Spring naar bijdragen

zendeling

Members
  • Aantal bijdragen

    1.431
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waarderingsactiviteit

  1. Like
    zendeling ontving een reactie van Fundamenteel in Kun je als christen of volgeling van Jezus nog wel vlees eten?   
    Ik ga over mijn eigen bijdragen gelukkig, die Vegan Church is een van de verademingen op het christelijke vlak.
    Daar kunnen en moeten alle christenen en gristenen een voorbeeld aan nemen, dus, gaan met die banaan en wordt allen vegan voor den Heer en Zijn schepping!
  2. Like
    zendeling reageerde op Dat beloof ik in Kun je als christen of volgeling van Jezus nog wel vlees eten?   
    Jij denkt alleen maar in uitersten he? 
    Ik eet af en toe gewoon een lekker stukje tonijn. 
    Als ik had geschreven dat ik af en toe asperges  eet dan zou je tot de conclusie zijn gekomen dat de landbouwgronden uitsterven.

    En die tonijn, net als mijn biefstuk, eet ik met mijn speciaal voor mij handgemaakte laguiole mes met handvat van ivoor. 
    Laat je niet gek maken, gewoon B12 pilletjes de drogisterij. Veel goedkoper.
  3. Like
    zendeling ontving een reactie van Mullog in Donald Trump versus The New World Order   
    Waar de 'Trump-mania' en de ideeen over een "New World Order" vandaan komen wordt hier fraai uitgelegd:
    https://www.groene.nl/artikel/dat-is-allemaal-bewezen?utm_source=De+Groene+Amsterdammer&utm_campaign=8ca4540d31-Wekelijks-2021-01-13&utm_medium=email&utm_term=0_853cea572a-8ca4540d31-70973777
  4. Like
    zendeling ontving een reactie van Dat beloof ik in Donald Trump versus The New World Order   
    Waar de 'Trump-mania' en de ideeen over een "New World Order" vandaan komen wordt hier fraai uitgelegd:
    https://www.groene.nl/artikel/dat-is-allemaal-bewezen?utm_source=De+Groene+Amsterdammer&utm_campaign=8ca4540d31-Wekelijks-2021-01-13&utm_medium=email&utm_term=0_853cea572a-8ca4540d31-70973777
  5. Like
    zendeling ontving een reactie van Christos00f in Objectie: gnostiek   
    Argumenten geven is tamelijk zinloos op dit forum, de meesten zitten vast in dogmatisch geloven en willen helemaal niet serieus hoeven nadenken over dat geloof. Wanneer lees je hier eens iets over wat iemand over serieus theologisch onderzoek gelezen heeft? Plat apologisme van het meest lage niveau, verder komt men niet.
  6. Like
    zendeling reageerde op thom in Objectie: gnostiek   
    Een gesloten hart is een gesloten hart.
  7. Like
    zendeling reageerde op thom in Kun je als christen of volgeling van Jezus nog wel vlees eten?   
    Natuurlijk reageer ik op je. Je schrijft en meent iets op een discussieforum.  
     
    ?
     
    Tja.. maar jouw uitspraken interesseren mij wel.
     
    En je gaat maar door, regels aaneenrijgend.
     
    Ah..
     
    Omdat jij je niet in mijn denkwereld kan passen.. maar ik wel in de jouwe..
    Hmm..
  8. Like
    zendeling reageerde op thom in Kun je als christen of volgeling van Jezus nog wel vlees eten?   
    Tja.. hoe noemen ze dat ook alweer? Oh ja, verantwoording bij een leider leggen, en dan schrijven alsof je het zelf dan ook weet. Oftewel pronken met andermans veren.
    Ook nu weer een reactie vanuit het veilige nestje. Laat zelf eens een wind!  
    Schreef men maar eens zoiets als; de Weg.
  9. Like
    zendeling reageerde op thom in Kun je als christen of volgeling van Jezus nog wel vlees eten?   
    Terwijl mijn vorige reactie met de tekst aanvullend was op de reactie van Kaasjeskruid aan jou. Iedereen kan meelezen en meedoen, aanvullen of opmerken. Dat is de discussiemogelijkheid hier.
    En de tekst ook aanvullend was in de vragen en opmerkingen van leren-schoen.
    Vaak zijn de teksten confronterend met de dogmatische overtuigingen van de zogenaamde christelijke leer, maar confronterend hoeft niet aanvallend te zijn als strijdvraag.
    Dat de teksten en opmerkingen (nog) niet begrepen worden, ligt dan niet aan mij; ik breng het in, zodat er over nagedacht kan worden, of gezien wat er óók mee bedoeld kan worden.
    De reacties hierop kunnen vijandig zijn, omdat het anders is dan de vastzittende gedachten. En ja, dat schudt aan menig ''fundament''.
    Verder is jouw schrijven mooi, maar saai, platgetreden en omgeven met een veilige leerstelling. En je warme nestje van fijn gevlochten draadjes en regeltjes kan slecht tegen een windvlaag, want elke reactie van mijn kant wordt angstvallig vermeden om op in te gaan.
    En dan ben ik uiteraard het sukkeltje en de intrigant. 
    Wie moet hier nog groeien denk ik dan.
     
     
  10. Like
    zendeling reageerde op thom in Kun je als christen of volgeling van Jezus nog wel vlees eten?   
    Zal ik dit melden?
    Nah.. 
    Maar deze hautaine reactie is wel bijzonder op een discussieforum.
    Ik meld het maar wel.
    Maar vooruit, je mag blijven.
     
  11. Like
    zendeling ontving een reactie van thom in Wat is waarheid?   
    Je zegt daarmee niet veel anders dan dat het onderwerp je niet interesseert of je te dom bent om er iets van te begrijpen. Dan heb je op dit forum weinig te zoeken, want spiritualiteit gaat vooral hierover. Er is een onderscheid tussen individueel bewustzijn (ik-bewustzijn) en Kosmisch Bewustzijn (Heilige Geest), maar het onderscheid wordt enkel bepaald door de relatieve gebondenheid van de eerste en de totale ongebondenheid van de laatste. 
    De leringen van Jezus gaan deels over hoe je de gebondheid kunt verminderen om richting de volledige ongebondenheid te bewegen, geestelijke bevrijding of zelf-realisatie (ik ben Dat) dus, het hoofddoel van al het leven.
  12. Like
    zendeling reageerde op Hopper in Wat is waarheid?   
    Als niet begrepen wordt dat tegenover de kenner het gekende en de kennis staat dan heet dat gebrek aan zelfkennis.
    Als niet begrepen wordt dat er dan iets boven het kennen moet staan dan heet dat gebrek aan waarheid.
  13. Like
    zendeling reageerde op Hopper in Wat is waarheid?   
    Om dat te begrijpen dient men zelfkennis toe te passen.  Jij bent zelf de kenner, bewustzijn, licht, subject, de schouwer.
    Doch de meeste mensen beschouwen zichzelf als object: het lichaam, de persoon.     Jij ervaart de persoon vermoedelijk als het subject.  Maar zelfkennis daar kan ik je niet aan helpen.  De enige weg kan zijn om de Christus in je zelf te vinden.  Het ligt voor de hand dat de Christus geen bezit kan najagen of louter voor zichzelf kan leven.  De leringen van Jezus waren zo gek nog niet, je moet Jezus alleen niet geloven.  En al helemaal niet in hem geloven.  Geloof voert je alleen maar weg van de werkelijke werkelijkheid.
  14. Like
    zendeling ontving een reactie van Christos00f in Wat is waarheid?   
    Net als bij het Salafisme heb je een tegengeluid nodig, anders gaat het broeien in dat blinde fundamentalisme. Dit is een tijd van systeemveranderingen dus ik begrijp die neiging wel om behoudend te willen zijn, maar dat kan kwalijke gevolgen hebben, je opsluiten in starheid is geen goede oplossing.
  15. Like
    zendeling ontving een reactie van thom in Wat is waarheid?   
    Net als bij het Salafisme heb je een tegengeluid nodig, anders gaat het broeien in dat blinde fundamentalisme. Dit is een tijd van systeemveranderingen dus ik begrijp die neiging wel om behoudend te willen zijn, maar dat kan kwalijke gevolgen hebben, je opsluiten in starheid is geen goede oplossing.
  16. Like
    zendeling ontving een reactie van thom in Wat is waarheid?   
    Ook Piet werd beticht van het verkondigen van een "onbijbelse" dwaalleer vanwege zijn meer gnostische of esotherische invalshoek. En ook Piet ging stoicijns door met zijn verkondiging ondanks de verketterende woorden van zijn tegenstanders.
    Ik diepte wat op van hem (in dialoog):
    https://www.geloofsgesprek.nl/forum/viewtopic.php?t=1573
    Wat ik wel tragisch vond bij Piet is dat hij de juiste "Paulus" ontdekt had, maar niet wist dat de brieven van "Paulus" in feite vele aanvullingen en interpolaties hebben van heel andere auteurs met verschillende agenda's. Daardoor moest hij zich in allerlei bochten wringen om  zijn tegenstanders af te schudden, waar een Hermann Detering dat met gemak op een meer wetenschappelijke manier gelukt was. Maar de meeste christenen op forums hebben niet de kwaliteiten om dat soort onderzoek te begrijpen, die denken dat hun bijbel met 1 stem spreekt. Zij menen dat de bijbel waarheid is en het dus niet uit zou maken wie er precies in de bijbel aan het woord is, een tragische misvatting bij dat soort gelovigen.
  17. Like
    zendeling ontving een reactie van Christos00f in Wat is waarheid?   
    Ook Piet werd beticht van het verkondigen van een "onbijbelse" dwaalleer vanwege zijn meer gnostische of esotherische invalshoek. En ook Piet ging stoicijns door met zijn verkondiging ondanks de verketterende woorden van zijn tegenstanders.
    Ik diepte wat op van hem (in dialoog):
    https://www.geloofsgesprek.nl/forum/viewtopic.php?t=1573
    Wat ik wel tragisch vond bij Piet is dat hij de juiste "Paulus" ontdekt had, maar niet wist dat de brieven van "Paulus" in feite vele aanvullingen en interpolaties hebben van heel andere auteurs met verschillende agenda's. Daardoor moest hij zich in allerlei bochten wringen om  zijn tegenstanders af te schudden, waar een Hermann Detering dat met gemak op een meer wetenschappelijke manier gelukt was. Maar de meeste christenen op forums hebben niet de kwaliteiten om dat soort onderzoek te begrijpen, die denken dat hun bijbel met 1 stem spreekt. Zij menen dat de bijbel waarheid is en het dus niet uit zou maken wie er precies in de bijbel aan het woord is, een tragische misvatting bij dat soort gelovigen.
  18. Like
    zendeling ontving een reactie van Gaitema in The Beatles voorspelden leegloop christendom   
    Het is een schijntegenstelling. We kunnen/moeten actief zelf handelen in liefde voor de Heer, maar ons er ten volle bewust van blijven dat alles wat wij denken te geven al van Hem afkomstig was, zelfs ons initiatief en onze inspiratie en Hij in feite door ons heen handelt. Hij had het net zo goed via een ander kunnen doen, er is  geen enkele verdienste van ons bij, het is Zijn werk, want Zijn Geest bestuurt alles.
  19. Like
    zendeling ontving een reactie van thom in De coronacrisis is hét moment voor de kerk om te veranderen   
    Het is precies dit soort vage taal waardoor christelijke partijen nooit tot werkelijke morele politiek in staat zullen zijn. Het zit ingebakken in de wijze waarop hun godsdienst zich in de eerste vier eeuwen ontwikkeld heeft, een troebel syncretisme dat bol staat van de ritualistische vaagheid en veel te ver is afgeraakt van de radicale spirituele filosofie die Jezus zelf nog wél onderwees. Hier en daar vind je nog uitzonderingen die de regel bevestigen zoals deze mensen die in grote trekken dezelfde levensstijl volgen als mijn eigen gemeenschap en ik doen: http://www.dorothygemeenschap.nl
    Het fundament is niet gelegen in het wel of niet slaafs navolgen van dit of dat religieus boek of welke religieuze doctrine dan ook, maar wel het daadwerkelijk toepassen van soortgelijke universele (spirituele) leringen als die Jezus onderwees.
  20. Like
    zendeling reageerde op Jurriën Sr. in Toeval of Geest?   
    Het 'hart' is datgene waar zich de diepste motivatie en het ultieme verlangen van de mens bevindt. Een hart van steen betekent dat de motivatie en verlangen, die de mens in beweging brengt en stuurt, uiteindelijk alleen op zichzelf gericht is.
    Een nieuw hart betekent dat de motivatie (dat wat de mens in beweging brengt) en het verlangen (waar de mens naar streeft), synchroon gaat lopen met de motivatie en het verlangen die in het hart van Jezus is.
    Als je dus van God een nieuw hart krijgt, wil dat zeggen dat Hij zijn motivatie en verlangen in jouw hart geeft; Hij stort zijn Liefde in je hart uit.
    Geloof zou je ook kunnen zien als motivatie en verlangen ineen. Als dus het geloof van Jezus, ook het geloof van jou wordt, zal jouw motivatie en verlangen aan die van Jezus gelijk zijn; daarom is het Zijn geloof, want het komt niet automatisch in jouw hart op; het wordt je geschonken, In genade en door de Heilige Geest. Vandaar: Hij (de Heilige Geest) neemt het uit het Mijne (mijn geloof, vertrouwen, motivatie en verlangen: de Liefde) en verkondigt dat aan u (geeft diezelfde Liefde in uw hart).
    Daarom is ALLES van Hem en NIETS van onszelf.
    De gelovigen in wier harten die Geest (die dat alles geeft en uitwerkt) werkzaam is, vormen één Lichaam in de Geest. En omdat die Geest het uiteindelijk neemt uit Christus en het aan al zijn ledematen doorgeeft, is Christus van dat Lichaam het Hoofd; het Lichaam van Christus.
    En zo is het klokje rond: (God > Jezus Christus > De Heilige Geest) > de gelovigen. En daarom zegt Jezus: Opdat zijn één zijn zoals Wij één zijn; Ik in U en U in Mij. Overigens is de eenheid van ons met de Vader en de Zoon nog niet helemaal compleet, omdat wij nog niet verheerlijkt zijn.
  21. Like
    zendeling ontving een reactie van Maarten bode in Toeval of Geest?   
    Je bezwaar tegen de zienswijze van Tom, die ook de mijne is, lijkt voort te komen uit een gebrekkig begrip van de spirituele filosofie, die ook Jezus in zijn leringen ondersteunt.
    Als God of Christus in jezelf aanwezig is en alléén daar gevonden kan worden, dan betekent dat niet dat  God niet ook in de buitenwereld te vinden zou zijn en dat je Hem niet ook dáár kunt dienen.
    God is namelijk in alles en iedereen volledig en ondeelbaar aanwezig, dat is het grote mysterie van God, die niet gebonden is aan tijd en ruimte en die de basis is van alles, dus ook van "jouw" zellfbewustzijn.
    Je dient God dus via de lijdende schepping, maar God (of Christus) is de Geest daarachter, die ook in jouw zelfbewustzijn volledig aanwezig is.
    De tegenstellig die jij veronderstelt tussen jouw zienswijze en die van Tom en mij is dus een valse tegenstelling die oorzaak is van het ontstaan van exoterische of dogmatisch-fundamentalistische religie die van nature verdeeldheid, verwarring en verketteringen veroorzaakt.
     
  22. Like
    zendeling ontving een reactie van thom in Toeval of Geest?   
    Dat lijkt me een naar probleem, als je visie zo begrensd is dat je niet met andere invalshoeken om kunt gaan.
    Tom is een groot optimist, die denkt dat iedereen spirituele waarheid zoekt in plaats van toevlucht te blijven zoeken tot het dogma of het religieuze bijgeloof. Ik denk dat hij gelijk heeft, uiteindelijk gaat iedereen toch voor waarheid, al of niet in dit ene leven.
    Ik voel mij niet thuis op zweverige new age forums of atheistische forums omdat ik een duidelijke niet-atheistische ideologie aanhang in mijn leven die toevallig samenvalt met die van de historische Jezus. Ik word kriegelig van mensen die steeds beweren dat er geen enkele externe autoriteit nodig  is en dat alles uit jezelf moet komen. Ondertussen volgen ze de ene na de andere goeroe die geld verdient met pseudo-spirituele praatjes en staat hun huis vol met beelden en beeldjes van goden of boedda's. 
    Er is een veel flinker deel van dit forum waar ik als niet-christen niets te zoeken heb en vrijwel nooit kom. Daar ben je beter beschermd tegen het moeten lezen van die andere invalshoeken.
    De Heilige Geest of het Kosmisch Bewustzijn is het allerbelangrijkste in mijn leven, dus wie ben jij om mij hier niet toe te staan daarover iets te schrijven?
  23. Like
    zendeling ontving een reactie van Maarten bode in Toeval of Geest?   
    Je vraag verraadt je christelijke manier van denken over het begrip Heilige Geest. Alles gebeurt namelijk al automatisch "in" de Heilige Geest omdat ons hele universum met zijn hele tijd en ruimte slechts een droom is van die Heilige Geest (God). Of een gebeurtenis wel of niet gebeurt heeft dus altijd al Zijn goedkeuring. Hij laat de natuurwetten daarbij wel steeds hun werk doen omdat alle gebeurtenissen door die natuurwetten zwaar aan elkaar verbonden zijn. Je kent waarschijnlijk wel het beeld van het vlutteren van een vlindervleugel die uiteindelijk een storm teweeg zou kunnen brengen.
    Als Jezus de natuurwetten trotseert in zijn demonstraties van zijn occulte vermogens, dan laat hij enkel zien dat zijn geest is samengevallen met de Heilige Geest (hij is 1 met Abba). Het trotseren of breken van de natuurwetten heeft altijd een prijs, Jezus nam veel lijden op zich hierdoor.
    De overgangsrite van het gebruik van water is een symbolische daad van reiniging om over te gaan van een meer dierlijke of primitieve manier van leven naar een meer geestelijke manier van leven gericht op het dienen van God. Die rite is veel ouder dan het Christendom. Ze wordt ook wel gebruikt bij de aanvaarding van een baby in de gemeenschap op het moment dat het kind een eigen naam krijgt. Bepaalde dogmatische godsdiensten zullen deze rite wellicht een "goddelijk gebod" noemen, maar dat is een vorm van bijgeloof. Ik vind het wel een mooie rite binnen een gemeenschap van spiritueel handelende mensen. Water had al in de verre prehistorie een magische betekenis voor belangrijke overgangen in het leven. Men "begroef" vroeger ook "heilige" zwaarden van overleden helden in meren (te lezen in o.a. het heldenepos Beowulf) en belangrijke mensen werden niet voor niets soms in schepen begraven.
  24. Like
    zendeling reageerde op Maarten bode in Dogmatisch religieus fundamentalisme is de grote Satan van de spiritualiteit   
    Het is natuurlijk wel zo dat de organisatie zelf het beest (de geestelijke entiteit in het geestelijk domein dat bezit neemt van aardse politieke systemen) geestelijk heeft gevoed door zelf te doen wat het politieke beest nu met de mensen van die organisatie doet of heeft gedaan: mensen monddood maken, uitsluiten, slikken of stikken, buigen of breken, tot aan shunning in gezinnen en families aan toe.   Hetzelfde geldt voor andere denominaties die dergelijke dingen deden, of die mensen met hel en verdoemenis om de oren sloegen, of zelfs mensen op een kar door het dorp trokken om ze tot schande te maken.   Daarom heet het ook “Ga uit van haar”, dat wil zeggen ga uit van valse religie, zodat je niet deelt in haar lot.  Want de mensen voeden zelf het beest, zeker ook religieuze mensen, instituten.    En geen mens blijft daarvan verschoond, we hebben dat allemaal tot op zekere hoogte gedaan.  En als de vrucht daarvan rijp is valt ie van de boom. Dat wil zeggen presenteert het zich als karma, als lot. Maar wie zich verkneukelt om het lot van de Jehova’s Getuigen in Rusland die maakt zich daar ook opnieuw schuldig aan. En de gewone gelovigen weten niet wat ze doen of deden.
    Het onderwijs van Jezus was en is zeer spiritueel. Maar dat wordt door sommige gelovigen niet meer begrepen of ingezien. Het is door dogmatisch fundamentalisme overwoekerd geworden.
  25. Like
    zendeling reageerde op Robert Frans in Kerkgang of geloof.   
    Is het misschien (en dit bedoel ik oprecht als vraag!) niet ook omdat de orthodoxe kerk eigenlijk van zichzelf een vrij besloten gemeenschap is?
    Nu bezie ik alles slechts als buitenstaander, maar het komt op mij wel typerend over op dat hét 'Mekka' van de orthodoxie niet een Vaticaan is dat in dialoog met wereldleiders en religies de stem van de Kerk wil laten horen (met alle problemen die daar onvermijdelijk bij horen), maar... een schiereiland, de Heilige Berg Athos, waar zich uitsluitend kloosters bevinden.
    Waar enkel mannen kunnen komen en slechts voor een klein deel niet-orthodoxen, waar de monniken nooit of te nimmer het eiland verlaten, zelfs niet om een familielid te begraven, en waar ze er echt een eigen wereld aanhouden, met zelfs nog de eeuwenoude Byzantijnse tijd op de klok. Bisschoppen moeten binnen de orthodoxie, zo ik begreep, ook monnik zijn.
    De liturgie van de orthodoxe Kerk is prachtig en overdonderend qua muziek en pracht en praal, maar voor buitenstaanders volstrekt onnavolgbaar. Ik weet nog dat ik eens zo'n viering bezocht en sowieso als vroom katholiek er niet ter communie mocht gaan, maar ook geen boekje meekreeg met de tekst. Nu was de liturgie grotendeels in het Nederlands, maar als er urenlang achter elkaar en soms ook door elkaar heen gezongen wordt, dan volgt dat best lastig. Ook zie je natuurlijk nauwelijks wat er gebeurd, omdat er tussen priester en volk de ikonenwand staat.
    Na de liturgie werd er in een zaal onderin uitgebreid gegeten en hoewel ik er zeker welkom was en er ook even met de zeer aardige priester heb kunnen spreken, was het toch echt vrij duidelijk een andere cultuur (Russisch) en zou ik er waarschijnlijk nooit echt helemaal bijhoren als ik er orthodox zou worden.
    Je schrijft zelf al dat die kerken zo verbonden zijn met hun culturen. Er is dan ook geen Nederlands-orthodoxe kerk, of zelfs geen Amerikaans- orthodoxe kerk, terwijl daar volgens mij best een grote orthodoxe gemeenschap is.
    De orthodoxe kerk komt op mij soms een beetje over als een kerk die van heel de wereld een klooster wil maken, maar nogmaals, als buitenstaander zal ik dingen natuurlijk heel anders zien dan jij als insider.
    Maar ik kan me voorstellen, ook als je de vrij complexe vastenwetten, jargon en devoties in ogenschouw neemt, dat de orthodoxe kerk best hoogdrempelig kan overkomen op buitenstaanders.
    Hoe zie jij dat, als ik vragen mag?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid