Spring naar bijdragen

Gert Jan

Members
  • Aantal bijdragen

    16
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waarderingsactiviteit

  1. Like
    Gert Jan ontving een reactie van Gaitema in Romeinen 7 - het goede dat ik wil, doe ik niet (de toestand van voor de wedergeboorte)   
    De Bijbel zegt over de Bijbel: "Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid." (2 Tim 3:16). God zelf is de auteur en schrijver van de Bijbel, ik kan hier nog meer teksten citeren om dat te onderbouwen maar laat het even hierbij. Er is daarom geen verschil van mening tussen Paulus of Johannes. De eerste brief van Johannes is in perfecte harmonie. Je moet weten welke teksten je in welke context moet gebruiken. Als je dat doet dan kun je prima teksten uit een groter geheel halen, de apostelen deden dat zelf ook regelmatig.
  2. Like
    Gert Jan ontving een reactie van Gaitema in Romeinen 7 - het goede dat ik wil, doe ik niet (de toestand van voor de wedergeboorte)   
    Net zoals het volk Israël bevrijd werd uit Egypte zo heeft ook de Here Jezus de mens bevrijd uit de slavernij, bevrijd van de zonden. Vrijgekocht door het bloed van het Lam.  Het Egypte van toen dat staat voor deze wereld. Je sterft op Golgotha voor deze wereld en zo word je overgezet in een andere wereld, een andere Koninkrijk.  Je laat dan deze wereld achter en gaat dan door de smalle poort en dan ben je een nieuwe schepping en dan ben je vrij van zonden. In dit leven al. Als je vast staat in dat Woord dan verandert dat Woord je van binnenuit.
    Maar dan is daar Romeinen 7. Want Paulus zegt: ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood?   Als je bij Romeinen 7 komt en je staat niet vast in het Woord of als je altijd een verkeerde uitleg hebt gehoord, dan kun je in de war raken. Terwijl Romeinen 7 eigenlijk heel erg eenvoudig is. Wat bedoelt Paulus precies?

    Rom 7:9 Ik leefde nu voorheen zonder de wet, maar toen het gebod kwam, is de zonde weer levend geworden. Ik echter ben gestorven.
    Paulus schrijft hier: ik leefde voorheen zonder de wet. Terwijl hij op een ander plek zegt:
    Besneden op de achtste dag uit het geslacht van Israël van de stam Benjamin een Hebreeër uit de Hebreeën wat de wet betreft een Farizeeër......wat de rechtvaardigheid betreft die in de wet is onberispelijk. (Fil 3:4,5)  Paulus heeft de wet van jongs af aan juist gehouden, hij was daarin zelfs onberispelijk. Daaraan zie je al dat Paulus hier over iets anders spreekt, hij wil iets uitleggen. In datzelfde vers zie je daarom ook: ik echter ben gestorven
    Paulus zegt: ik echter ben gestorven? Wat is dat gestorven zijn?  De mens is gestorven door de zonde. Op een andere plek zegt Paulus dat
    door één mens de zonde in de wereld is gekomen, en door de zonde de dood en zo de dood over alle mensen is gekomen, in wie allen gezondigd hebben. (Rom 5:12)
    Dit gaat over adam in het paradijs. Daar, toen Adam en Eva het woord van de slang hebben geloofd, toen zijn ze gestorven. Iedereen die geboren wordt, wordt in deze toestand van de dood geboren. Niemand die geboren wordt heeft van nature het leven in zich. En de dood heeft geregeerd tot en met de komst van Christus. Christus heeft het leven gebracht en zo is de mens verlost van de dood. En als Paulus hier zegt: ‘ik echter ben gestorven’ dan bedoelt hij niet direct zichzelf maar dan heeft hij het over (de oude) Adam. En daarmee ook de nakomelingen van Adam die bij hun geboorte dezelfde toestand hebben. Een toestand van de dood. Iedereen is daarin begrepen – het is de toestand van vóór de wedergeboorte. 
    Ook als je verder leest in Rom 7 dan zie je dat Paulus hier niet direct over zichzelf spreekt maar hij spreekt in overdrachtelijke zin: Rom 7:14  Want wij weten dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
    Paulus schrijft: ik ben vleselijk, verkocht onder zonde. Dit sluit heel goed aan op de eerdere verzen waarin spreekt over Adam die in zonde gevallen en met hem heel de mensheid. De mens die verkocht is onder de zonde, dat gaat dus over de oude mens van voor het kruis. Christus is juist gekomen om de mens te vrij te kopen van de zonde. Het is nu juist zo dat degenen die van Christus zijn, vrijgekocht zijn door Zijn bloed. Dus niet verkocht onder de zonde maar juist vrijgekocht door Zijn bloed net zoals dat Israël vrijgekocht was uit Egypte zo zijn wij vrijgekocht door zijn bloed. En te zeggen dat je verkocht bent onder de zonde past totaal niet bij een Christen en al helemaal niet bij een apostel. Ook hier zie je dat Paulus in geen geval over zichzelf spreekt. Hij was een apostel vol van de Heilige Geest en in geen geval verkocht onder de zonde. Ook hier zoals in heel Romeinen 7 spreekt Paulus in overdrachtelijk zin over de oude adam.
    Rom 7:18 Want ik weet dat in mij, dat is in mijn vlees, niets goeds woont. Immers het willen is er bij mij wel, maar het goede teweegbrengen, dat vind ik niet.
    Paulus schrijft dat er in zijn vlees niets goeds woont. Maar de mens is toch een tempel van de Heilige Geest? Paulus schrijft:
    Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent 1 Kor 6:20
    Het lichaam van een Christen is een tempel van de Heilige Geest. De Heilige Geest zelf is in dat lichaam. Hoe zou het dan zo kunnen zijn dat er in dat vlees, in dat lichaam niets goed woont? Dat past totaal niet samen. Als je opnieuw wordt geboren, dan word je lichaam een tempel van de Heilige Geest.  Wat Paulus hier zegt dat past heel goed samen in dit gedeelte. Ook hier spreekt Paulus  over de oude mens van voor de wedergeboorte. Want na de wedergeboorte leeft er wel iets goeds in het vlees (het lichaam), God zelf woont dan in de mens. 
    Rom 7:19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade dat ik niet wil, dat doe ik.
    Waarom zou je het kwade doen wat je niet wil? Dit lijkt meer op een misdadiger dan de nieuwe schepping die Christus heeft gebracht met zijn offer. Hoe zou dit ooit betrekking kunnen hebben op de apostel Paulus? Dat hij het kwade deed wat hij niet wilde doen? Hoofdstuk 8 zegt Paulus: zovelen als er door de Geest van God geleid worden die zijn kinderen van God. (Rom 8:14) Als je het kwade doet wat je niet wil, dan wordt je niet door de Geest van God geleid. De Geest van God zet de mensen niet aan tot kwaad maar leid de mens in vrede. Ook dit vers past volledig in het beeld van de mens van voor het kruis die een zondige natuur heeft. Iemand die niet is wedergeboren.
    Sommige gebruiken de woorden van Paulus als rechtvaardiging van hun eigen toestand door te zeggen – ja als Paulus zo met de zonden moest worstelen dan is het niet vreemd dat ik dit ook heb.  Kijk maar naar Romeinen 7!  Maar zo te geloven is zeer gevaarlijk want Paulus spreekt hier in geen geval over zichzelf, zoals we net hebben gezien. Petrus schrijft daarom over de brieven van Paulus:
    2 Petr 3: 16 zoals ook onze geliefde broeder Paulus, naar de wijsheid die hem gegeven is, geschreven heeft. Zoals ook in alle brieven, wanneer hij deze dingen ter sprake brengt. Daaronder zijn sommige zaken die moeilijk te begrijpen zijn, die de onkundige en onstandvastige mensen verdraaien tot hun eigen verderf.

    Standvastig zijn in het woord en niet de dingen verdraaien. Het probleem dat een mens terugvalt in het oude zit hem daarin dat hij niet werkelijk met Christus is gestorven voor deze wereld. Dat je niet door de smalle poort heen bent gegaan en dat je deze wereld nog liefhebt. En als je niet werkelijk voor het aardse leven bent gestorven dan kan er ook geen wedergeboorte en nieuwe schepping komen. Maar als je werkelijk met Christus sterft en opstaat in een nieuwe schepping dan verandert dat woord je van binnenuit, en zo ben je een nieuwe schepping en vrij van zonden.  Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien?
    Zie ook bijgaande link
     
  3. Like
    Gert Jan ontving een reactie van Wesley in Hoe functioneert het geweten?   
    Als je Heb 9 en 10 goed bestudeert dan zie je dat het geweten iets is dat gereinigd moet worden. Het is een bepaalde plek in de mens die gereinigd moet worden. Die plek - die kamer wordt vergeleken met het allerheiligste (het heilige der heilige), voorafgaand aan de komst van Christus was dit afgesloten (zie Heb 9:1-9). Maar met de komst van Christus is het voorhangsel weggenomen en is er vrije toegang tot het allerheiligste. (Heb 10:19, 20). Jezus was gekomen om die plek te reinigen (Heb 9:14). Alleen vanuit een rein geweten kan een mens toegang krijgen tot God en het eeuwige leven krijgen. Daarom schrijft Paulus: En behoudt het geloof en een goed geweten (1 Tim 1:19). Het is dus niet een of ander vaag bewustzijn maar de Heilige Geest zelf die de mens concreet leidt vanuit het geweten.
    Je kunt alleen een goed geweten door geloof in het zuivere woord van de waarheid. Een mens moet daarom uit het Woord van de Waarheid worden geboren. Alleen zo kun je een zuiver geweten krijgen, anders ga je aan je doel voorbij.
  4. Upvote
    Gert Jan ontving een reactie van WdG in Misschien bestaat de hel wel degelijk   
    Ik geloof wat de bijbel zegt en dan is het heel eenvoudig: Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan; maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden (Matt 7:13, 14)
    Volgens de bijbel is er dus wel een hel (het verderf) als je de Bijbel gelooft - geloof je dus ook in de hel.
    Ten aanzien van bijna dood ervaringen zou ik zeggen: het ware geloof is juist niet door zien (of bepaalde ervaringen) want er staat geschreven: "het geloof is een bewijs van de zaken die men niet ziet". De waarneming van iemand die bijna dood is geweest is dus geen goede grond voor een geloof - het geloof is namelijk iets wat je niet ziet. Komt herhaaldelijk terug in de Bijbel.
    Gert Jan
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid