over de wet en heb nog nooit een christen over de wet horen klagen. Ik denk dat ze pas beginnen te klagen als anderen hun visie op de wet opdringen...

Bedoel je hiermee te zeggen dat ik jou en/of anderen de wet opdring, door te zeggen dat het goed zou zijn als ieder mens zich daar aan zou houden?

Dat zou vind ik een beetje raar, omdat we aan het discusieren zijn. Dat betekend dat we beiden onze visie op het onderwerp uitlichten. Ik heb mijn visie, en jij die van jou. Dat wil niet zeggen dat we het eens hoeven te zijn. Het is een lastig onderwerp, de wet van God. Ik deel daarin misschien een iets andere visie dan jij.

Je klaagt misschien niet over de wet, maar vind het ook niet belangrijk genoeg om je er in te verdiepen. De regels van de wet zijn niet verkeerd om je aan te houden. Veel hebben de kerken er toch wel van overgenomen... Onder andere de 10 geboden die in veel kerken iedere zondag wordt gelezen.

Quote:
[...]

Misschien zou je ze even puntsgewijs kunnen opsommen voor de duidelijkheid?

Lees al mijn reacties maar eens terug als je zin hebt.

Quote:
[...]

Genoeg over het Grieks.

Is goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 01 november 2006 19:56:01 schreef Renaldo het volgende:

[...]

Bedoel je hiermee te zeggen dat ik jou en/of anderen de wet opdring, door te zeggen dat het goed zou zijn als ieder mens zich daar aan zou houden?

Dat zou vind ik een beetje raar, omdat we aan het discusieren zijn. Dat betekend dat we beiden onze visie op het onderwerp uitlichten. Ik heb mijn visie, en jij die van jou. Dat wil niet zeggen dat we het eens hoeven te zijn. Het is een lastig onderwerp, de wet van God. Ik deel daarin misschien een iets andere visie dan jij.

Je klaagt misschien niet over de wet, maar vind het ook niet belangrijk genoeg om je er in te verdiepen. De regels van de wet zijn niet verkeerd om je aan te houden. Veel hebben de kerken er toch wel van overgenomen... Onder andere de 10 geboden die in veel kerken iedere zondag wordt gelezen.

Ja, ik heb het ook al verwijderd omdat die opmerking inderdaad onterecht was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 01 november 2006 17:58:19 schreef Renaldo het volgende:

...

Beste Levi,

ALvorens ik hier op in ga, het is namelijk een vraag die niet zo snel te beantwoorden is wil ik even één ding zeggen. Je hebt het over de wetten van het Oude Verbond, maar het zijn de wetten van God. De offerwetten werden pas later in gevoerd, maar goed, hier kom ik later op terug.

Ik bedoelde te spreken over de wetten die tijdens het oude verbond zijn gegeven. En je hebt gelijk als je zegt dat die wetten door de Eeuwige zijn gegeven.

Quote:
Gen. 26:4-5

4 En Ik zal uw nageslacht vermenigvuldigen als de sterren des hemels, en Ik zal uw nageslacht al die landen geven, en met uw nageslacht zullen alle volken der aarde gezegend worden, 5
omdat Abraham naar Mij geluisterd en mijn dienst in acht genomen heeft: mijn geboden, mijn inzettingen en mijn wetten.

De Thora van God was al bij Abraham bekend.

Die stelling is volgens mij wat kort door de bocht. De wet, ofwel de Thora werd aan Mozes geopenbaard. Voordat Abraham leefde waren - blijkens de schrift - alleen de Noachitische wetten bekend. Die vinden we in Genesis 9:

'1 Toen zegende God Noach en zijn zonen, hij zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk en bevolk de aarde. 2 De dieren die in het wild leven, de vogels van de hemel, de dieren die op de aardbodem rondkruipen en de vissen van de zee zullen ontzag en angst voor jullie voelen – ze zijn in jullie macht. 3 Alles wat leeft en beweegt zal jullie tot voedsel dienen; dit alles geef ik je, zoals ik je ook de planten heb gegeven. 4 Maar vlees waarin nog leven is, waar nog bloed in zit, mag je niet eten. 5 En ik zal genoegdoening eisen wanneer jullie eigen bloed, waarin je levenskracht schuilt, wordt vergoten; ik eis daarvoor genoegdoening van mens en dier. Van iedereen die zijn medemens doodt, eis ik genoegdoening. 6 Wie bloed van mensen vergiet, diens bloed wordt door mensen vergoten, want God heeft de mens als zijn evenbeeld gemaakt.'

Het zou dus kunnen dat Abraham zich aan deze wetten heeft gehouden, maar daarnaast zegt de door jouw aangehaalde tekst duidelijk dat Abraham naar de Eeuige heeft geluisterd, en wat hij hoorde (de dienst zoals dat hier omschreven wordt) in acher genomen heeft. Met andere woorden: Abraham heeft alles gedaan zoals de Eeuwige het hem gezegd heeft. Wát precies datgene is wat de Eeuwige hem gezegd heeft wordt ons niet verteld, dus we weten niet aan welke geboden en regels Abraham zich heeft gehouden. Het is dan ook onmogelijk om te zeggen dat Abraham zich aan de Thora heeft gehouden, zoals die later aan Mozes werd geopenbaard.

Quote:
Openbaring 12:17

17 En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de geboden van God bewaren
en
het getuigenis van Jezus hebben

De geboden van de Eeuwige worden ons bekend gemaakt door Jezus en Zijn dienaren. In Handelingen 15 vinden we terug dat er besloten wordt de christenen géén andere verplichtingen op te leggen, dan de Noachitische wetten. Er wordt zelfs duidelijk bij vermeld dat dit besluit in overeenstemming met de Heilige Geest genomen is. Waarom zou ik mij dan nu wel aan de wet moeten houden die tijdens het oude verbond gegeven is? Waarmee ik dus eigenlijk mijn voorgaande vraag herhaal: Waarom ons houden aan de wetten van het oude verbond, terwijl de HEER zegt dat Hij een nieuw verbond zou sluiten waarna Hij ons Zijn wetten door Zijn Geest in ons hart zou geven? Zegt Paulus niet dat wij tegenwoordig van het hart besneden zijn (Galaten)?

Vriendelijke groeten van Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 01 november 2006 17:58:19 schreef Renaldo het volgende:

[...]

Dave,

Deze mensen waar Jezus tegen zegt dat Hij ze nooit kent, zijn echt mensen met de Geest vervuld. Valse profeten doen namelijks niets in zijn naam...

Waar staat dat dan? Hoe kan je met de Geest vervuld zijn terwijl je een valse profeet bent? De Geest getuigt in ons namelijk van Christus en van Abba Vader, dus dat is gewoon niet waar wat je zegt. Jezus kan gewoon niet zeggen ik heb je nooit gekend terwijl zijn Geest in ons woont!!!

Daarnaast ga jij ervan uit dat de duivel blijkbaar niet in staat is om ook wonderen en tekenen te doen. Een profeet is niet per definitie vervuld met de Geest, zeker niet als er staat valse profeten. Zou dat wel het geval zijn dan komt de Geest van God blijkbaar in valse mensen waarbij de Geest ook nog een wonderen en tekenen doet op basis van valse getuigenissen. Ik weet echt niet welke bijbel jij leest maar de Geest kan alleen maar getuigen van waarheid!!!

Quote:
Waarom begrijp je mij zo verkeerd (ik voel me net Paulus
knipoog_dicht.gif
) ga aub nog eens al mijn reacties in dit topic lezen en laat het op je inwerken. Lees rustig, ik zeg juist dat NIEMAND gerechtvaardig wordt door de wet te houden, want dan zou inderdaad Jezus voor niets zijn gekomen. Dat zeg ik dus de hele tijd al. Maar de wet staat niet tegenover de genade, dat roep ik steeds. De wet heeft niet afgedaan!

Ik begrijp je niet verkeerd, jij trekt de verkeerde conclusies. Waarom negeer jij gewoon de teksten die ik uit Paulus aanhaalt over dat de wet voorbij is en wij nu onder genade leven? De wet is vervuld in Christus en daarmee zijn wij in Christus nu in een keer geplaatst op de hoogste plaats.

Wij staat recht voor God, de wet staat niet langer tussen mij en God in omdat Christus de wet in ons vervuld heeft. God kijkt dus ook niet meer naar mij als ik nog zondig of foute dingen doe maar Jezus die de wet heeft gehouden. Het oordeel van God is dus ook voor altijd NIET SCHULDIG omdat Hij niet ons maar Christus beoordeeld en die is gelukkig perfect en in ons smile.gif

Pas als je dat gaat zien, dan ga je begrijpen hoe groot de liefde van onze Vader is.

Quote:
Rom 3:31

31 Stellen wij dan door het geloof de wet buiten werking? Volstrekt niet; veeleer bevestigen wij de wet.

Je beticht mij van de dingen verkeerd lezen, niet in hun context te lezen.

En dat doe je nu weer. Als Jezus de wet heeft vervuld en wij geloven dat, dan bevestigen wij de wet die in Jezus vervuld is. Ik zie geen enkel probleem in deze tekst omdat nog steeds geldt dat niet wij maar Christus de wet heeft gehouden en wij in Christus zijn. Dus ik hoef niet meer gebukt te gaan onder de wet omdat Jezus mijn Hogepriester en offerlam is en die is al vrijgesproken door God... en wij zijn in Christus dus OOK vrijgesproken. Vanuit genade mogen wij leven, bevestigd in ons geloof dat we rechtvaardig en heilig zijn en kinderen van God. Hieruit komen de vruchten vanzelf voort, niet door werken of het houden van de wet maar door liefde.

Quote:
Dat Jezus alleen tot de Joden sprak en dat die woorden niet voor ons van toepassing zijn. Dat is raar, aangezien Jezus deze wet in de eerste instantie heeft gegeven.

De wet kan je niet behouden, daarom is Jezus gekomen. Maar de wet is
niet
afgeschaft. Ik heb je onderhand al zoveel teksten gegeven waaruit dat blijkt.

Je hebt 0 teksten opgeleverd want de kern gaat om het feit dat Jezus de wet heeft vervuld. De teksten die jij de hele tijd oplepelt is Jezus die tegen Joden onder het oude verbond spreekt en zichtbaar maakt hoe slecht de Joden de wet echt houden. Jezus maakt de wet zo zwaar voor mensen dat iedereen daarvan hopeloos wordt, zelfs de discipelen. En waarom, omdat de enige oplossing Jezus is die voor ons aan het kruis gaat om zelf de wet te houden die geen mens kan houden. Wij krijgen vervolgens Zijn rechtvaardigheid, dat hoef je dus niet te verdienen, dat krijg je door de plaatsruil die aan het kruis is gebeurd.

Maar wat nog veel belangrijker is, is dat je God's liefde gaat zien. God had jou zooooooooo lief dat Hij zijn eigen Zoon niet gespaard heeft om ons vanuit de zonde en de dood terug te brengen bij Hem. Het oude verbond kon dat niet voor elkaar krijgen, dus God heeft een nieuw verbond gemaakt in Christus. God heeft dit zo perfect gedaan dat het niet langer afhangt van ons gedrag of onze tekortkomingen maar het hangt af van het volbrachte werk van Jezus. God ziet alleen nog maar Jezus als Hij naar ons kijkt, laat dat maar eens echt tot je doordringen. Dus als je nog wel eens wat fout doet, ga dan niet weer naar jezelf kijken maar kijk naar Jezus en weet dat je vrijgesproken bent. Wij moeten vasthouden aan het geloof, namelijk dat Jezus de zonden overwonnen heeft en ons heeft vrijgesproken. Blijf daar in volharden, dan blijf je in Christus.

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 02 november 2006 12:12:08 schreef Dave het volgende:

[...]

Waar staat dat dan? Hoe kan je met de Geest vervuld zijn terwijl je een valse profeet bent? De Geest getuigt in ons namelijk van Christus en van Abba Vader, dus dat is gewoon niet waar wat je zegt. Jezus kan gewoon niet zeggen ik heb je nooit gekend terwijl zijn Geest in ons woont!!!

Daarnaast ga jij ervan uit dat de duivel blijkbaar niet in staat is om ook wonderen en tekenen te doen. Een profeet is niet per definitie vervuld met de Geest, zeker niet als er staat valse profeten. Zou dat wel het geval zijn dan komt de Geest van God blijkbaar in valse mensen waarbij de Geest ook nog een wonderen en tekenen doet op basis van valse getuigenissen. Ik weet echt niet welke bijbel jij leest maar de Geest kan alleen maar getuigen van waarheid!!!

Mat 7:21-23

21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

Hier boven is te lezen dat niet ieder de tegen Jezus zegt, Heer Heer, het Koninkrijk binnen zal gaan, maar degene die doet de wil van Zijn Vader.

Dit zijn mensen die tegen Jezus zeggen, hoezo gaan wij niet binnen? Wij hebben toch in Jezus' naam geprofeteerd, in Jezus' naam boze geesten uitgedreven en in Jezus' naam vele krachten gedaan! Deze zijn dus met de Geest vervuld.

Kan een valse profeet valse geesten uitdrijven? Jezus zelf geeft het antwoord:

Mar. 3:22-23

22 En de schriftgeleerden, die van Jeruzalem gekomen waren, zeiden: Hij heeft Beëlzebul, en door de overste der boze geesten drijft Hij de geesten uit. 23 En Hij riep hen tot Zich en sprak tot hen in gelijkenissen: Hoe kan de satan de satan uitdrijven?

Dit MOETEN dus wel mensen zijn die door de Geest vervuld waren, en toch kent Jezus ze niet. Waarom niet? Ook daar geeft Jezus zelf antwoord op:

"Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid."

En dan zeg je tegen mij dat ik niet goed lees? Dit staat er toch echt allemaal!

Samengevoegde post 02-11-2006 17:37:56:

Quote:

Op donderdag 02 november 2006 12:12:08 schreef Dave het volgende:

Ik begrijp je niet verkeerd, jij trekt de verkeerde conclusies. Waarom negeer jij gewoon de teksten die ik uit Paulus aanhaalt over dat de wet voorbij is en wij nu onder genade leven? De wet is vervuld in Christus en daarmee zijn wij in Christus nu in een keer geplaatst op de hoogste plaats.

Ik heb eerder al gezegd dat de genade niet tegenover de wet staat. Deze gaan samen, zonder wet geen genade!

Quote:

En dat doe je nu weer. Als Jezus de wet heeft vervuld en wij geloven dat, dan bevestigen wij de wet die in Jezus vervuld is. Ik zie geen enkel probleem in deze tekst omdat nog steeds geldt dat niet wij maar Christus de wet heeft gehouden en wij in Christus zijn. Dus ik hoef niet meer gebukt te gaan onder de wet omdat Jezus mijn Hogepriester en offerlam is en die is al vrijgesproken door God... en wij zijn in Christus dus OOK vrijgesproken. Vanuit genade mogen wij leven, bevestigd in ons geloof dat we rechtvaardig en heilig zijn en kinderen van God. Hieruit komen de vruchten vanzelf voort, niet door werken of het houden van de wet maar door liefde.

NOgmaals, ik zeg de hele tijd dat wij niet gerechtvaardigd worden door de wet, maar door Christus. De wet kan niet behouden, dat is wat ik steeds roep! Maar geloof zonder werken is een dood geloof.

Quote:

Je hebt 0 teksten opgeleverd want de kern gaat om het feit dat Jezus de wet heeft vervuld. De teksten die jij de hele tijd oplepelt is Jezus die tegen Joden onder het oude verbond spreekt en zichtbaar maakt hoe slecht de Joden de wet echt houden.

Dave, ik heb verschillende teksten gegeven, en niet alleen uit de evangeliën, maar ook uit onder andere Openbaring.

Quote:

Jezus maakt de wet zo zwaar voor mensen dat iedereen daarvan hopeloos wordt, zelfs de discipelen. En waarom, omdat de enige oplossing Jezus is die voor ons aan het kruis gaat om zelf de wet te houden die geen mens kan houden. Wij krijgen vervolgens Zijn rechtvaardigheid, dat hoef je dus niet te verdienen, dat krijg je door de plaatsruil die aan het kruis is gebeurd.

Amen! Hier raak je inderdaad de kern. De wet kan je niet behouden, en wat Jezus laat zien is inderdaad om moedeloos van te worden. Daarom mogen we inderdaad gelukkig zijn dat wij Jezus hebben. Maar dat betekend niet dat we wetteloosheid moeten prediken, en ook niet dat we niet zouden moeten proberen naar de richtlijnen van de wet te leven.

Quote:

Maar wat nog veel belangrijker is, is dat je God's liefde gaat zien. God had jou zooooooooo lief dat Hij zijn eigen Zoon niet gespaard heeft om ons vanuit de zonde en de dood terug te brengen bij Hem. Het oude verbond kon dat niet voor elkaar krijgen, dus God heeft een nieuw verbond gemaakt in Christus. God heeft dit zo perfect gedaan dat het niet langer afhangt van ons gedrag of onze tekortkomingen maar het hangt af van het volbrachte werk van Jezus. God ziet alleen nog maar Jezus als Hij naar ons kijkt, laat dat maar eens echt tot je doordringen. Dus als je nog wel eens wat fout doet, ga dan niet weer naar jezelf kijken maar kijk naar Jezus en weet dat je vrijgesproken bent. Wij moeten vasthouden aan het geloof, namelijk dat Jezus de zonden overwonnen heeft en ons heeft vrijgesproken. Blijf daar in volharden, dan blijf je in Christus.

We verschillen niet zo heel erg veel van mening hoor. Het enige verschil is dat jij zegt dat de wet is afgeschaft en nutteloos is geworden. Ik zeg dat de wet niet is afgeschaft en nog steeds nut heeft. Jij denkt dat ik zeg dat je door de wet te houden gerechtvaardigd word en behouden, maar dat is juist iets dat ik niet zeg. Niemand kan de wet in zijn geheel houden zonder te struikelen, maar dat betekend niet dat we dan maar moeten gaan stil staan zodat we nooit kunnen struikelen. We moeten proberen te wandelen zoals Jezus gewandeld heeft, en als we dan struikelen hebben we voorspraak bij de Vader, Jezus!

En zou je aub willen ophouden te roepen dat ik niet goed lees, of dat ik de verkeerde conclussies trek. Ik heb mijn mening en jij de jouwe, laten we het daarbij houden.

Samengevoegde post 02-11-2006 17:57:48:

Quote:

Op donderdag 02 november 2006 00:40:38 schreef Levi het volgende:

Die stelling is volgens mij wat kort door de bocht. De wet, ofwel de Thora werd aan Mozes geopenbaard. Voordat Abraham leefde waren - blijkens de schrift - alleen de Noachitische wetten bekend. Die vinden we in Genesis 9:

'1 Toen zegende God Noach en zijn zonen, hij zei tegen hen: ?Wees vruchtbaar en word talrijk en bevolk de aarde. 2 De dieren die in het wild leven, de vogels van de hemel, de dieren die op de aardbodem rondkruipen en de vissen van de zee zullen ontzag en angst voor jullie voelen ? ze zijn in jullie macht. 3 Alles wat leeft en beweegt zal jullie tot voedsel dienen; dit alles geef ik je, zoals ik je ook de planten heb gegeven. 4 Maar vlees waarin nog leven is, waar nog bloed in zit, mag je niet eten. 5 En ik zal genoegdoening eisen wanneer jullie eigen bloed, waarin je levenskracht schuilt, wordt vergoten; ik eis daarvoor genoegdoening van mens en dier. Van iedereen die zijn medemens doodt, eis ik genoegdoening. 6 Wie bloed van mensen vergiet, diens bloed wordt door mensen vergoten, want God heeft de mens als zijn evenbeeld gemaakt.'

Dat dacht ik ook altijd, maar er zijn een aantal opmerkelijke zaken. Er waren wel degelijk meerdere wetten en inzettingen bekend.

Als voorbeeld de sabbat. Deze komt voor het eerst voor in Genesis 2. En God hield sabbat op de zevende dag.

Ten tweede de feesten. Het woord mow`ed (dat gezette tijden/feesttijden betekend) komt voor het eerst voor in Genesis 1 vers 14, waar staat dat God de lichten aan de hemel schiep om onder andere de feesttijden aan te geven. In leviticus 23 komen we datzelfde woord weer tegen, er staat: ?preek tot de kinderen Israëls en zeg tot hen: de samenkomsttijden van de Ene,- als ge die uitroept zijn dat oproepen tot heiliging; dít zijn zij, mijn samenkomsttijden.?

Ten derde echtscheiding. Dit komt voor het eerst voor in Genesis 2. Christus herhaalt dit nog even en legt het uit:

Mar 19:4-6

4 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

Ten vierde was bij Noach al bekend welke dieren rein en onrein waren.

En zo zijn er nog wel meerdere voorbeelden van wetten en instellingen van God die al bekend waren voordat de Thora aan Mozes werd gegeven. Er waren dus - blijkens de schrift - al meerdere onderdelen van de Thora bekend voor mensen die met God wandelde, voordat de Thora aan Israel werd geopenbaard.

Quote:

Psalm 147

1 Looft de HERE,

want het is goed, onze God te psalmzingen,

ja, het is liefelijk, een lofzang is betamelijk.

2 De HERE bouwt Jeruzalem,

Hij verzamelt Israëls verdrevenen;

3 Hij geneest de verbrokenen van hart

en verbindt hun wonden.

4 Hij bepaalt het getal der sterren,

Hij roept ze alle bij name.

5 Groot is onze HERE en geweldig in kracht,

zijn verstand is onbeperkt.

6 De HERE houdt de ootmoedigen staande,

maar Hij vernedert de goddelozen ter aarde toe.

7 Zingt de HERE een loflied toe,

psalmzingt onze God met de citer,

8 Hem, die de hemel met wolken bedekt,

die voor de aarde regen bereidt,

die op de bergen gras doet uitspruiten,

9 die het vee zijn voeder geeft,

de jonge raven, als zij roepen.

10 Hij heeft geen welgevallen aan de kracht van het paard,

noch behagen in de benen van de man;

11 de HERE heeft welbehagen in wie Hem vrezen,

die op zijn goedertierenheid hopen.

12 Jeruzalem, roem de HERE,

Sion, loof uw God.

13 Want Hij maakt de grendels van uw poorten sterk,

Hij zegent uw kinderen in uw midden;

14 Hij geeft uw gebied vrede,

Hij verzadigt u met het vette der tarwe.

15 Hij zendt zijn bevel op de aarde,

zijn woord loopt zeer snel;

16 Hij geeft sneeuw als wol,

Hij strooit de rijp als as,

17 Hij werpt zijn ijs als stukken;

wie kan bestaan voor zijn koude?

18 Hij zendt zijn woord en doet ze smelten,

Hij doet zijn wind waaien, ? daar vloeien de wateren.

19
Hij heeft Jakob zijn woorden bekendgemaakt,

Israël zijn inzettingen en zijn verordeningen.

20 Aldus heeft Hij aan geen enkel volk gedaan,

en zijn verordeningen kennen zij niet. Halleluja.

Ook Jakob was hier bekend mee!

Quote:

Het zou dus kunnen dat Abraham zich aan deze wetten heeft gehouden, maar daarnaast zegt de door jouw aangehaalde tekst duidelijk dat Abraham naar de Eeuige heeft geluisterd, en wat hij hoorde (de dienst zoals dat hier omschreven wordt) in acher genomen heeft. Met andere woorden: Abraham heeft alles gedaan zoals de Eeuwige het hem gezegd heeft. Wát precies datgene is wat de Eeuwige hem gezegd heeft wordt ons niet verteld, dus we weten niet aan welke geboden en regels Abraham zich heeft gehouden. Het is dan ook onmogelijk om te zeggen dat Abraham zich aan de Thora heeft gehouden, zoals die later aan Mozes werd geopenbaard.

Maar het is goed mogelijk dat Abraham zich hield aan de Thora van God, aangezien God onveranderlijk is en zijn wet eeuwig!

Quote:

De geboden van de Eeuwige worden ons bekend gemaakt door Jezus en Zijn dienaren. In Handelingen 15 vinden we terug dat er besloten wordt de christenen géén andere verplichtingen op te leggen, dan de Noachitische wetten. Er wordt zelfs duidelijk bij vermeld dat dit besluit in overeenstemming met de Heilige Geest genomen is.

Er staat in handelingen een stuk achter, dat Mozes elke sabbat wordt voorgelezen in de synagoge. Daar zullen ze de rest horen! Je wil toch niet zeggen dat het dan ook is toegestaan om te moorden, liegen, vreemdgaan, begeren etc...

Het kan nooit zo zijn dat dat de enige regels zijn waar een Godliefhebben mens zich aan dient te houden.

Quote:

Waarom zou ik mij dan nu wel aan de wet moeten houden die tijdens het oude verbond gegeven is? Waarmee ik dus eigenlijk mijn voorgaande vraag herhaal: Waarom ons houden aan de wetten van het oude verbond, terwijl de HEER zegt dat Hij een nieuw verbond zou sluiten waarna Hij ons Zijn wetten door Zijn Geest in ons hart zou geven? Zegt Paulus niet dat wij tegenwoordig van het hart besneden zijn (Galaten)?

Laat dat het schrift zelf maar uitleggen, besnijdenis van hart komt uit het Oude Testament namelijk:

Quote:

Deut. 30:1-10

1 Wanneer dan al deze dingen over u komen, de zegen en de vloek, die ik u voorgehouden heb, en gij dit ter harte neemt te midden van al de volken, naar wier gebied de HERE, uw God, u verdreven heeft, 2 en wanneer gij u dan tot de HERE, uw God, bekeert en naar zijn stem luistert overeenkomstig alles wat ik u heden gebied, gij en uw kinderen, met geheel uw hart en met geheel uw ziel ? 3 dan zal de HERE, uw God, in uw lot een keer brengen en Zich over u erbarmen; Hij zal u weer bijeenbrengen uit al de volken, naar wier gebied de HERE, uw God, u verstrooid heeft. 4 Al waren uw verdrevenen aan het einde des hemels, de HERE, uw God, zal u vandaar bijeenbrengen en vandaar halen; 5 de HERE, uw God, zal u brengen naar het land, dat uw vaderen bezeten hebben, gij zult het bezitten en Hij zal u weldoen en u talrijker maken dan uw vaderen.

6 En de HERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nakroost besnijden, zodat gij de HERE, uw God, liefhebt met geheel uw hart en met geheel uw ziel, opdat gij leeft. 7 De HERE, uw God, zal al deze vervloekingen op uw vijanden en uw haters leggen, die u vervolgd hebben. 8 Gij zult weer naar de stem des HEREN luisteren en al zijn geboden volbrengen, die ik u heden opleg. 9 De HERE, uw God, zal u in overvloed het goede schenken bij al het werk uwer handen, in de vrucht van uw schoot, in de vrucht van uw vee, in de vrucht van uw bodem, want de HERE zal weer behagen in u hebben, u ten goede, zoals Hij behagen had in uw vaderen ? 10 wanneer gij naar de stem van de HERE, uw God, luistert door zijn geboden en inzettingen te onderhouden, die in dit wetboek geschreven staan; wanneer gij u tot de HERE, uw God, bekeert met geheel uw hart en met geheel uw ziel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 02 november 2006 17:05:50 schreef Renaldo het volgende:

[...]

Mat 7:21-23

21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

Hier boven is te lezen dat niet ieder de tegen Jezus zegt, Heer Heer, het Koninkrijk binnen zal gaan, maar degene die doet de wil van Zijn Vader.

Dit zijn mensen die tegen Jezus zeggen, hoezo gaan wij niet binnen? Wij hebben toch in Jezus' naam geprofeteerd, in Jezus' naam boze geesten uitgedreven en in Jezus' naam vele krachten gedaan! Deze zijn dus met de Geest vervuld.

Dus opnieuw, de Heilige Geest in valse profeten doet tekenen en wonderen die tegen het woord van God ingaan? Dus God gaat tegen zichzelf in? Vind je dat nou echt logisch?

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 02 november 2006 19:35:14 schreef Dave het volgende:

[...]

Dus opnieuw, de Heilige Geest in valse profeten doet tekenen en wonderen die tegen het woord van God ingaan? Dus God gaat tegen zichzelf in? Vind je dat nou echt logisch?

Groet,

Dave

Het zijn dus geen valse profeten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 02 november 2006 19:36:39 schreef Renaldo het volgende:

[...]

Het zijn dus geen valse profeten...

Oh het zijn dus goede profeten? Dus opnieuw, de HG waardoor deze profeten wonderen en tekenen doen, en volgens jou dus goede dingen, resulteert toch in het antwoord van Jezus dat Hij deze mensen nooit gekend heeft?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb aan de hand van dit topic nog een vraag:

Doordat Christus voor ons gestorven is, zijn wij in Christus gerechtvaardigd. (zij bijv. 2 kor 5:21)

Mijn vraag is nu wat als ik zondig? Hoe zit het dan met deze positie.

Moet ik dan vergeving vragen voor mijn zonde voordat de positie weer herstelt is of hoe zit dat?

Ik zelf vraag vergeving, en dank daarna gelijk dat ik vergeven ben. Hoe zien jullie dit?

Gr,

Mido

Samengevoegde post 03-11-2006 15:14:15:

@Levi

In Handelingen 15 vinden we terug dat er besloten wordt de christenen géén andere verplichtingen op te leggen, dan de Noachitische wetten. Er wordt zelfs duidelijk bij vermeld dat dit besluit in overeenstemming met de Heilige Geest genomen is.

Ik leg hier misschien een hele rare link(vergeef mij)...

Hoe zit het met dan bijvoorbeeld de kledingvoorschriften in het NT. Wat voor geboden zijn dat dan? Ik loop daar een beetje op vast eerst lees ik dat als je je alleen aan de Noachitische wetten houdt dat je verder geen verplichtingen hebt. Even later in het NT komen er toch weer andere voorschriften bij voor de samenkomsten. Nu is de vraag als ik of een vrouw zich tijdens de samenkomsten niet hou aan de kledingsvoorschriften wordt er dan een gebod overtreden?

Gr,

Joël

PS/Offtopic (het boekje met de info over water en Geest ligt niet hier, en tis best veel overtyp werk maar ik je mail het nog wel een keer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 03 november 2006 11:23:31 schreef Dave het volgende:

[...]

Oh het zijn dus goede profeten? Dus opnieuw, de HG waardoor deze profeten wonderen en tekenen doen, en volgens jou dus goede dingen, resulteert toch in het antwoord van Jezus dat Hij deze mensen nooit gekend heeft?

Dave,

Het hoeven helemaal geen profeten te zijn, maar met de Geest vervulde mensen. Lees nu eens gewoon! En leg mijn geen woorden in de mond.

En ja inderdaad, deze mensen die goede dingen deden komen toch het Koninkrijk niet binnen. Dit zeg ik trouwens niet, maar Jezus!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 03 november 2006 18:33:24 schreef Renaldo het volgende:

[...]

Dave,

Het hoeven helemaal geen profeten te zijn, maar met de Geest vervulde mensen. Lees nu eens gewoon! En leg mijn geen woorden in de mond.

En ja inderdaad, deze mensen die goede dingen deden komen toch het Koninkrijk niet binnen. Dit zeg ik trouwens niet, maar Jezus!

Dat zegt Jezus helemaal niet. Waar staat dat ze goede dingen deden en waar staat dat ze de Heilige Geest hebben?

En jij begon over valse profeten, niet ik.

Quote:

Deze mensen waar Jezus tegen zegt dat Hij ze nooit kent, zijn echt mensen met de Geest vervuld. Valse profeten doen namelijks niets in zijn naam...

Samengevoegde post 06-11-2006 17:30:58:

Quote:
Op vrijdag 03 november 2006 15:02:18 schreef Mido het volgende:

Ik heb aan de hand van dit topic nog een vraag:

Doordat Christus voor ons gestorven is, zijn wij in Christus gerechtvaardigd. (zij bijv. 2 kor 5:21)

Mijn vraag is nu wat als ik zondig? Hoe zit het dan met deze positie.

Moet ik dan vergeving vragen voor mijn zonde voordat de positie weer herstelt is of hoe zit dat?

Ik zelf vraag vergeving, en dank daarna gelijk dat ik vergeven ben. Hoe zien jullie dit?

Die positie heb jij gekregen door geloof in het werk van Jezus. Dus niet wat jij doet maar wat Jezus gedaan heeft. Wij krijgen dus de rechtvaardigheid God's door geloof in zijn Zoon. Jou zonden die je nog weleens doet staan hier los van. Wees maar blij, want als onze zonden weer te maken hebben met onze redding en rechtvaardigheid dan zijn we weer terug bij af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 06 november 2006 17:22:47 schreef Dave het volgende:

[...]

Dat zegt Jezus helemaal niet. Waar staat dat ze goede dingen deden en waar staat dat ze de Heilige Geest hebben?

En jij begon over valse profeten, niet ik.

[...]

Quote:

Mat. 7:21-23

21 Niet ieder die tot mij zegt 'heer en meester' zal binnenkomen in het koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van mijn Vader die in de hemelen is!-

22 velen zullen te dien dage tot mij zeggen: heer en meester, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele daden van kracht gedaan?-

23 en dan zal ik openlijk tot hen zeggen: ik heb u nog nooit gekend, 'wijkt van mij, bewerkers der wetteloosheid' (Ps. 6,9)!

Beste Dave,

Jezus zegt dat de Satan niet de Satan kan uitdrijven. Deze mensen hebben demonen uitgedreven, dus de Satan uitgedreven uit mensen. Dit kunnen dus geen valse profeten zijn, maar mensen vervuld door de Geest. Niet de mens kan demonen uitdrijven, maar de Geest.

Quote:

Mar. 16:17-18

17
Als tekenen zullen deze dingen de
gelovigen
volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven
, in nieuwe tongen zullen zij spreken, 18 slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Hierboven kun je lezen dat demonen uitdrijven gebeurd door gelovigen mensen.

Nu heb je je bewijs dat het:

1. Gelovigen mensen zijn met de Geest vervuld

2. De tekenen die ze doen goede dingen zijn

3. Dat Jezus zegt dat ze toch niet het koninkrijk binnen komen.

Hier is voor het eerst het woord valse profeten gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Mat. 7:21-23

21 Niet ieder die tot mij zegt 'heer en meester' zal binnenkomen in het koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van mijn Vader die in de hemelen is!-

22 velen zullen te dien dage tot mij zeggen: heer en meester, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele daden van kracht gedaan?-

23 en dan zal ik openlijk tot hen zeggen: ik heb u nog nooit gekend, 'wijkt van mij, bewerkers der wetteloosheid' (Ps. 6,9)!

Laten we nou eens naar deze tekst kijken. Allereerst zie je dat deze mensen zeggen 'heer en meester' en niet Jezus of God/Vader? Dat is al een eerste hint.

Daarna zegt Jezus dat alleen zei die de wil van de Vader doen in het koninkrijk binnen komen. Wat is de wil van de Vader hier?

Jezus zelf heeft hier ook al antwoord op gegeven:

Joh 6:

40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Deze mensen geloven niet in Jezus maar wel in God. Bijna alle religies geloven wel in God, ook de duivel en de demonen geloven in God. Waar het om gaat is dat deze mensen Jezus niet erkennen. Zij roemen op hun eigen werken en niet op het volbrachte werk van Jezus. Als je echt gelooft dan weet je dat niet wij maar Christus in ons alle werken doet door de Heilige Geest.

Jezus waarschuwt ons ook voor valse profeten:

Marc 13:

22 Want er zullen valse christussen, en valse profeten opstaan, en zullen tekenen en wonderen doen, om te verleiden, indien het mogelijk ware, ook de uitverkorenen.

Jezus zelf geeft aan dat valse profeten bestaan en tekenen en wonderen doen. De duivel heeft ook macht om ongelovigen tekenen en wonderen te laten doen zogenaamd in de naam van Jezus, maar dit is altijd een leugen. Zij verleiden mensen in de naam van God. Deze mensen hebben Jezus nooit gekend en deze mensen zijn nooit echt tot geloof gekomen.

Dus die mensen die zeggen, heer en meester, hebben wij niet in u naam al deze dingen gedaan betekent eigenlijk dat ze in de naam van 'God' deze dingen gedaan hebben. Maar het moment dat ze voor Jezus komen te staan en beseffen dat Hij de enige weg is zullen deze mensen zeggen, hebben wij deze dingen niet in u Naam gedaan? Dan pas beseffen dat Jezus de waarheid sprak en terecht zegt Jezus dan ik heb u nooit gekend.

Joh 16:

7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.

Jezus heeft ons de Heilige Geest gegeven en toch blijf jij volhouden dat Jezus kan zeggen 'ik heb u NOOIT gekend'? Dus Hij weet niet meer aan wie Hij de Heilige Geest heeft gegeven?

Lees nou eens goed wat er staat en denk dan eens na over wat je zegt. Ook al lijkt Jezus in eerste instantie iets te zeggen, lees altijd vanuit genade en het volbrachte werk en kijk dan wat hier bedoeld wordt.

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op donderdag 02 november 2006 17:57:48 schreef Renaldo het volgende:

…

Dat dacht ik ook altijd, maar er zijn een aantal opmerkelijke zaken. Er waren wel degelijk meerdere wetten en inzettingen bekend.

Als voorbeeld de sabbat. Deze komt voor het eerst voor in Genesis 2. En God hield sabbat op de zevende dag.

Dat klopt. Toch staat er nergens dat ook de mensen de shabbat hielden. Bovendien is het opmerkelijk dat eerst zes scheppingsdagen beschreven worden, die allemaal een einde kennen, terwijl van de zevende dag alleen maar vermeldt wordt dat die begon. Het einde van die dag wordt niet beschreven. Net zoals ik niet geloof dat de scheppingsdagen letterlijke, aardse dagen waren, zo denk ik ook om dezelfde reden dat deze zevende dag niet een letterlijke dag is.

Quote:
Ten tweede de feesten. Het woord mow`ed (dat gezette tijden/feesttijden betekend) komt voor het eerst voor in Genesis 1 vers 14, waar staat dat God de lichten aan de hemel schiep om onder andere de feesttijden aan te geven. In leviticus 23 komen we datzelfde woord weer tegen, er staat: “preek tot de kinderen Israëls en zeg tot hen: de samenkomsttijden van de Ene,- als ge die uitroept zijn dat oproepen tot heiliging; dít zijn zij, mijn samenkomsttijden.â€

Hier snap ik je punt niet. Omdat een woord zowel in het ene, als ook het andere boek voorkomt leidt dat tot een bepaalde conclusie of zo?

Quote:
Ten derde echtscheiding. Dit komt voor het eerst voor in Genesis 2. Christus herhaalt dit nog even en legt het uit:

Mar 19:4-6

4 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

Dan is het toch wel vreemd dat bij het ontvangen van de wet er een mogelijkheid wordt gegeven tot echtscheiding, door middel van een scheidsbrief.

Quote:
Ten vierde was bij Noach al bekend welke dieren rein en onrein waren.

Er staat geschreven dat er van de reine dieren een bepaald aantal kwam, en van de onreine. Er staat niet geschreven dat Noach daar bekend mee was.

Quote:
En zo zijn er nog wel meerdere voorbeelden van wetten en instellingen van God die al bekend waren voordat de Thora aan Mozes werd gegeven. Er waren dus - blijkens de schrift - al meerdere onderdelen van de Thora bekend voor mensen die met God wandelde, voordat de Thora aan Israel werd geopenbaard.

[...19 Hij heeft Jakob zijn woorden bekendgemaakt,

Israël zijn inzettingen en zijn verordeningen…]

Ook Jakob was hier bekend mee!

Dat vind ik een vreemde conclusie, want letterlijk staat er dat Hij aan Jakob Zijn woorden bekend heeft gemaakt. Dat lijkt iets anders te zijn dat Zijn wet, want de tekst vervolgt: “Israel Zijn inzettingen en Zijn verordeningenâ€. Er wordt dus weldegelijk een onderscheid gemaakt.

Quote:
[...]

Maar het is goed mogelijk dat Abraham zich hield aan de Thora van God, aangezien God onveranderlijk is en zijn wet eeuwig!

Tja, er is wel meer goed mogelijk. Feit is dat de tekst daar niets over zegt, en zomaar wat aannemen kan gevaarlijk zijn. Bovendien is het ook niet logisch dat de wet al langer bekend zou zijn, want waarom is het dan nodig dat Mozes de wet ontvangt?

Quote:
[...]

Er staat in handelingen een stuk achter, dat Mozes elke sabbat wordt voorgelezen in de synagoge. Daar zullen ze de rest horen!

Tja, onder meer de besnijdenis was juist een twistpunt. Dit was een teken van het verbond met Abraham, wat (evenals de wet) voor heel Israel zou gelden. En er wordt besloten om slechts de Noachitische wetten te laten gelden. Niet meer, niet minder. De wet van Mozes, die inderdaad iedere week voorgelezen werd, houdt in wat Jezus samenvatte in het nieuwe gebod wat Hij ons gaf: de Eeuwige liefhebben boven alles, en onze naaste als onszelf.

Quote:
[Je wil toch niet zeggen dat het dan ook is toegestaan om te moorden, liegen, vreemdgaan, begeren etc...

Als ik mijn naaste even liefheb als mijzelf, zou ik hem dan vermoorden? Zou ik dan tegen een ander liegen? Zou ik dan vreemdgaan? Etc.

Quote:
Het kan nooit zo zijn dat dat de
enige
regels zijn waar een Godliefhebben mens zich aan dient te houden.

Toch wel, want dat ene gebod vervat heel de wet én de profeten, aldus Jezus.

Quote:
Laat dat het schrift zelf maar uitleggen, besnijdenis van hart komt uit het Oude Testament namelijk:

[...]

Prachtig, want hier is de wederkerende tekst van het grootste en enige door Jezus vernieuwde gebod.

Vriendelijke groeten van Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 03 november 2006 15:14:15 schreef Mido het volgende:

@Levi

In Handelingen 15 vinden we terug dat er besloten wordt de christenen géén andere verplichtingen op te leggen, dan de Noachitische wetten. Er wordt zelfs duidelijk bij vermeld dat dit besluit in overeenstemming met de Heilige Geest genomen is.

Ik leg hier misschien een hele rare link(vergeef mij)...

Hoe zit het met dan bijvoorbeeld de kledingvoorschriften in het NT. Wat voor geboden zijn dat dan? Ik loop daar een beetje op vast eerst lees ik dat als je je alleen aan de Noachitische wetten houdt dat je verder geen verplichtingen hebt. Even later in het NT komen er toch weer andere voorschriften bij voor de samenkomsten. Nu is de vraag als ik of een vrouw zich tijdens de samenkomsten niet hou aan de kledingsvoorschriften wordt er dan een gebod overtreden?

Gr,

Joël

PS/Offtopic (het boekje met de info over water en Geest ligt niet hier, en tis best veel overtyp werk maar ik je mail het nog wel een keer.

Beste Mido,

Ik begrijp je punt en dat heeft mij in het verleden ook al zelf aan het denken gezet. Zelf denk ik dat de voorschriften voor de samenkomsten gegeven zijn uit het oogpunt van de orde, zoals Paulus ook zelf bepleit in zijn brief aan Korinthe. Hij zegt dan dat de Eeuwige een G*d van orde is, en niet van wanorde.

Daarbij denk ik wel dat de vrijheid die de mens heeft in het huidige tijdperk zich niet kenmerkt door de regels waaraan zich zou moeten houden, maar aan de houding van de mensen zelf. Willen ze zich volledig overgeen aan de Eeuwige en hun hart voor Hem openstellen, dan zullen ze ook zeker de voorschriften in acht nemen die de apostelen gegeven hebben. Zijn dat dan geboden en instellingen, of zijn dat aanwijzingen voor een heilige levenswandel en aanwijzingen om de orde tijdens de samenkomsten te waarborgen. Dat is wat mij betreft de vraag.

Vriendelijke groeten van Levi

Link naar bericht
Deel via andere websites

Galaten is inderdaad interessant denk ik vooral dit deel:

Het geloof en de wet

3

1 Galaten, u hebt uw verstand verloren! Wie heeft u in zijn ban gekregen? Ik heb u Jezus Christus toch openlijk en duidelijk als de gekruisigde bekendgemaakt? 2 Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en te geloven? 3 Bent u werkelijk zo dwaas weer op uw eigen kracht te vertrouwen, en niet langer op de Geest? 4 Is alles wat u hebt meegemaakt dan voor niets geweest? Dat kan toch niet! 5 Geeft God u de Geest en goddelijke krachten omdat u de wet naleeft? Of geeft hij ze omdat u naar hem luistert en op hem vertrouwt?

6 Van Abraham wordt gezegd: ‘Hij vertrouwde op God, en dat werd hem als een daad van gerechtigheid toegerekend.’ 7 U ziet dus dat zij die geloven kinderen van Abraham zijn. 8 Nu heeft de Schrift voorzien dat God ook andere volken door geloof zou aannemen en daarom aan Abraham verkondigd: ‘In jou zullen alle volken gezegend worden.’ 9 En dus wordt iedereen die gelooft samen met Abraham, de gelovige, gezegend. 10 Maar iedereen die op de wet vertrouwt is vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is eenieder die niet alles doet wat het boek van de wet bepaalt.’ 11 Dat niemand door de wet voor God rechtvaardig wordt, is volkomen duidelijk, want er staat ook geschreven: ‘De rechtvaardige zal leven door geloof.’ 12 De wet daarentegen is niet gegrond op geloof, want er staat: ‘Wie doet wat de wet voorschrijft, zal leven.’ 13 Maar Christus Jezus heeft ons vrijgekocht van deze vloek door voor ons te worden vervloekt, want er staat geschreven: ‘Vervloekt is ieder mens die aan een paal hangt.’ 14 Zo zouden door hem alle volken delen in de zegen van Abraham en zouden wij, zoals ons is beloofd, door het geloof de Geest ontvangen.

15 Broeders en zusters, ik geef u het voorbeeld van een rechtsgeldig testament, een testament dat door een mens bekrachtigd is. Niemand kan zo’n testament ongeldig verklaren of er iets aan toevoegen. 16 Nu gaf God zijn beloften aan Abraham en zijn nakomeling. Let wel, er staat niet ‘nakomelingen’, alsof het velen betreft, maar het gaat om één: ‘je nakomeling’ – en die nakomeling is Christus. 17 Ik bedoel dit: de wet, die vierhonderddertig jaar na de belofte werd gegeven, maakt het testament dat door God bekrachtigd is niet ongeldig. De wet kan de belofte nooit ontkrachten. 18 Immers, als de erfenis afhankelijk van de wet zou zijn, zou ze niet afhankelijk zijn van de belofte, maar het is nu juist door zijn belofte dat God zijn genade aan Abraham heeft geschonken.

19 Waarom dan toch de wet? De wet is later ingevoerd om ons bewust te maken van de zonde, in de tijd dat de nakomeling aan wie de belofte was gedaan nog komen moest. Ze werd door engelen aan een bemiddelaar gegeven. 20 Maar bemiddeling is niet nodig wanneer er maar één is die handelt, en God handelt alleen. 21 Is de wet daarom in strijd met Gods belofte? Absoluut niet. Als de wet leven zou kunnen brengen, zou de wet ons ook rechtvaardig kunnen maken. 22 Maar de Schrift heeft alles in de macht van de zonde gelegd, zodat de belofte kon worden gegeven op grond van geloof in Jezus Christus, aan wie op hem vertrouwen. 23 Voordat dit geloof kwam, werden we door de wet bewaakt; we leefden in gevangenschap tot het geloof geopenbaard zou worden. 24 Kortom, de wet hield toezicht op ons totdat Christus kwam, zodat we door ons vertrouwen op God als rechtvaardigen konden worden aangenomen. 25 Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht, 26 want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. 27 U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. 28 Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. 29 En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.

4

1 Ik bedoel dit: zolang een erfgenaam onmondig is, verschilt hij in niets van een slaaf, ook al is hij reeds de eigenaar van de hele erfenis. 2 Hij staat onder voogdij en toezicht tot het door zijn vader vastgestelde tijdstip is gekomen. 3 Op dezelfde manier waren ook wij, toen we nog onmondig waren, onderworpen aan de machten van de wereld. 4 Maar toen de tijd gekomen was zond God zijn Zoon, geboren uit een vrouw en onderworpen aan de wet, 5 maar gezonden om ons vrij te kopen van de wet opdat wij zijn kinderen zouden worden. 6 En omdat u zijn kinderen bent, heeft God ons de Geest van zijn Zoon gegeven, die ‘Abba, Vader’ roept. 7 U bent nu geen slaven meer, u bent kinderen van God en als zijn kinderen bent u erfgenamen, door de wil van God. 8 Toen u God nog niet kende, was u onderworpen aan goden die helemaal geen goden zijn. 9 Hoe is het dan toch mogelijk dat u die God hebt leren kennen, meer nog, door God gekend bent, u opnieuw tot die zwakke, armzalige machten wendt en u daaraan als slaven onderwerpen wilt? 10 U houdt u werkelijk aan vaste feestdagen, maanden, seizoenen en jaren? 11 Ik vrees dat al mijn inspanningen voor u volkomen zinloos zijn geweest.

Dit gedeelte laat volgens mij twee dingen zien. Ten eerste dat de wet vervult is door Christus.

Ten tweede dat de bewering dat het verbond met Abraham alleen geldt voor de joden in dit gedeelte tegen gesproken wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 07 november 2006 09:58:46 schreef Dave het volgende:

[...]

Laten we nou eens naar deze tekst kijken. Allereerst zie je dat deze mensen zeggen 'heer en meester' en niet Jezus of God/Vader? Dat is al een eerste hint.

Daarna zegt Jezus dat alleen zei die de wil van de Vader doen in het koninkrijk binnen komen. Wat is de wil van de Vader hier?

Jezus zelf heeft hier ook al antwoord op gegeven:

Joh 6:

40 En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en
in Hem gelooft
, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Deze mensen geloven niet in Jezus maar wel in God. Bijna alle religies geloven wel in God, ook de duivel en de demonen geloven in God. Waar het om gaat is dat deze mensen Jezus niet erkennen. Zij roemen op hun eigen werken en niet op het volbrachte werk van Jezus. Als je echt gelooft dan weet je dat niet wij maar Christus in ons alle werken doet door de Heilige Geest.

Jezus waarschuwt ons ook voor valse profeten:

Marc 13:

22 Want er zullen valse christussen, en valse profeten opstaan, en zullen
tekenen en wonderen doen
, om
te verleiden
, indien het mogelijk ware, ook de uitverkorenen.

Jezus zelf geeft aan dat valse profeten bestaan en tekenen en wonderen doen. De duivel heeft ook macht om ongelovigen tekenen en wonderen te laten doen zogenaamd in de naam van Jezus, maar dit is altijd een leugen. Zij verleiden mensen in de naam van God. Deze mensen hebben Jezus nooit gekend en deze mensen zijn nooit echt tot geloof gekomen.

Dus die mensen die zeggen, heer en meester, hebben wij niet in u naam al deze dingen gedaan betekent eigenlijk dat ze in de naam van 'God' deze dingen gedaan hebben. Maar het moment dat ze voor Jezus komen te staan en beseffen dat Hij de enige weg is zullen deze mensen zeggen, hebben wij deze dingen niet in u Naam gedaan? Dan pas beseffen dat Jezus de waarheid sprak en terecht zegt Jezus dan ik heb u nooit gekend.

Joh 16:

7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga,
zo zal Ik Hem tot u zenden
.

Jezus heeft ons de Heilige Geest gegeven en toch blijf jij volhouden dat Jezus kan zeggen 'ik heb u NOOIT gekend'? Dus Hij weet niet meer aan wie Hij de Heilige Geest heeft gegeven?

Lees nou eens goed wat er staat en denk dan eens na over wat je zegt. Ook al lijkt Jezus in eerste instantie iets te zeggen, lees altijd vanuit genade en het volbrachte werk en kijk dan wat hier bedoeld wordt.

Groet,

Dave

Dave,

Ik lees wel goed, maar zou jij het misschien ook even willen doen.

Quote:

Mat. 7:21-23

21 Niet ieder die tot
mij
zegt 'heer en meester' zal binnenkomen in het koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van mijn Vader die in de hemelen is!-

22 velen zullen te dien dage tot mij zeggen: heer en meester, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele daden van kracht gedaan?-

23 en dan zal ik openlijk tot hen zeggen: ik heb u nog nooit gekend, 'wijkt van mij, bewerkers der wetteloosheid' (Ps. 6,9)!

Deze mensen zeggen het wel degelijk tegen Jezus! En ze deden de dingen in Zijn naam...

De valse profeten waar jij het over hebt deden de dingen niet in zijn naam...

Samengevoegde post 07-11-2006 17:47:39:

Quote:

Op dinsdag 07 november 2006 11:04:37 schreef Levi het volgende:

[...]

Dat klopt. Toch staat er nergens dat ook de mensen de shabbat hielden. Bovendien is het opmerkelijk dat eerst zes scheppingsdagen beschreven worden, die allemaal een einde kennen, terwijl van de zevende dag alleen maar vermeldt wordt dat die begon. Het einde van die dag wordt niet beschreven. Net zoals ik niet geloof dat de scheppingsdagen letterlijke, aardse dagen waren, zo denk ik ook om dezelfde reden dat deze zevende dag niet een letterlijke dag is.

[...]

Dat kan, ik geloof wel degelijk dat de aarde in 6 werkelijke dagen geschapen is, en ook de zevende dag een einde heeft gekend. Anders zou God nog bezig zijn te scheppen...

Quote:

Hier snap ik je punt niet. Omdat een woord zowel in het ene, als ook het andere boek voorkomt leidt dat tot een bepaalde conclusie of zo?

Mijn punt is dat er staat dat ze geschapen werden om de feesttijden aan te geven, en deze feesttijden in Leviticus aangeduidt worden.

Quote:

Dan is het toch wel vreemd dat bij het ontvangen van de wet er een mogelijkheid wordt gegeven tot echtscheiding, door middel van een scheidsbrief.

Heeft Christus dit niet uitgelegd waarom dat was, en ook direct gezegd heeft dat dat niet de bedoeling is. Maar wil je nu zeggen dat de wet niet deugd?

Quote:

Er staat geschreven dat er van de reine dieren een bepaald aantal kwam, en van de onreine. Er staat niet geschreven dat Noach daar bekend mee was.

Niet? Lijkt mij toch wel, aangezien er gezegd wordt dat hij ze mee moet nemen. En later ook deze dieren gebruikte als offer!!!

Quote:

Dat vind ik een vreemde conclusie, want letterlijk staat er dat Hij aan Jakob Zijn woorden bekend heeft gemaakt. Dat lijkt iets anders te zijn dat Zijn wet, want de tekst vervolgt: ?Israel Zijn inzettingen en Zijn verordeningen?. Er wordt dus weldegelijk een onderscheid gemaakt.

Nee hoor, welke naam kreeg Jakob van God...

Juist, Israel! Hier wordt dus dezelfde bedoeld!

Quote:

Tja, er is wel meer goed mogelijk. Feit is dat de tekst daar niets over zegt, en zomaar wat aannemen kan gevaarlijk zijn. Bovendien is het ook niet logisch dat de wet al langer bekend zou zijn, want waarom is het dan nodig dat Mozes de wet ontvangt?

Juist om deze bekend te maken aan elke natie en volk. Zoals staat geschreven dat de Joden de woorden Gods zijn toevertrouwd!

Quote:

Tja, onder meer de besnijdenis was juist een twistpunt. Dit was een teken van het verbond met Abraham, wat (evenals de wet) voor heel Israel zou gelden. En er wordt besloten om slechts de Noachitische wetten te laten gelden. Niet meer, niet minder. De wet van Mozes, die inderdaad iedere week voorgelezen werd, houdt in wat Jezus samenvatte in het nieuwe gebod wat Hij ons gaf: de Eeuwige liefhebben boven alles, en onze naaste als onszelf.

Als ik mijn naaste even liefheb als mijzelf, zou ik hem dan vermoorden? Zou ik dan tegen een ander liegen? Zou ik dan vreemdgaan? Etc.

Dat was de vraag niet, de vraag was: Mag het?

Quote:

Toch wel, want dat ene gebod vervat heel de wet én de profeten, aldus Jezus.

Als ik iets samenvat, is dat dan voldoende...?

Quote:

Prachtig, want hier is de wederkerende tekst van het grootste en enige door Jezus vernieuwde gebod.

Waren dat dan niet de geboden in handelingen?

Er zijn trouwens nog meerdere geboden van kracht voordat de Thora aan Mozes werd gegeven:

De mens wilde als God worden toen ze van de verboden vrucht aten. Gebod nummer 1: Gij zult geen andere Goden voor mijn aangezicht houden.

De mens begeerde de appel: Gij zult niet begeren.

Kain en Abel: Gij zult niet doden.

God hield Sabbat op de 7e dag: Heilig de Sabbatdag.

etc etc.

Quote:

Ex. 20:8-11

8 Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; 9 zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; 10 maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont.
11 Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt
, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.

Hier staat toch duidelijk dat God de hemel en aarde in 6 dagen heeft gemaakt! Lijkt me niet echt over periodes gaan, aangezien elke keer wanneer dat woord "dag" gebruikt wordt, het letterlijk 24 uur zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 07 november 2006 17:35:32 schreef Renaldo het volgende:

[...]

Dave,

Ik lees wel goed, maar zou jij het misschien ook even willen doen.

[...]

Deze mensen zeggen het wel degelijk tegen Jezus! En ze deden de dingen in
Zijn
naam...

Dat staat er niet maar goed, jij zit de hele tijd je eigen invulling te geven, slaat geen acht op wat andere bijbelteksten zeggen en geeft antwoorden op het niveau van 'nietes'.

Quote:
De valse profeten waar jij het over hebt deden de dingen
niet
in zijn naam...

Oh? Wellicht moet je eerst eens nadenken voordat je wat zegt. Jezus noemt ze niet voor niets 'valse' profeten. Dat betekent dat voor het normale volk deze mensen gezien worden als echte profeten die wonderen en tekenen doen en wel in de naam van God/Jezus. Ook al denken wij en zelf deze profeten wellicht dat ze de juiste dingen doen, Jezus ziet ze als valse profeten. Dus ik kan wel roepen ik doe dingen van God maar dat betekent niet dat het ook van God is. De duivel heeft ook macht zoals je wellicht weet.

Als je nu nog niet begrijpt wat ik bedoel laat een antwoord dan maar zitten wat je wilt gewoon niet ingaan op wat ik zeg. Geloof jij maar lekker dat als je door het offer van Christus gered bent en de Heilige Geest hebt ontvangen Hij nog steeds kan zeggen dat Hij jou NOOIT heeft gekend. Ik geloof in een God die niet vergeetachtig is smile.gif

Groet,

Dave

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 november 2006 12:06:17 schreef Dave het volgende:

[...]

Dat staat er niet maar goed, jij zit de hele tijd je eigen invulling te geven, slaat geen acht op wat andere bijbelteksten zeggen en geeft antwoorden op het niveau van 'nietes'.

Nietes!

Wat wil je nu? Je suggereert dat mijn reacties van een kinderlijk niveau zijn. Eerder suggereerde je al dat mijn bijbelkennis ver beneden de maat is. Wil je hiermee zeggen dat jij van een hoger kaliber ben, en ieder die niet hetzelfde denkt direct onwaarheden vertelt?

Je draagt allerlei teksten aan die deze tekst niet uitleggen. Ik draag een aantal teksten aan die onderdelen van deze tekst uitleggen. Daar reageer jij totaal niet inhoudelijk op. Je zegt dat het er niet staat, ik lees het toch wel duidelijk. Maar dat zal waarschijnlijk wel komen omdat ook mijn begrijpend lezen te wensen over laat.

Quote:

Oh? Wellicht moet je eerst eens nadenken voordat je wat zegt. Jezus noemt ze niet voor niets 'valse' profeten. Dat betekent dat voor het normale volk deze mensen gezien worden als echte profeten die wonderen en tekenen doen en wel in de naam van God/Jezus. Ook al denken wij en zelf deze profeten wellicht dat ze de juiste dingen doen, Jezus ziet ze als valse profeten. Dus ik kan wel roepen ik doe dingen van God maar dat betekent niet dat het ook van God is. De duivel heeft ook macht zoals je wellicht weet.

Als je nu nog niet begrijpt wat ik bedoel laat een antwoord dan maar zitten wat je wilt gewoon niet ingaan op wat ik zeg. Geloof jij maar lekker dat als je door het offer van Christus gered bent en de Heilige Geest hebt ontvangen Hij nog steeds kan zeggen dat Hij jou NOOIT heeft gekend. Ik geloof in een God die niet vergeetachtig is
smile.gif

Dus jij wil werkelijk zeggen dat de Satan dingen in de naam van Jezus doet?

Beetje flauw van je dat wanneer ik het niet met je eens bent, ik vooral niet moet reageren, omdat ik niet in ga op wat je zegt.

Ik geloof ook niet in een God die vergeetachtig laat staan veranderlijk is, daarom juist...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 08 november 2006 17:08:01 schreef Renaldo het volgende:

Dus jij wil werkelijk zeggen dat de Satan dingen in de naam van Jezus doet?

Jezus waarschuwt ons voor valse profeten die zelfs proberen de gelovigen te misleiden. Deze valse profeten doen zelfs wonderen en tekenen. Aan jou de simpele vraag, hoe doen deze valse profeten dit? Van wie komt de kracht om dat te doen?

Kan het zijn dat deze zogenaamde gelovigen op het moment dat ze voor Jezus komen te staan dan opeens gaan beseffen, oei oei, het is wel waar, Jezus is de enige weg tot God en vervolgens zeggen Heere Heere, hebben wij niet in UW naam al deze dingen gedaan? Maar dan is het te laat, ze hebben nooit Jezus als een Heiland aangenomen en zonder Jezus geen rechtvaardigheid. Daarom kan Jezus ook zeggen ik heb u nooit gekend omdat ze nooit tot geloof zijn gekomen.

Quote:
Ik geloof ook niet in een God die vergeetachtig laat staan veranderlijk is, daarom juist...

En toch beweer je dat Jezus zegt ik heb u NOOIT gekend terwijl deze mensen vervuld zijn met de Heilige Geest. Hoe kan je met de Heilige Geest vervuld worden die door Jezus zelf gegeven is als hij jou helemaal niet kent? Zie je nou echt niet de tegenstrijdigheid in je eigen verhaal?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dave, zie jij juist niet de tegenstrijdigheid? Jij zegt dat Jezus geen gelijk heeft, dat Hij niet weet waarover Hij praat! Dat is toch raar. Ik snap het ook niet helemaal, maar daarom ga ik nog niet zeggen dat Hij het vast anders bedoeld dan zoals het er staat. Dat is juist verzen uitleggen naar je eigen theologie.

De mensen doen dingen in de naam van Jezus. De tekenen die ze doen zijn de tekenen die gelovige mensen volgen. Dat zegt Jezus zelf:

Mar. 16:17

17 Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven...

De mensen waar Jezus tegen praat hebben in Zijn naam boze geesten uitgedreven. Dat zijn dus, volgens Jezus, gelovige mensen.

Ik heb je uitgelegd, euhh... correctie, Jezus legt zelf ook uit waarom Hij zegt dat Hij ze niet kent. Namelijk omdat zij werkers der wetteloosheid zijn. Of zoals de willibrord vertaling zegt:

“Nooit heb Ik u gekend. Verdwijn uit mijn ogen, overtreders van Gods wet!â€

Hij spreekt over Gods wet, dus niet Zijn (Jezus) wet. Al is naar mijn idee de wet van Jezus geen jota anders dan die van God de Vader!

Wat ik beweer is dat geloof alleen niet voldoende is! De Satan gelooft ook in Jezus!

Jak. 2:20-24

20 Wilt gij weten, gij dwaze mens, dat het geloof zonder de werken niets uitwerkt? 21 Is onze vader Abraham niet uit werken gerechtvaardigd, toen hij zijn zoon Isaak op het altaar legde? 22 Daaruit kunt gij zien, dat zijn geloof samenwerkte met zijn werken, en dat dit geloof pas volkomen werd uit de werken; 23 en het schriftwoord werd vervuld, dat zegt: Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van God genoemd. 24 Gij ziet, dat een mens gerechtvaardigd wordt uit werken en niet slechts uit geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid